Volgens de minister van Mobiliteit, Ben Weyts, zou er een verbod moeten ingevoerd worden op het COYOTE System. Als gebruiker van het Coyote System ben ik absoluut tegenstander opdat hierop een verbod zou ingevoerd worden. Volgens Ben Weyts is het oneerlijk tegenover niet gebruikers van het Coyote System. Nog volgens Ben Weyts, is het gebruik van het Coyote System enkel om radarcontroles te omzeilen. Dienen we dan ook de Gsm's, I Phones en de GPS systemen te verbieden omdat het oneerlijk zou zijn tegenover de niet gebruikers ervan? Dit zijn voor mij persoonlijk geen onderbouwde en gefundeerde argumenten.
Niet alleen als gebruiker maar ook in het kader van de verkeersveiligheid ben ik zelfs fel voorstander van het COYOTE System. Het COYOTE system geeft niet alleen het signaal van een vaste of mobiele radarcontrole dat staat opgesteld. Je hebt de mogelijkheid om bestuurders in de beide rijrichtingen hiervan in kennis te stellen.
Andere mogelijkheden zijn o.a., dat je zelf ervan in kennis word gesteld van b.v. een stilstaand voertuig op 3 km afstand, een ongeval, vertraagd verkeer of een stilstaande file. Eveneens wegversmallingen of werkzaamheden kun je voor de achteropkomende bestuurders signaleren of worden de gebruikers ervan in kennis gesteld. Ook gevaarlijke objecten op de rijbaan worden gesignaleerd of kan je signaleren.
Indien deze meldingen zijn gesignaleerd, komt de vraag of de bovengenoemde verkeerssituatie of gevaar situatie nog aanwezig is. Door een eenvoudige druk op de knop of het beantwoorden met ja of neen, bevestigd u al dan niet de aanwezige verkeerssituatie.
Voor mij is het een systeem dat de verkeersveiligheid bijzonder ten goede komt. Als bestuurders worden we in kennis gesteld van gevaarlijke situaties in de diepte. Denken we maar aan de zware file ongevallen in Oost en West Vlaanderen. Waar de dag van de verkeersveiligheid werd ingevoerd door snelheid en alcoholcontroles.
De noodzakelijke infrastructuur tot het voorkomen van zulke dramatische mistongevallen zijn tot op heden nog steeds niet uitgevoerd.
Het is dus niet alleen de snelheid of alcohol dat aanleiding geeft tot ongevallen. Het is nogmaals bewezen dat een gebrekkige infrastructuur een duidelijk oorzakelijk verband heeft in het tot stand komen van zulke verkeersongevallen. Deze risicoplaatsen zijn gekend door de overheid.
Het COYOTE systeem verwittigd ten minste de bestuurders van een ongeval in de diepte. Waar de overheid sinds jaren in gebreke blijft door een aangepaste signalisatie die bestuurders in kennis stellen.
En indien de overheid al signalisatie plaatst, is er nog de onjuistheid van de meldingen waar menig bestuurders zich aan ergeren. Het verkeerscentrum dient op zijn minst de geloofwaardigheid van hun meldingen na te streven. Ook hier is er gebrek aan enige controle of toezicht.