Jongens, het wordt echt toch hoog tijd dat ik sommige berichten hier overplaats naar een nieuwe rubriek "De fabeltjeskrant".
Die Tesla heeft dus banden, remblokken en schokdempers die niet verslijten. En het aantal gereden kilometers heeft geen invloed op de restwaarde van de wagen. Onzin natuurlijk.
Banden geef ik je nog, maar die verslijten evengoed als je lokaal rond rijdt.
Dus is zijn "cost of transportation" niet nul. Bovendien zullen zijn banden lokaal heel wat minder verslijten dan tegen 200 km/h op Duitse autosnelwegen waarvan de auteur gewag maakt.
Remblokken gaan minstens 160.000km mee omdat je op de motor "remt" door regeneratie. Beetje anticiperend rijden en je komt nooit echt aan de rem.
Zelfs als die remblokken 160.000 km zouden meegaan, is dat toch weeral een deel van "cost of transportation". Maar nooit echt aan de rem komen is ook met regeneratie en anticiperend rijden onmogelijk in het verkeer.
Ook is het vanzelfsprekend onmogelijk om 160.000 km te doen met remblokken. Ik heb destijds zonder regeneratie maar met anticiperend rijden mijn remmen weinig gebruikt. Resultaat telkens weer: de remblokken waren bijna niet afgesleten, en daardoor verglaasd, waardoor ze harder geworden waren dan de remschijven en deze beschadigden. In plaats van alleen maar de remblokken te laten vervangen, had ik ook nieuwe remschijven nodig.
Een garagehouder heeft mij toen gezegd: "Als je zo wil rijden, dan moet je geregeld eens sterk afremmen van 80 km/h tot stilstand (opletten evenwel voor achteropkomend verkeer)." Sindsdien heb ik geen verglaasde remblokken meer en zijn mijn remschijven niet meer bedekt met een roestlaagje, maar zitten er uiteraard geen 160.000 km in met dezelfde remblokken.
Tweedehandsprijzen bevestigen ook het feit dat kilometers zo goed als geen effect hebben op de restwaarde van de auto
O ja? Als jij een tweedehands Tesla wil kopen, en je hebt de keuze uit twee exemplaren die alleen verschillen doordat de ene 100.000 km meer gereden heeft dan de andere, dan ben je bereid om voor die eerste even veel te betalen als voor die tweede? Die verkoper loopt een week zat om dat te vieren.
Onderhoud kan je laten doen, maar is strict genomen niet nodig en heeft ook geen slecht effect op de wagen. Ik lees genoeg blogs en ken een aantal eigenaars die zonder problemen 150.000km hebben gereden zonder 1 keer onderhoud te laten doen.
Er zou gevangenisstraf moeten op staan om dergelijke levensgevaarlijke standpunten te verspreiden.
Waarom denk je dat moderne auto's doorgaans om de 30.000 km, maar sowieso minstens één keer per jaar op onderhoud moeten, ook als ze maar weinig gereden hebben?
Een Tesla heeft ook wielen, banden, een ophanging en een stuurinrichting die schade kunnen oplopen. Je moet al een zware crimineel zijn om daar 150.000 km mee rond te rijden zonder één enkel nazicht.
De AutoPilot in zijn huidig stadium vind ik zeer gevaarlijk en onaangenaam.
Heb je ooit al met AutoPilot gereden? Wat vind je er onaangenaam aan dan?
Lees mijn posting waarin ik dat uitleg aan de hand van een vergelijking met rijschoolinstructeurs. Ik wil de stress niet om voortdurend te moeten afwachten wat de AutoPilot weer verkeerd gaat doen, om dan nog vliegensvlug te moeten ingrijpen om niet te verongelukken. Bj andere constructeurs wordt dat werk gedaan door daarvoor dik betaalde testrijders.
Het is alleen maar gevaarlijk doordat de media het afschildert als een zelfrijdende auto, terwijl dat nooit door Tesla werd beweerd.
Het is vooral gevaarlijk doordat Tesla het met hun welbekende arrogantie een "AutoPilot" noemt, wat het nog helemaal niet is.
AutoPilot is nog altijd een hulpmiddel, net zoals cruise control en parkeerbiepjes. Autonome wagens zijn dit zeker niet. En zolang je dat beseft, is het gevaar even groot dan wanneer je zelf volledig de controle hebt.
Neen, geenszins. Als ik zelf rijd, gebeuren er geen onvoorziene fouten die ik dan nog snel moet proberen te vermijden.
Stekker zit inderdaad mechanisch vast geklikt, dus die trek je niet zomaar los. En veel success met het doorknippen van de kabel waar 300A door stroomt ;-)
OK, dat heb ik dan bijgeleerd, dat argument valt dus weg.