Auteur Topic: lange afstand met een Tesla Model S  (gelezen 12350 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 19:19:49 »
maar deze "klassieke auto-constructeurs" lopen hopeloos achter qua softwareontwikkeling

Dat dacht je maar. In de Verenigde Staten zijn ze er net achter gekomen dat er een model van Audi is dat over een software beschikt die de uitlaatgasreiniging uitschakelt na 22 minuten, omdat een test nooit langer dan 20 minuten duurt. Zeg nu zelf: dat getuigt toch van vindingrijkheid.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 19:28:28 »
maar deze "klassieke auto-constructeurs" lopen hopeloos achter qua softwareontwikkeling

Dat dacht je maar. In de Verenigde Staten zijn ze er net achter gekomen dat er een model van Audi is dat over een software beschikt die de uitlaatgasreiniging uitschakelt na 22 minuten, omdat een test nooit langer dan 20 minuten duurt. Zeg nu zelf: dat getuigt toch van vindingrijkheid.  :D
;D :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 19:52:22 »
Citaat
En dat zijn ingenieurs die weten wat ze moeten doen om werkelijk alles uit te testen

Daarom dat Windows software ook vlekkeloos werkt, want die hebben honderden testers ter beschikking die weten wat ze moeten doen.  :-X

Niets is ooit 100% getest en "testpiloten" voor auto's testen ook in bepaalde omstandigheden (toegegeven, dat zijn er veel). Maar de eerste echte koper van die wagen doet binnen de eerste week gegarandeerd iets met de auto wat de testpiloot niet heeft gedaan. Dat is nu eenmaal de natuur van testscenario's: er is altijd wel iemand die iets anders bedenkt.

Volvo is ook zo'n mooi voorbeeld van "de veiligste auto" en een firma die miljoenen gooit tegen het testen van hun wagens: https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 20:07:44 »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 20:23:57 »
Daarom dat Windows software ook vlekkeloos werkt, want die hebben honderden testers ter beschikking die weten wat ze moeten doen.  :-X

Microsoft heeft nooit de bedoeling gehad om software van goede kwaliteit te ontwikkelen. Unix bestaat al bijna 50 jaar, en die systemen draaien ook in de zwaarste omstandigheden jarenlang zonder ook maar één keer opgnieuw gestart te moeten worden.

Citaat
Volvo is ook zo'n mooi voorbeeld van "de veiligste auto" en een firma die miljoenen gooit tegen het testen van hun wagens: https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo

Inderdaad. Ik heb helaas aan den lijve moeten ondervinden dat Volvo alleen maar uit is op NCAP sterren, maar geenszins op een veilige wagen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 13 augustus 2016 - 14:57:47 »
https://www.youtube.com/watch?v=w2pwxv8rFkU   ;D  soms werkte het...

Remember this one ?

https://www.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg
In quasi ideale omstandigheden...  en jaar 2010.

En in de reklamefilmpjes toen (natuurlijk gemonteerd) werkt het zelfs bij een plots overstekende (smalle) voetganger en zelfs bij regenweer...  ;D
Citaat
https://www.youtube.com/watch?v=Voz4dosVGSM

A perennial leader in automotive safety advancements, Volvo is always raising the bar beyond traditional expectations. Now imagine if every vehicle on the road came standard with City Safety and Pedestrian Detection. Our kids, family and friends would be much safer on the roads!
Kuch kuch...  in 2010 was men duidelijk niet zo ver als nu (hardware en software)

Van Mercedes bestaan er ook zo´n paar epic fails... ook nog in 2013.

Maar Volvo was er in 2010 heel vroeg bij en daarom waren ze ook bij de beste systemen in 2013. integendeel tot andere die nog achterstand hadden en soms niet werkten (Mercedes):

Citaat
http://www.sueddeutsche.de/auto/fussgaengerschutz-im-test-systeme-von-autoherstellern-schuetzen-passanten-am-besten-1.1818132

Die beiden besten Systeme hingegen bremsen den Wagen selbständig. Sie stammen von Lexus und Volvo. Im Test konnten die Assistenten einen Unfall mit einem Fußgänger, der gut sichtbar die Straße überquert, bei Geschwindigkeiten bis 50 Stundenkilometer durch selbständiges Abbremsen vermieden.

Besonders lobt der ADAC das System im getesteten Volvo V40: "Die Notbremsfunktion bei einer drohenden Kollision ist gut und das Gesamtpaket bereits für etwa 1800 Euro zu haben. Außerdem hat der Volvo V40 serienmäßig als Erstes einen Außen-Airbag für Fußgänger", heißt es im Testbericht. Viel teurer ist die Technik im Lexus. Sie ist zwar mit einem Nachtsichtsensor ausgestattet, kostet aber 8000 Euro und ist nur im Oberklassen-Modell LS600h L verfügbar.

Mercedes enttäuscht
Einen überraschend schwachen Eindruck hinterließ die Fußgängererkennung der Mercedes PRE-SAFE Bremse in der E-Klasse. Das System zeige bei sich bewegenden Fußgängern Schwächen, so der ADAC. Im Test reagierte es zu spät - ausgerechnet bei einem Kind, das über die Straße läuft.

BMW rangiert im Test auf dem zweiten Platz und verbaut das mit etwa 520 Euro günstigste System. Es kann allerdings keine Vollbremsung auslösen sondern unterstützt lediglich durch die automatische Geschwindigkeitsreduzierung den Fahrer beim Abbremsen, was wiederum die Kollisionsgefahr vermindert. Positiv ist für den ADAC, dass es für viele BMW-Modelle erhältlich ist.

Dennoch mahnt der Automobilclub zur Skepsis gegenüber den noch neuen Bremsassistenten. Auf die Systeme sollen sich die Autofahrer niemals blind verlassen, schreibt der ADAC. Die komplexe Erkennung von Fußgängern bringe die Technik noch an ihre Grenzen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 augustus 2016 - 15:13:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #22 Gepost op: maandag 15 augustus 2016 - 19:07:06 »
Tesla S/X binnenkort met 11 % meer rijbereik, 100 kWh accupack homologatie in NL goedgekeurd voor de Europese markt:

http://teslamag.de/news/100-kwh-akkupaket-von-niederlaendischer-zulassungsbehoerde-genehmigt-9303

Dit betekent + 540 km snelwegrijbereik voor de Tesla S 100D en ca. 470 km voor de zwaardere-grotere Tesla X 100D.
Zeker voor de Tesla S kan men dus op lange afstanden al eens een supercharger overslaan (f) omstandigheden.

(rekenkundig + 11 % via officiele EPA cijfers : http://insideevs.com/official-epa-ratings-for-refreshed-tesla-model-s-90d-range-is-303-2-miles-highway/  )

Ik vermoed dat het 100 kWh accupack al de nieuwe formaat accucellen gaat hebben die voor het Model 3 voorzien zijn 21700 ipv 18650:
http://www.teslarati.com/musk-straubel-yamada-talk-gigafactory/
https://www.youtube.com/watch?v=pqnKHlW-YJE details en rondleiding Gigafactory
 
In Gigafactory I werkt men wslk al aan de accupacks voor de ~ 300 prototypes voor het Model 3:
https://electrek.co/2016/08/01/tesla-model-3-parts-fleet-300-prototypes/
« Laatst bewerkt op: maandag 15 augustus 2016 - 19:14:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #23 Gepost op: zondag 21 augustus 2016 - 12:36:01 »
Nieuwe Teslas (wslk nog einde Bj 2017 of eerder dan gedacht) zullen autopilot echte level 3 semi-autonoom rijden krijgen...
vandaag hebben ze level 2 semi-autonoom: http://www.theverge.com/2016/4/27/11518826/volvo-tesla-autopilot-autonomous-self-driving-car

Daarvoor is natuurlijk méér en betere hard- en software nodig (dus huidige Tesla´s zullen dat nooit krijgen, wslk modellen 2018, ook model 3 enz...)

Citaat
http://teslamag.de/news/elon-musk-fahrzeugen-was-leute-9277

Elon Musk zu vollkommen autonomen Fahrzeugen: „Was wir haben, wird die Leute umhauen“
Veröffentlicht am 5. August 2016

Während des Conference Call nach der Veröffentlichung des 2. Quartalsberichts dieses Jahres haben sich die Tesla-Führungskräfte einigen Fragen von Vertretern der Finanzbranche gestellt. Unter anderem wurde Musk nach vollkommen autonomen Fahrzeugen (Level 4) gefragt. Seine Antwort (via Electrek):
Was wir haben, wird die Leute umhauen. Es haut mich um … es wird eher kommen, als die Leute glauben.

Musk erklärte Ende letzten Jahres, dass er das vollkommene autonome Fahrzeug bereits in zwei statt drei Jahren erwarte. Das bedeutet, dass man bereits Ende 2017 ein solches Fahrzeug erwarten kann. In dem erst kürzlich veröffentlichten „geheimen Masterplan, Teil 2“ erklärte der CEO jedoch, dass die Hard- und Software zwar verfügbar sein wird, die Zulassungsbehörden jedoch erst deutlich später grünes Licht geben werden.

Auf die Frage hin, ob die Technologie für das vollkommen autonome Fahren ein Hard- oder ein Softwareproblem sei, antwortete Musk, dass die Hardware bereits existiere, die Software jedoch noch entwickelt werden muss. Tesla arbeitet aktuell daran eine fortgeschrittene, begrenzte künstliche Intelligenz zu entwickeln und die selbstorganisierenden Karten zu verbessern. Dieses System muss auf einem „ziemlich kleinen Computer laufen, welcher in ein Auto passt“.

Eine offizielle Ankündigung eines solchen Systems könnte bereits Ende des Jahres erfolgen. Erst im Juni dieses Jahres sagte Musk, dass man zum Ende des Jahres ein weiteres Event bezüglich des Model 3 veranstalten wird. Das Event wird laut Musk „groß“ sein und man möchte „das Offensichtliche“ tun. Was genau das bedeutet, ist aktuell nicht bekannt. Es könnte das nächste Level des autonomen Fahrens sein.

Engels origineel: https://electrek.co/2016/08/03/elon-musk-tesla-fully-autonomous-car-blows-mind/

Om het nog eens duidelijk te maken een duidelijke tekening:
Vandaag heeft Tesla, Mercedes, BMW. Audi en vele anderen hoogstens officieel LEVEL 2, de NHTSA levels gaan tot level 4 , SAE tot level 5 of deze uitleg:


http://safety.trw.com/autonomous-cars-must-progress-through-these-6-levels-of-automation/0104/
« Laatst bewerkt op: zondag 21 augustus 2016 - 12:57:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016 - 10:49:35 »
Voor de liefhebbers van zeer krachtige E-wagens, Tesla doet er nog een sch€p bovenop, 100 kWh-versie en wie eens wil van 2,5 sec naar 96 kmh (als optie #inclusief Ludicrous). Natuurlijk is 10 kWh ook meer rijbereik, of tot 507 km bij de realistische EPA-cyclus. Wikipedia zal weer aangepast moeten worden, totnutoe was de S 90D met 473 km-EPA de beste:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications
Bron 100 kWh:
Citaat
http://www.marketwatch.com/story/tesla-boosts-battery-range-elon-musk-promises-fastest-car-in-the-world-2016-08-23

THE WALL STREET JOURNAL
Tesla boosts battery range, Elon Musk promises ‘fastest car in the world’

Published: Aug 23, 2016

Tesla Motors Inc. said it is offering its electric vehicles with a battery capable of going up to 315 miles on a charge, the first time a major auto maker has provided that much electric range in a vehicle.

The company unveiled new versions of its Model S sedan and Model X sport-utility vehicle with 100 kilowatt-hour batteries; previously the largest battery size was 90 kwh. The upgrade — which Tesla executives said was made possible by increasing the energy density of its battery packs — will allow the Palo Alto, Calif-based company to sell a P100 version of those two vehicles with Tesla’s well-known “Ludicrous Mode.”

The 315-mile range sets a new benchmark for automotive engineers looking to lessen fears about so-called range anxiety, which drivers encounter when travelling longer distances in an electric car. Because electric cars must be plugged into charging ports that aren’t as readily available as gas stations, nor as fast, many car buyers have refused to even consider one.

Tesla’s Model S sedan will get the 315-mile range. The heavier SUV won’t be able to travel as far on a charge.

The P100D sedan will cost $134,500 and the SUV will cost $135,500. The current Tesla line starts at about $75,000 and can go roughly 200 miles on a single charge.

In a conference call, Chief Executive Elon Musk said Tesla will now offer the “fastest car in the world,” and he said the fact the vehicle is an electric one is a milestone that foreshadows the future of the auto industry. Tesla claims the 100 kwh sedan can travel from 0 to 60 mph in 2.5 seconds, while the SUV can achieve it in 2.9 seconds.

Faster production cars have been sold by sports-car makers Porsche AG and Ferrari SpA, the company said, but it noted those cars cost about $1 million and are no longer produced.
Ook # officieel op Tesla website USA:
https://www.tesla.com/models/design



Voorlopig ? 100 kWh enkel op de dure Performance versie, Ludicrous en luchtvering zijn wel inbegrepen in de prijs, enkel op website USA.
De P100D vervangt dus de P90D.

(Ludicrous is een 11.300 € dure optie voor de P90D, en luchtvering was ook 2800 € extra, bij aktuele Europese websites)
Moest de gewone 100D versie er komen zou het rijbereik navenant meer zijn.

Ik vermoed dat de Europese websites binnenkort aangepast worden, wie weet komt er een 100D versie voor de Europese markt, de assemblage gebeurt sowieso in Tilburg.
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 augustus 2016 - 11:51:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #25 Gepost op: zondag 11 september 2016 - 23:19:01 »
En terwijl de concurrenten nog rond te tekentafel zitten te discussiëren, neemt Tesla opnieuw een extra kilometer voorsprong: https://www.tesla.com/nl_BE/blog/upgrading-autopilot-seeing-world-radar

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 24 november 2016 - 13:35:20 »
Intussen ook bevestigd dat er in december een software upgrade komt met (geloof het of niet) een "easter egg" dat nog meer potentieel vrij maakt van de P100D en deze nog 0,1s sneller maakt. En dat allemaal zonder langs een garage of tuner te moeten passeren, zonder enige vervanging van componenten. Alleen maar een software update. Is dat niet geweldig?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 24 november 2016 - 14:11:53 »
Intussen ook bevestigd dat er in december een software upgrade komt met (geloof het of niet) een "easter egg" dat nog meer potentieel vrij maakt van de P100D en deze nog 0,1s sneller maakt. En dat allemaal zonder langs een garage of tuner te moeten passeren, zonder enige vervanging van componenten. Alleen maar een software update. Is dat niet geweldig?
Idd welkom in de 21e eeuw...  en waanzinnige 2,5 sec naar 100 kmh (men hoeft het niet te benutten...)

Bij Porsche "sportwagens" bvb betaald men voor die gewonnen 0,1 sec - bvb 991 Turbo verschil met Turbo S - eventjes 28.203 €.

En in feite is het daar ook maar een software-aanpassing (ietsje meer turbodruk) want alle motorgegevens blijven gelijk.
Men heeft dan een Turbo S en men heeft dan 40 PK/40Nm meer... 580 PK/750 Nm

Citaat
http://www.porsche.com/germany/models/911/911-turbo-s/featuresandspecs/  Ab EUR 202.872,00 inkl. MwSt.
Beschleunigung 0 - 100 km/h   2,9 s mit Sport Chrono Paket
Leistung   427 kW (580 PS) bei Drehzahl   6.750 1/min
Max. Drehmoment   700 Nm (Overboost: 750 Nm i.V. mit Sport Chrono Paket)

http://www.porsche.com/germany/models/911/911-turbo/featuresandspecs/  Ab EUR 174.669,00 inkl. MwSt.
Beschleunigung 0 - 100 km/h   3,0 s mit Sport Chrono Paket
Leistung   397 kW (540 PS) bei Drehzahl   6.400 1/min
Max. Drehmoment  660 Nm (Overboost: 710 Nm i.V. mit Sport Chrono Paket)
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 november 2016 - 14:17:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #28 Gepost op: zondag 27 november 2016 - 11:29:07 »
25 "Ultra"-snellaadpalen met 350 kW staan op de Europese agenda:

Citaat
http://www.saving-volt.de/2016/10/schnellladenetzwerk-mit-350-kw-fuer-europa-geplant/

Schnellladenetzwerk mit 350 kW für Europa geplant
21. OKTOBER 2016

Auf der eCarTec in München gab man das Projekt Ultra-E bekannt, mit dem ein Schnellladenetzwerk von 25 Schnellladesäulen mit einer Ladeleistung von 350 kW in Belgien, Deutschland, Österreich und Niederlanden entstehen soll.

Mit dabei ist Allego, Hubject, Magna, Bayern Innovativ und Smartrics. Zu den Automobilherstellern gehören BMW, Audi aber auch Renault. Ganze 13 Millionen Euro kostet das Projekt, wovon 6,5 Millionen von der Europäischen Union getragen werden.

Dat betekent laadtijden in de toekomst van ca. 11 minuten voor ca. 270 km. (of rekenkundig bijna 3x sneller dan huidige Tesla Suc van 120 kW)
« Laatst bewerkt op: zondag 27 november 2016 - 11:44:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #29 Gepost op: zondag 27 november 2016 - 12:00:14 »
@Michel: dit is een goed initiatief, maar er is 1 grote voorwaarde en dat is dat ze al die warmte aan die amperages kwijt geraken. Dat is ook een van de beperkende factoren bij Tesla momenteel. Vandaar dat ze met watergekoelde superchargers zijn begonnen...