Auteur Topic: Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”  (gelezen 1983 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Citaat van: GVA
Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”

“Ze onderschatten het gevaar op de weg en overschatten hun rijvaardigheden.”

http://www.gva.be/cnt/dmf20160801_02406950/derde-meer-doden-bij-ongevallen-met-jonge-chauffeurs-ze-overschatten-zichzelf

De beperkingen van de rijopleidig zijn daar wellicht niet vreemd aan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016 - 22:09:49 »
Het lijkt mij eerder toeval dat er plots een stijging is. Reeds vele jaren en generaties terug overschatten jonge bestuurders zichzelf en onderschatten ze het gevaar. Dat is geen recent fenomeen. Alcohol en drugs zijn vaak dooddoeners.

Een cursus defensief rijden (risicoherkenning in de praktijk) komt te weinig aan bod in de rijopleiding. Het is pas na jaren ervaring dat er een verkeersgeheugen opgebouwd wordt.
Om de eerste rij-jaren zonder kleerscheuren door te maken, moet je al veel geluk hebben.
Ik ben stomverbaasd als ik merk hoe sommige jonge bestuurders totaal geen gevaar zien of er zelfs niet over nadenken.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016 - 09:19:18 »
Het lijkt mij eerder toeval dat er plots een stijging is.

Het aantal gevallen waarop men zich baseert lijkt mij ook te gering om er algemene conclusies over de jongeren uit te trekken. Een stijging van 19 naar 26 doden is dan wel 37%, doch het kan best dat er daarom geen of slechts een paar ongevallen meer gebeurd zijn, doch er gemiddeld een dodelijk slachtoffer meer te betreuren viel.

Citaat
Reeds vele jaren en generaties terug overschatten jonge bestuurders zichzelf en onderschatten ze het gevaar. Dat is geen recent fenomeen.  Alcohol en drugs zijn vaak dooddoeners.

Inderdaad, de risicobeoordeling zal zeker niet beter geweest zijn toen ik in 1971 mijn rijbewijs behaalde, er nog geen praktisch examen diende afgelegd te worden, je vanaf de eerste dag 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 mocht rijden en nog 0,8 promille alcohol toegestaan was. Wel is sindsdien het alcohol- en drugsgebruik bij de jongeren toegenomen.

Citaat
Een cursus defensief rijden (risicoherkenning in de praktijk) komt te weinig aan bod in de rijopleiding.

Vast en zeker. Daarom juich ik de komende examenvragen over gevarenherkenning toe. In de theorie kun je op een uur meer gevaren leren erkennen dan je er op de weg op een week tegenkomt.

Citaat
Het is pas na jaren ervaring dat er een verkeersgeheugen opgebouwd wordt.

Om de eerste rij-jaren zonder kleerscheuren door te maken, moet je al veel geluk hebben.

Met de huidige rijopleiding is dat helaas zo.

Ik ben voorstander van een verplicht aantal bijkomende lessen voor beginnelingen na een bepaald aantal kilometers gereden te hebben. Maar ook van een rijbewijs met beperkte geldigheidsduur, onder meer omdat heel wat ouderen niet meer geschikt zijn om veilig te rijden.

Citaat
Ik ben stomverbaasd als ik merk hoe sommige jonge bestuurders totaal geen gevaar zien of er zelfs niet over nadenken.

In de vaarschool zei onze leraar: "Een gebrek aan kennis en ervaring, daar kun je wat aan doen, maar tegen roekeloosheid is geen kruid gewassen".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 augustus 2016 - 09:42:40 »
Is een kenteken  op de auto, zoals de grote rode 'A' (van anfänger'  ;D ;D) bij de Franse beginnende rijders misschien ook motiverend om als jong persoon je rijgedrag in te tomen?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”
« Reactie #4 Gepost op: maandag 22 augustus 2016 - 15:33:01 »
BE heeft bij jonge bestuurders al jarenlang een zeer groot probleem, statistisch vergeleken met andere West-Europese landen, daar is zeker ook de ondermaatse rijopleiding niet vreemd aan.
Citaat
https://www.touring.be/nl/corporatesite/wie-zijn-wij/pers/communiques/public-policy/jonge-verkeersdoden/index.asp
Touring: België enige West-Europees land met zoveel jonge verkeersdoden
Brussel, 16 december 2011. Met 136 jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen jonge inwoners eindigt België op de 25ste plaats van de Europese ranking als laatste West-Europees land en net voor Polen, Cyprus en Griekenland. Dat leidt mobiliteitsorganisatie Touring af uit de cijfers van de European Transport Safety Council (ETSC). “Ons land doet het veel slechter dan het Europees gemiddelde van 103 jongeren per miljoen jonge inwoners.”


of oud topic:
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3157.msg37533.html#msg37533

26e plaats op 28 landen bij de jonge mannen 15-30 j
23e plaats op 28 landen bij de jonge vrouwen 15-30 j
Globaal: 25e op 28 landen

Bron details-berekeningen-tabellen** : http://www.etsc.eu/documents/BackgroundTables_Flash21.pdf
voor 4 landen BE ,UK ,CZ en SV heeft men het gemiddelde van de laatste 3 statistische jaren 2007-08-09 genomen omdat 2010 nog niet officieel was.

Zie tabel 6 en 7:
Met 154 doden/inwoners tussen 15 en 30 jaar - bron ETSC - doet Be het dan nog slechter als met 136 :
dat is enkel voor 2010 , topic -> bron FOD mobiliteit, of 269/1,981 milj = 136  #), maar de 25e plaats in de EU-tabel blijft identiek.

Tabel 7
Road mortality for young FEMALES | Road mortality for young MALES | Road mortality for ALL young people
Average values for last three years available
Ld: Vr. | Man | verkeersdoden + 30d alle jonge mensen tussen 15 en 30 jaar
SE   24 | 80 | 53
NL   26   92    59
CH   23   95    60
IL    18 100    64
MT   44  89    67
UK*  31 121   77
NO   33 128   82
ES    34 132   84
DE    39 130   85
FI     33 144   90
SK*  32 162   98
EE    39 158  100
IE     41 164  103
PT    52 153  103
DK    44 161  104
AT    46 179  113
IT     40 186   114
SI     46 190   121
HU    46 195   123
LU     54 192  124
FR     42 207  125
LV     42 201  128
CZ*   50 216  136
RO    58 210  136
BE* 50 | 255 | 154
PL     59  248  155
CY    23  294  158
EL     58  349  210

EU(1) 40| 164| 103

Fig. 7 Young people’s road mortality per million young people, in total and by gender, ranked by the mortality of both sexes.
Average values for years 2008, 2009 and 2010. * last three years available: 2007, 2008, 2009
« Laatst bewerkt op: maandag 22 augustus 2016 - 15:54:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”
« Reactie #5 Gepost op: maandag 22 augustus 2016 - 23:08:33 »
Citaat
...daar is zeker ook de ondermaatse rijopleiding niet vreemd aan.
Volledig akkoord.
Onlangs was er een buitenlandse delegatie (NL, D, F, S) bij Goca, die ook meereed met examenritten en hun bevinding was dat je in B heel gemakkelijk je rijbewijs haalt. "Bij ons zou die kandidaat niet geslaagd zijn", klonk het vaak.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”
« Reactie #6 Gepost op: maandag 22 augustus 2016 - 23:47:25 »
Is een kenteken  op de auto, zoals de grote rode 'A' (van anfänger'  ;D ;D) bij de Franse beginnende rijders misschien ook motiverend om als jong persoon je rijgedrag in te tomen?

Op een Franse wagen zal dat wel de A van "apprenti" zijn zeker...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016 - 16:39:05 »
Is een kenteken  op de auto, zoals de grote rode 'A' (van anfänger'  ;D ;D) bij de Franse beginnende rijders misschien ook motiverend om als jong persoon je rijgedrag in te tomen?

Op een Franse wagen zal dat wel de A van "apprenti" zijn zeker...  :D

 ;) ;)

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Derde meer doden bij ongevallen met jonge chauffeurs: “Ze overschatten zichzelf”
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016 - 22:18:28 »
Citaat
...daar is zeker ook de ondermaatse rijopleiding niet vreemd aan.
Volledig akkoord.
Onlangs was er een buitenlandse delegatie (NL, D, F, S) bij Goca, die ook meereed met examenritten en hun bevinding was dat je in B heel gemakkelijk je rijbewijs haalt. "Bij ons zou die kandidaat niet geslaagd zijn", klonk het vaak.

Het waren misschien nog één van de beste Belgische kandidaten die men had uitgekozen.

Denken we maar aan de nachtelijke rijopleiding. Rijscholen klagen al jaren de erbarmelijke rijopleiding aan. Worden ook niet gehoord, tenzij het oliepijl en de waterkoelvloeistof dat toegevoegd is.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.