Auteur Topic: lange afstand met een Tesla Model S  (gelezen 12356 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
lange afstand met een Tesla Model S
« Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 10:32:57 »
Een blogpost van een collega die lange ritten met zijn Tesla Model S maakt.

http://www.silver-lining.be/2016/08/road-tripping-with-kids-a-lot-of-luggage-and-a-tesla-model-s/
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 18:49:22 »
Inderdaad interessante informatie, waarvan het lezen evenwel aanzienlijk aangenamer zou zijn als de auteur niet te lui geweest was om een spelling checker te gebruiken.

Toch enkele bedenkingen.

Citaat
Cost of transportation: €0 (except for the obvious toll roads and mandatory vignettes of course)

En dat voor iemand met een dergelijke functie...  :'( Die Tesla heeft dus banden, remblokken en schokdempers die niet verslijten. En het aantal gereden kilometers heeft geen invloed op de restwaarde van de wagen. Onzin natuurlijk.

Leuk om even te gaan wandelen terwijl de Tesla oplaadt. Tot er een flauwe plezante voorbijkomt en de stekker uittrekt.

De AutoPilot in zijn huidig stadium vind ik zeer gevaarlijk en onaangenaam. Wij hebben hier twee zeer goede rijschoolinstructeurs. Vraag hen wat het meest vermoeiend is: zelf rijden, of een leerling laten rijden en constant moeten in het oog houden dat hij geen fout maakt die een ongeval kan veroorzaken, om dan nog razendsnel te moeten ingrijpen. Andere constructeurs staan al veel verder dan Tesla, doch brengen hun systeem niet in productie zo lang het niet veilig is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 19:32:46 »
Citaat
Cost of transportation: €0 (except for the obvious toll roads and mandatory vignettes of course)

Brandstofkosten: €0
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 20:15:07 »
Leuk om even te gaan wandelen terwijl de Tesla oplaadt. Tot er een flauwe plezante voorbijkomt en de stekker uittrekt.

De stekker zit vast terwijl hij laadt, die trek je niet zomaar los. Daarvoor heb je de sleutel nodig!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 20:43:10 »
Citaat
Die Tesla heeft dus banden, remblokken en schokdempers die niet verslijten. En het aantal gereden kilometers heeft geen invloed op de restwaarde van de wagen. Onzin natuurlijk.
Banden geef ik je nog, maar die verslijten evengoed als je lokaal rond rijdt. Remblokken gaan minstens 160.000km mee omdat je op de motor "remt" door regeneratie. Beetje anticiperend rijden en je komt nooit echt aan de rem. Aangezien er amper bewegende onderdelen in de motor zitten, is er ook amper slijtage. Tweedehandsprijzen bevestigen ook het feit dat kilometers zo goed als geen effect hebben op de restwaarde van de auto, zeker wanneer je op batterij en motor onbeperkt aantal kilometers garantie krijgt. Onderhoud kan je laten doen, maar is strict genomen niet nodig en heeft ook geen slecht effect op de wagen. Ik lees genoeg blogs en ken een aantal eigenaars die zonder problemen 150.000km hebben gereden zonder 1 keer onderhoud te laten doen.

Citaat
De AutoPilot in zijn huidig stadium vind ik zeer gevaarlijk en onaangenaam.
Heb je ooit al met AutoPilot gereden? Wat vind je er onaangenaam aan dan?
Het is alleen maar gevaarlijk doordat de media het afschildert als een zelfrijdende auto, terwijl dat nooit door Tesla werd beweerd. AutoPilot is nog altijd een hulpmiddel, net zoals cruise control en parkeerbiepjes. Autonome wagens zijn dit zeker niet. En zolang je dat beseft, is het gevaar even groot dan wanneer je zelf volledig de controle hebt.

Stekker zit inderdaad mechanisch vast geklikt, dus die trek je niet zomaar los. En veel success met het doorknippen van de kabel waar 300A door stroomt ;-)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 23:03:23 »
Andere constructeurs staan al veel verder dan Tesla, doch brengen hun systeem niet in productie zo lang het niet veilig is.
Tiens Mercedes biedt het al aan sinds 2016 onder de naam Drive Pilot, en ja ook met aktieve rijspoorwissel. Dus quasi ook level 2 autonoom rijden zoals Tesla S/X, echt autonoom rijden is pas level 5 of tenminste level 4 komt in de buurt dat is pas voor 2018 of later zolang de plaatselijke wetten dat niet tegenhouden.

http://www.faz.net/aktuell/technik-motor/auto-verkehr/neue-mercedes-benz-e-klasse-mit-drive-pilot-im-test-13937318.html test 2015
verkoop als optie 2016: http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/e-class/w213/facts/intelligentdrive.html  /DRIVE PILOT

en ze hebben een heel grote mond bij hun reklame in de US, intendeel tot Tesla die hun Tesla S nooit een self-driving car genoemd heeft:
https://electrek.co/2016/07/29/mercedes-pull-self-driving-car-claim-advert-tesla-autopilot/

When we reported on the European Public Road Authority supporting Tesla’s Autopilot system following some concerns over the use of the word ‘Autopilot’ and the program being in ‘beta’ earlier this month, we also mentioned that a bigger concern could be Mercedes calling its E-Class with ‘Drive-Pilot’ a ‘self-driving car’ in an advert, which is significantly more misleading than Tesla’s ‘Autopilot’.




En natuurlijk heeft Mercedes al deels drive pilot -level 1- dan aangeboden en zelfs getest tegen level 2 Tesla:
http://www.motortrend.com/news/testing-semi-autonomous-cars-tesla-cadillac-hyundai-mercedes/
Duitse vertaling:
Citaat
http://teslamag.de/news/vergleichstest-teslas-autopilot-leistung-systeme-9126

Das Automagazin Motor Trend hat kürzlich einen Vergleichstest mit teilautonomen Fahrzeugen durchgeführt, die auf verschiedene Kriterien geprüft wurden. Unter anderem wurde geprüft, wie lang die Reaktionszeit ist, bis das Fahrzeug abbremst, wenn ein anderes Fahrzeug den Weg schneidet (z.B. mit geringem Abstand von der linken auf die rechte Spur einschert, auf der man sich befindet).

Auch wurde geprüft, wie groß der Bremsweg und der Abstand zum vorderen Fahrzeug war, wenn dieses abbremste oder mit welchem Abstand generell dem vorderen Fahrzeug gefolgt wurde.

Die Testkandidaten waren: Die Mercedes-Benz S-Klasse (S65 AMG, Distronic Plus mit Lenk-Assistent), der Cadillac CT6, der Hyundai Genesis 3.8 und das Tesla Model S.  [...]

Naast Tesla al 3 andere automerken, en Car and Driver testte ook BMW en Infiniti, maakt al 5 extra-merken met semi-autonome rijhulpsystemen:
Citaat
http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature

Semi-Autonomous Cars Compared! Tesla Model S vs. BMW 750i, Infiniti Q50S, and Mercedes-Benz S65 AMG

Je hebt dus geen punt gemaakt met "andere constructeurs ... ", Jozef.

De enige die wat terughoudend geworden is is Audi heb ik ergens gelezen, maar hoelang weet ik niet wslk komen ze vanaf 2017 met een betere "autopilot" ofzo:
Want de rijhulp-systemen getest in 2014 - 7 automerken -  was.... lees best zelf
Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/spurhalteassistenten-im-test-nervig-oder-hilfreich-8337582.html

SPURHALTEASSISTENTEN IM TEST
Nervig oder hilfreich?

Fazit
Das Wichtigste an einem Spurhalteassistenten ist, dass er benutzt wird. Und benutzt wird er nur, wenn er nicht nervt. Die Systeme von Citroën und Lexus scheiterten bereits an dieser ersten Hürde, da deren Sitz-Vibrationen beziehungsweise das Gepiepse überwiegend als lästig eingestuft wurden. Die elektronischen Schutzengel von Ford und Volvo schnitten besser ab, weil sich Warnschwelle und -intensität regulieren ließen und sie die Fuhre im Notfall mit kräftigen Lenkimpulsen zurück in die Spur holten. Gekonnter steuerte jedoch der Audi über die Teststrecke. Sein System war in der Lage, den A6 über viele Sekunden mittig auf der Fahrbahn zu halten. Noch weiter geht die S-Klasse, die im Stau bis Tempo 60 die Tür zum autonomen Fahren schon ein gutes Stück aufstößt. Auch beim Preis gab es große Unterschiede. Während Audi seinen Spurhalter separat anbietet, packen ihn die anderen in teils teure Pakete, so beim Lexus mit einem mehr als happigen Aufpreis von 8.700 Euro.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 augustus 2016 - 23:45:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 16:27:53 »
Citaat
Cost of transportation: €0 (except for the obvious toll roads and mandatory vignettes of course)

Brandstofkosten: €0

Dat wel. Maar dat is slechts een deel van de "cost of transportation".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 16:55:03 »
Jongens, het wordt echt toch hoog tijd dat ik sommige berichten hier overplaats naar een nieuwe rubriek "De fabeltjeskrant".

Citaat
Die Tesla heeft dus banden, remblokken en schokdempers die niet verslijten. En het aantal gereden kilometers heeft geen invloed op de restwaarde van de wagen. Onzin natuurlijk.
Banden geef ik je nog, maar die verslijten evengoed als je lokaal rond rijdt.

Dus is zijn "cost of transportation" niet nul. Bovendien zullen zijn banden lokaal heel wat minder verslijten dan tegen 200 km/h op Duitse autosnelwegen waarvan de auteur gewag maakt.

Citaat
Remblokken gaan minstens 160.000km mee omdat je op de motor "remt" door regeneratie. Beetje anticiperend rijden en je komt nooit echt aan de rem.

Zelfs als die remblokken 160.000 km zouden meegaan, is dat toch weeral een deel van "cost of transportation". Maar nooit echt aan de rem komen is ook met regeneratie en anticiperend rijden onmogelijk in het verkeer.

Ook is het vanzelfsprekend onmogelijk om 160.000 km te doen met remblokken. Ik heb destijds zonder regeneratie maar met anticiperend rijden mijn remmen weinig gebruikt. Resultaat telkens weer: de remblokken waren bijna niet afgesleten, en daardoor verglaasd, waardoor ze harder geworden waren dan de remschijven en deze beschadigden. In plaats van alleen maar de remblokken te laten vervangen, had ik ook nieuwe remschijven nodig.

Een garagehouder heeft mij toen gezegd: "Als je zo wil rijden, dan moet je geregeld eens sterk afremmen van 80 km/h tot stilstand (opletten evenwel voor achteropkomend verkeer)." Sindsdien heb ik geen verglaasde remblokken meer en zijn mijn remschijven niet meer bedekt met een roestlaagje, maar zitten er uiteraard geen 160.000 km in met dezelfde remblokken.

Citaat
Tweedehandsprijzen bevestigen ook het feit dat kilometers zo goed als geen effect hebben op de restwaarde van de auto

O ja? Als jij een tweedehands Tesla wil kopen, en je hebt de keuze uit twee exemplaren die alleen verschillen doordat de ene 100.000 km meer gereden heeft dan de andere, dan ben je bereid om voor die eerste even veel te betalen als voor die tweede? Die verkoper loopt een week zat om dat te vieren.

Citaat
Onderhoud kan je laten doen, maar is strict genomen niet nodig en heeft ook geen slecht effect op de wagen. Ik lees genoeg blogs en ken een aantal eigenaars die zonder problemen 150.000km hebben gereden zonder 1 keer onderhoud te laten doen.

Er zou gevangenisstraf moeten op staan om dergelijke levensgevaarlijke standpunten te verspreiden.

Waarom denk je dat moderne auto's doorgaans om de 30.000 km, maar sowieso minstens één keer per jaar op onderhoud moeten, ook als ze maar weinig gereden hebben?

Een Tesla heeft ook wielen, banden, een ophanging en een stuurinrichting die schade kunnen oplopen. Je moet al een zware crimineel zijn om daar 150.000 km mee rond te rijden zonder één enkel nazicht.

Citaat
Citaat
De AutoPilot in zijn huidig stadium vind ik zeer gevaarlijk en onaangenaam.
Heb je ooit al met AutoPilot gereden? Wat vind je er onaangenaam aan dan?

Lees mijn posting waarin ik dat uitleg aan de hand van een vergelijking met rijschoolinstructeurs. Ik wil de stress niet om voortdurend te moeten afwachten wat de AutoPilot weer verkeerd gaat doen, om dan nog vliegensvlug te moeten ingrijpen om niet te verongelukken. Bj andere constructeurs wordt dat werk gedaan door daarvoor dik betaalde testrijders.

Citaat
Het is alleen maar gevaarlijk doordat de media het afschildert als een zelfrijdende auto, terwijl dat nooit door Tesla werd beweerd.

Het is vooral gevaarlijk doordat Tesla het met hun welbekende arrogantie een "AutoPilot" noemt, wat het nog helemaal niet is.

Citaat
AutoPilot is nog altijd een hulpmiddel, net zoals cruise control en parkeerbiepjes. Autonome wagens zijn dit zeker niet. En zolang je dat beseft, is het gevaar even groot dan wanneer je zelf volledig de controle hebt.

Neen, geenszins. Als ik zelf rijd, gebeuren er geen onvoorziene fouten die ik dan nog snel moet proberen te vermijden.

Citaat
Stekker zit inderdaad mechanisch vast geklikt, dus die trek je niet zomaar los. En veel success met het doorknippen van de kabel waar 300A door stroomt ;-)

OK, dat heb ik dan bijgeleerd, dat argument valt dus weg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 16:58:00 »
Je hebt dus geen punt gemaakt met "andere constructeurs ... ", Jozef.

Hoeveel mensen zijn er al dodelijk verongelukt met dergelijke systemen van Audi, BMW of Mercedes?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 17:49:49 »
@Jozef: veel meer dan met een Tesla. Maar je hoort er niet van omdat het geen spectaculair nieuws is en bij Tesla juist wel omdat ze zo ver voor staan op al de rest. Het bewijs van dit laatste is dat de laatste maanden BMW, Mercedes en Audi allemaal in gang zijn geschoten om een concurrent voor de Tesla te maken.

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 18:05:20 »
Citaat
Het is vooral gevaarlijk doordat Tesla het met hun welbekende arrogantie een "AutoPilot" noemt, wat het nog helemaal niet is.
En welke arrogantie is dat dan wel? Zelfs autopilot op een vliegtuig vereist een piloot aan het stuur om altijd te kunnen overnemen. Dat is exact hetzelfde.

Trouwens, een vliegtuig kan op autopilot perfect opstijgen, vliegen en landen. Maar ga jij in een vliegtuig stappen waar geen piloot aanwezig is?  :D

Citaat
Maar nooit echt aan de rem komen is ook met regeneratie en anticiperend rijden onmogelijk in het verkeer.
Ik heb niet gezegd dat je helemaal niet aan de rem kom, maar enkel voor de laatste 10km/u, of in noodsituaties uiteraard. Zo gaan de remblokken wel gebruikt worden, maar is de slijtage heel miniem.

Citaat
Ik wil de stress niet om voortdurend te moeten afwachten wat de AutoPilot weer verkeerd gaat doen
Dat is jouw probleem/standpunt. Er zijn genoeg mensen die wel pionier willen zijn en vooruitgang omarmen. Trouwens, hoe meer mensen het systeem gebruiken, hoe beter het wordt, want het leert continu bij en verspreid de "leerstof" naar alle andere wagens. Welke BMW, Audi, Mercedes of gelijk welk ander merk biedt dat aan. "Nee, meneer, we kunnen je wagen niet beter maken. Gelieve €80.000 opnieuw te betalen voor de nieuwe versie dan"  ;D (En voor je begint te ziften op de prijs die ik vermeld, kan dit evengoed €30.000 zijn)

Citaat
Als ik zelf rijd, gebeuren er geen onvoorziene fouten die ik dan nog snel moet proberen te vermijden.
Uiteraard. En dat is net zo met AutoPilot. Dus het is net zo veilig als zelf rijden.

Maar om het helemaal compleet te maken, zijn er intussen wel statistieken dat Autopilot op dit moment als 2x zo veilig is dan zelf rijden. Maar dan hoor ik je al afkomen met het argument dat je met statistieken alles kan bewijzen...

Afin, het is gewoon een feit dat een Tesla niet voor jou is. Tenminste "nog" niet. Je wil de nieuwe systemen wanneer ze feilloos zijn. En daar is niks mis mee. maar anderen willen wel pionier zijn en voorlopen op de curve. En het zijn zij die er dan voor zorgen dat jij later de systemen hebt die je wel wil vertrouwen. Dit is niet alleen met Tesla zo. Mercedes doet dit al vele jaren, waarbij ze eerst de experimentele snufjes in de S-klasse steken. Eens ze op punt staan, filteren die door naar de kleinere modellen. Same shit, different company!

Ik denk dat je beter eens bij een Tesla Service Center binnen loopt en al je argumenten tegen Tesla daar op tafel legt. Ze zullen je met plezier te woord staan en de nodige bewijzen op tafel leggen om al jouw argumenten van tafel te vegen  ;)

En vers van de pers: https://electrek.co/2016/08/11/tesla-autopilot-2-0-next-gen-radar-triple-camera-production/
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 augustus 2016 - 18:08:04 door steve »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 18:12:51 »
Youtube filmpje Mercedes S, hoe de hand-op-stuur-detectie misleid wordt: 
Citaat
https://www.youtube.com/watch?v=Kv9JYqhFV-M   LOL.

Mercedes S Class Active Lane Assist Hack

Autonomous driving in a 2014 S Class 500 - with Automatic Cruise Control & "disabled" timeout for ALA - of course dont try this at home
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 augustus 2016 - 19:15:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 18:56:17 »
Dat is jouw probleem/standpunt. Er zijn genoeg mensen die wel pionier willen zijn en vooruitgang omarmen. Trouwens, hoe meer mensen het systeem gebruiken, hoe beter het wordt, want het leert continu bij en verspreid de "leerstof" naar alle andere wagens. Welke BMW, Audi, Mercedes of gelijk welk ander merk biedt dat aan. "Nee, meneer, we kunnen je wagen niet beter maken. Gelieve €80.000 opnieuw te betalen voor de nieuwe versie dan"  ;D (En voor je begint te ziften op de prijs die ik vermeld, kan dit evengoed €30.000 zijn)

Idd enkel Tesla werkt met zelflerende software (vorm AI*) via elke Tesla S (autopilot actief online) op wereldwijde schaal (netwerk), en ook Google (Car) werkt zo (maar dan op beperkte schaal (stedelijk gebied).
* https://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstmatige_intelligentie

De rest van de autoindustrie die autonome systemen willen aanbieden zoals Tesla en Google zullen bij de hardware zeker kunnen volgen (hebben deels dezelfde leveranciers, bvb Bosch bij de radars) maar deze "klassieke auto-constructeurs" lopen hopeloos achter qua softwareontwikkeling (dus wereldwijd digitale kaarten met alle wegeigenschappen worden met elke autopilootkm waar nodig geoptimaliseerd).

 - - - - - - - - -             - - - - -           - - - - - - - - - - - -


Ook moesten bepaalde dure constructeurs meer geld spenderen aan wat betere hardware is het nog altijd vooral de software die de efficiëntie van het  voorlopig semi-autonoom systeem bepaald. Voorlopig kan men het aan de testen zien dat Tesla S superieur is tov de andere systemen, cijfers liegen niet.
(2 links met US-testresultaten heb ik al gegeven).

Ik wacht met spanning op de eerste Duitse test waar men het aandurft aan te treden tegen de Tesla S.
Een IT-vakmagazine t3n met faam heeft het geprobeerd... maar blijkbaar durfde alleen BMW het aan zijn systeem te meten met Tesla, Mercedes en Audi zegden af...
Citaat
http://t3n.de/news/autonomes-fahren-fahrassistenzsysteme-bmw-tesla-696097/  enjoy.  ook de US-test Car and Driver wordt aangehaald
Wie lösen das die Hersteller zur Zeit?

Audi und Mercedes stellen keine Autos zur Verfügung

Der Premium-Hersteller aus Ingolstadt bringt Ende 2016 den neuen A8 auf den Markt. Das aktuelle Fahrzeug aus dem Luxussegment verfügt noch nicht über die letzten technischen Gimmicks und würde somit nicht die Fähigkeiten der Ingenieure der vier Ringe widerspiegeln. Eine Anfrage nach einem Audi Q7 wurde abgelehnt, weil das Fahrzeug in einem anderen Segment als Model S, S-Klasse oder 7er unterwegs ist. Selbst die Garantie, nur die Fahrerassistenz-Systeme zu vergleichen und keinerlei Augenmerk auf Fahrleistungen et cetera zu legen, änderte nichts an der Entscheidung der Presseabteilung.

Auch Mercedes wollte leider keine S- oder E-Klasse für den Vergleich bereitstellen. Das verwundert umso mehr, wenn man die Testberichte über die neue E-Klasse und ihren „Drivepilot“ liest. Die Schwaben scheinen mit dem neuen Modell sehr nah an Tesla rangerückt, wenn nicht sogar auf gleicher Höhe zu sein. Für ein bisschen Vergleichbarkeit der Autopilot-Funktionen dient hier deshalb der Test des US-Magazins „Car & Driver“ zwischen dem Infiniti Q50S, Mercedes S65 AMG, BMW 750i xDrive und Tesla Model S P85D. Hier hat Mercedes – hinsichtlich der Anzahl der Unterbrechungen in der Fahrspurerkennung auf einer 50 Meilen langen Teststrecke – mit dem S65 den 3. Platz vor Infiniti belegt. Tesla kommt mit 29 Unterbrechungen auf Platz 1, gefolgt von BMW (56), Mercedes (58) und Infiniti (93).

[.........]

Fazit: Autonomes Fahren – Der Fahrer kann sich auf das Auto verlassen

Der Tesla vermittelt mit seinem Autopiloten auf Landstraßen und Autobahnen schon heute ein sehr sicheres Gefühl. Der Fahrer kann sich auf das Auto verlassen und gedanklich deutlich mehr entspannen. Die Erfahrung von 47 Millionen (semi-)autonomen Kilometern sind dem System anzumerken. Während andere Hersteller mit Versuchsträgern mühsam Erfahrungen sammeln, schicken mehr als 100.000 Fahrzeuge täglich Daten zur Auswertung an Tesla. Es verwundert daher kaum, dass Tesla schon für 2018 ein technisch ausgereiftes voll autonomes Fahrzeug bereitstellen will.

Auch der 740er ist ein fantastisches Auto, bei der Fahrerunterstützung aber müssen die Bayern noch eine Schippe drauflegen. Den Ingenieuren ist zu wünschen, dass sie die Datenauswertung bald für ihre Fahrzeuge umsetzen, denn mit den Produktionskapazitäten von BMW ist Teslas Datenvolumen für die Auswertung schnell eingeholt. Dann bleibt zu hoffen, dass man in München etwas mehr Mut zu noch nicht perfekten Systemen hat – und die viel gepriesene Silicon-Valley-Attitüde auch lebt. Die Fans von Tesla beweisen es mit unzähligen Videos, dass man Fehler verzeiht, wenn die Richtung stimmt.
Vertalen hoeft niet.  ;D

de 2 US-testen:
Car and driver, zeer uitgebreid 6 blz... , BMW was ook nipt beter dan Mercedes maar Tesla stak er bovenuit, ook te zien aan de helft stuuringrepen op 80 km.
Citaat
http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature


[...]
Test Results page 6
                                                                BMW        INFINITI   MERCEDES        TESLA
CRUISE-CONTROL-SETTING RANGE, MPH         19-106   19-109         20-118        18-89
CRUISE-CONTROL RESPONSE TO LANE INTRUDER   EXCELLENT   EXCELLENT   EXCELLENT   EXCELLENT
NUMBER OF LANE-CONTROL INTERRUPTIONS ON 50-MILE ROUTE   56   93   58   29
LANE CONTROL AT NIGHT, IN RAIN   GOOD   GOOD   GOOD   GOOD
WHEEL FORCE TO REGAIN STEERING, LB   2   4   3   4
LANE-CHANGE ABILITY            NO   NO   NO   YES
PARKING ASSISTANCE           YES   NO   YES   YES
http://www.caranddriver.com/features/semi-autonomous-cars-compared-tesla-vs-bmw-mercedes-and-infiniti-feature-the-physiology-of-semi-autonomy-and-test-results-page-6  tabel onderaan


Citaat
http://www.motortrend.com/news/testing-semi-autonomous-cars-tesla-cadillac-hyundai-mercedes/

HUMAN INTERVENTION WHEN THE ROBOT DRIVER FAILS

Wheel Grabs
Autonomous Testing Route Map freeway vs canyon road



Whenever the car demanded that we hold the steering wheel—it began to cross the lane markings, or we became nervous; the Mercedes and Hyundai were constant interrupters—the data logger recorded when our hands touched the wheel and the duration of the steering corrections. To do this, we made the steering wheel a big switch with wires taped to a hand and aluminum foil wrapped around the rim (completing the circuit).

Hyundai/Route 241
Autonomous Steering Hyundai Genesis
Number of times touching the wheel ……………..141
Proportion of time touching the wheel …………11%

Mercedes/Route 241
Autonomous Steering Mercedes AMG S65
Number of times touching the wheel …………..140
Proportion of time touching the wheel ……….10%

Tesla/Route 241
Autonomous Steering Tesla Model S
Number of times touching the wheel ……………..22
Proportion of time touching the wheel …………2%

Hyundai/Santiago
Autonomous Steering Hyundai Genesis Santiago
Number of times touching the wheel……………148
Proportion of time touching the wheel……….28%

Mercedes/Santiago
Autonomous Steering Mercedes AMG S65 Santiago
Number of times touching the wheel…………….113
Proportion of time touching the wheel………..29%

Tesla/Santiago
Autonomous Steering Tesla Model S Santiago
Number of times touching the wheel……………..12
Proportion of time touching the wheel………0.5%
Tja die 2 routes lijkt het zelflerend systeem van Tesla uitmuntend te kennen...
Proportion of time touching the wheel : factor 5 beter dan Mercedes op de Freeway en op gewone weg Santiago canyon road zelfs factor > 50
... hoe zou het komen... (t3n legt het immers uit)
Tesla autopilot wordt niet voor niets Level bijna 3 genoemd en de concurrentiesystemen een goede Level 1.
Of de allernieuwste Drive Pilot van Mercedes zijn grote achterstand kan ophalen weten we dus nog altijd niet zeker.
Tesla verwacht wel binnenkort een serieuze update van zijn autopilot Versie 8, dus ...:
Citaat
https://electrek.co/2016/07/04/tesla-autopilot-update-version-8-0-fatal-crash/

The new 8.0 update, which is currently being tested with a select few Tesla owners and should be pushed to the fleet in the next few weeks, will allow for improvements in the general Autopilot experience in traffic, but more significantly, it will introduce automatic off-ramp in exits on the highway.

When Elon Musk first introduced the Autopilot, he made it clear that hardware limitations will not allow for a fully self-driving system, it will have to wait for the Autopilot 2.0 (more on that soon on Electrek), but he said that the system will enable self-steering on highways and self-driving at low-speed in parking situations, like with the Summon feature.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 augustus 2016 - 19:25:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 19:15:57 »
Zelfs autopilot op een vliegtuig vereist een piloot aan het stuur om altijd te kunnen overnemen. Dat is exact hetzelfde.

Neen, dat is niet hetzelfde. Bij vliegtuigen heeft men nog niet gepland om ze in alle omstandigheden zonder menselijke piloot te kunnen laten vliegen. Bij auto's is dat volledig autonoom rijden wel degelijk nu al de uiteindelijke bedoeling. Intussen rijden er in Nürnberg al metrostellen zonder bestuurder.

Citaat
Maar ga jij in een vliegtuig stappen waar geen piloot aanwezig is?  :D

Vast en zeker, zodra er vliegtuigen bestaan die in alle omstandigheden veilig kunnen vliegen zonder piloot. Als het zover is, dan liever dat dan het risico te lopen op een geestesgestoorde copiloot met zelfmoordplannen.

Citaat
Zo gaan de remblokken wel gebruikt worden, maar is de slijtage heel miniem.

De onderhoudskosten van een zuiver elektrische wagen liggen inderdaad heel wat lager dan van een wagen met een verbrandingsmotor. Maar zoals de auteur van de blog beweren dat ze nul zijn, is niet waar.

Citaat
Er zijn genoeg mensen die wel pionier willen zijn en vooruitgang omarmen. Trouwens, hoe meer mensen het systeem gebruiken, hoe beter het wordt, want het leert continu bij en verspreid de "leerstof" naar alle andere wagens. Welke BMW, Audi, Mercedes of gelijk welk ander merk biedt dat aan.

Bij laatstgenoemde merken hebben ze testrijders. Die leggen op een jaar in de meest verschillende omstandigheden, van de evenaar tot aan de polen, meer kilometers af dan ik in mijn hele leven. En dat zijn ingenieurs die weten wat ze moeten doen om werkelijk alles uit te testen, en ook over de rijvaardigheden beschikken om de wagen tot het uiterste te drijven, waar jij en ik niet over beschikken.

Citaat
Afin, het is gewoon een feit dat een Tesla niet voor jou is. Tenminste "nog" niet. Je wil de nieuwe systemen wanneer ze feilloos zijn. En daar is niks mis mee.

Een Tesla is ook niets voor mij zonder AutoPilot. We hebben eerder al gezien dat de wagen veel tekort komt in vergelijking met andere wagens in deze prijsklasse.

Citaat
Dit is niet alleen met Tesla zo. Mercedes doet dit al vele jaren, waarbij ze eerst de experimentele snufjes in de S-klasse steken. Eens ze op punt staan, filteren die door naar de kleinere modellen. Same shit, different company!

Je vergist je. Nieuwigheden die op de S-klasse ingevoerd worden, staan volledig op punt. Als Mercedes eens vlug-vlug iets moet invoeren, dan is het zoals met ESP, die eerder dan voorzien ingevoerd werd op de A-klasse omdat ze anders omkipte. Een vriendin heeft nog zo een van die eerste A-klasse met ESP. In de winter geraakt ze onze oprit in bergop niet op omdat ze de ESP niet kan uitschakelen. Zelfs een 4x4 geraakt hier bij ons in de winter niet boven met ESP.

Citaat
Ik denk dat je beter eens bij een Tesla Service Center binnen loopt en al je argumenten tegen Tesla daar op tafel legt. Ze zullen je met plezier te woord staan en de nodige bewijzen op tafel leggen om al jouw argumenten van tafel te vegen  ;)

Dat wil ik gerust doen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik verkoperspraatjes de grond in boor, en de chef van de garage mij vraagt of ik soms geen job als verkoper zoek.

Ook vers van de pers: een Tesla is zo onveilig, dat hij zelfs ongevallen veroorzaakt als hij geparkeerd staat. Mijn vrouw is net gaan shoppen. Op de parking van een warenhuis zag ze een knalrode Tesla staan. Ze was zo enthousiast om hem van dichtbij te zien, dat ze tegen een vuilnisbak gelopen is en een grote blauwe plek op haar been heeft.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."