Auteur Topic: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven  (gelezen 2698 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Gepost op: dinsdag 13 september 2016 - 09:16:00 »
Uit DS
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160912_02465883

Ik heb toch enkele bedenkingen bij deze studie. Deze werd uitgevoerd m.b.v. data van tankkaarten. Deze tankkaarten worden meestal gebruikt door firmawagens. Het zijn net deze wagens die heel veel filerijden. Filerijden is nefast voor het verbruik, het verwondert me in die zin niet dat er een pittig verbruik werd berekend. De testcyclus houdt geen rekening met filerijden, het is dan ook niet raar dat het verbruik afwijkt. De meeste bedrijven houden het verbruik van hun wagens ook niet in de gaten en de gebruikers weten dat. Zuinig rijden is niet iets waar de meeste tankkaart gebruikers aan denken, ze betalen de brandstof toch niet zelf.

Met de conlusie van het artikel kan ik wel akkoord gaan. Een belasting moet via de brandstof zelf geïnd worden! Op die manier ga je het gebruik van een auto in functie van zijn werkelijk verbruik belasten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 13 september 2016 - 09:42:12 »
Uit DS
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160912_02465883

Ik heb toch enkele bedenkingen bij deze studie. Deze werd uitgevoerd m.b.v. data van tankkaarten. Deze tankkaarten worden meestal gebruikt door firmawagens. Het zijn net deze wagens die heel veel filerijden. Filerijden is nefast voor het verbruik, het verwondert me in die zin niet dat er een pittig verbruik werd berekend. De testcyclus houdt geen rekening met filerijden, het is dan ook niet raar dat het verbruik afwijkt. De meeste bedrijven houden het verbruik van hun wagens ook niet in de gaten en de gebruikers weten dat. Zuinig rijden is niet iets waar de meeste tankkaart gebruikers aan denken, ze betalen de brandstof toch niet zelf.

Met de conlusie van het artikel kan ik wel akkoord gaan. Een belasting moet via de brandstof zelf geïnd worden! Op die manier ga je het gebruik van een auto in functie van zijn werkelijk verbruik belasten.

De evolutie van het verbruik is wel interessant, waar het verbruik "in het verleden" met 10 % afweek is dat in 2014 naar 45 % gegroeid, enkel aan het drukker verkeer-> file kan dat niet liggen. De constructeurs sjoemelen gewoon meer, want EU-richtlijnen leggen lagere CO2 cijfers op aan hun respectievelijk wagenpark, en sjoemelen -op de rollenbank- is veel goedkoper dan echt grondig de wagens te veranderen, die bovendien meestal zwaarder worden (luxe+demping), door betere aerodynamica en zuinigere motoren is dat moeilijk te compenseren (in de praktijk). 3/4 van de vooruitgang zou gewoon aan het sjoemelen (gaming) liggen, volgens de tekst.

Citaat
Daaruit bleek een diepe kloof tussen het echte en het officiële verbruik, en dus ook de uitstoot van CO2. Wagens uit 2014 verbruiken zo meer dan 45 procent meer dan aangegeven. ‘Die kloof blijft niet beperkt tot een of enkele fabrikanten’, concludeert Reynaert. ‘Een gelijkaardige trend is te zien bij alle belangrijke automakers actief in Europa.’ Bij Renault is het verschil tussen officiële en werkelijke prestaties het grootst. Ook bij Toyota en Ford is de kloof groot.

Het verschil groeit bovendien. ‘Vroeger lag het verschil tussen officieel en werkelijk verbruik vrij stabiel rond de tien procent. Maar sinds de regulering in 2009 wordt de kloof almaar dieper. Driekwart van de vooruitgang is eigenlijk het resultaat van gaming’, zegt Reynaert. Hij stelt dat het net regulering is die de automakers heeft aangezet tot valsspelen. Zij moeten kiezen tussen grote kosten maken en de tests manipuleren. De meesten gaan voor de tweede optie, via sjoemelsoftware, maar ook door zogenaamde ‘golden vehicles’ naar de tests te sturen, wagens die tot het uiterste aangepast zijn om de test te doorstaan. Reynaert denkt dat een brandstofbelasting een betere manier zou zijn om de CO2-uitstoot terug te dringen.

Firmawagens zullen natuurlijk wel meer in de file zitten, daarom ook die 45 %... even naar een andere serieuze link gezocht, grootschalige test uit diverse Europese landen, deze gaf 38 %-afwijking in 2013 en als men de evolutiegrafiek doortrekt zal het ook +40 % zijn in 2014:
(met details van het gesjoemel, en ook waarom..., ook specifieke topsjoemelaars worden genoemd...)

http://www.fr-online.de/wirtschaft/auto-sparsam-nur-im-prospekt,1472780,28549062,view,asFirstTeaser.html



Of de hypocrisie van de controlerende overheid... ik vrees dat ze - in Europa toch - mogen verdersjoemelen tem 2021...
Indien de WLTP toch komt zullen ze de CO2-waardes (95 g/km! vanaf 2020) terug op tafel leggen en zo kunnen ze langer discussieren...
Citaat
Neues Messverfahren nötig

Berlin müsse sich für ein schnelles Schließen der Schlupflöcher einsetzen. Hilgenberg fordert ebenso wie das ICCT, ein neues Messverfahren einzuführen. Das gibt es schon und heißt „Weltweit harmonisierter Fahrzyklus“ (WLTP). Hier wird mit höheren Geschwindigkeiten und stärkeren Beschleunigungen gearbeitet. Der WLTP soll womöglich 2017 in Europa eingeführt werden. Ergänzend, so Hilgenberg, müsse es auch offizielle Messungen im Realbetrieb geben, was in den USA bereits durchgeführt werde.

Sicher ist, dass beim WLTP höhere Verbrauchs- und Abgaswerte herauskommen. Die Autolobby VDA hat deshalb schon vor einiger Zeit durchblicken lassen, dass man bei der Einführung des neuen Standards noch einmal über die von der EU beschlossenen Grenzwerte sprechen müsse. Von 2020/2021 an sollen 95 Gramm als Flotten-Höchstwert gelten.

En bij de electrische wagens is die fluttest van Europa NEDC nog lachwekkender daar is het verschil met de Amerikaanse EPA - al een tijdje aangepast en véél realistischer, bijna 50 %, dit qua officieel rijbereik omgerekend, vb:
Citaat
http://evobsession.com/uk-2016-nissan-leaf-range-of-155-miles-shows-ridiculousness-of-nedc/

UK 2016 Nissan LEAF Range Of 155 Miles Shows Ridiculousness Of NEDC
September 17th, 2015

The basic story that this broader story is based on is that the new 2016 Nissan LEAF SV and SL have an electric range of 107 miles according to the US EPA, but a whopping 155 miles according to the New European Driving Cycle. Being an electric car reporter, it is very inconvenient and even irritating dealing with the vast differences in rated range and efficiency between the different continents. And the blame is basically on the New European Driving Cycle (NEDC).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 september 2016 - 10:15:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 20 september 2016 - 21:30:20 »
Citaat
Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven

Dan wordt het hoog tijd dat de verbruikscijfers worden bepaald door testen die in overeenstemming zijn met een gemiddelde rijder in gemiddeld verkeer, met een gemiddelde lading.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 20 september 2016 - 22:05:19 »
Citaat
Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven

Dan wordt het hoog tijd dat de verbruikscijfers worden bepaald door testen die in overeenstemming zijn met een gemiddelde rijder in gemiddeld verkeer, met een gemiddelde lading.

Onmogelijk, gezien dit europese cijfers zou je werken met de gemiddelde europese chauffeur in een gemiddeld europees land met een gemiddelde lading. Dit bestaat dus niet en hierdoor gaan de cijfers weer afwijken. Reken maar dat je door het wegwanbeheer in Belziek altijd meer zal verbruiken dan in de andere Europese landen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 20 september 2016 - 22:17:10 »
Onmogelijk, gezien dit europese cijfers zou je werken met de gemiddelde europese chauffeur in een gemiddeld europees land met een gemiddelde lading. Dit bestaat dus niet en hierdoor gaan de cijfers weer afwijken. Reken maar dat je door het wegwanbeheer in Belziek altijd meer zal verbruiken dan in de andere Europese landen.

Zo zal het verbruik tussen 'de polders' (vlak) en de Vlaamse Ardennen of het Pajottenland (heuvelachtig) ook verschillen.
Een nieuwe wagen verbruikt ook meer dan één die er al een aantal 10-duizend kilometers gelopen heeft.
Wind-tegen verbruikt ook meer dan wind-mee...
Er kunnen toch criteria opgesteld kunnen worden die een een verbruik bij een realistisch gebruik weergeven.
Uiteindelijk is, wat het relatief verbruik betreft, nog altijd de (rechter) voet een grote factor.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 20 september 2016 - 22:19:08 door e49Memling »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 09:35:17 »
Er zullen altijd mensen zijn waarbij het effectieve verbruik hoger ligt dan wordt opgegeven door de contstructeur. Met al mijn wagens, uitgezonderd de korte tijd dat ik met een Renault Scénic heb gereden, heb ik het normverbruik gehaald en dikwijls zelfs beter. Het heeft inderdaad veel met de rechtervoet te maken maar dat is lang niet het enige. Correct gebruik van de versnellingsbak is ook een belangrijke factor. Alhoewel er nog veel mensen zijn die absoluut niet met een automaat willen rijden zijn het dikwijls net die mensen die er het meeste baat bij hebben. Correct schakelen is een kunde die weinig Belgen is gegeven. Veel instructeurs leren hun leerlingen dan ook volledig verkeerd schakelen. Men leert bijvoorbeeld schakelen op een welbepaald toerental of erger nog op een welbepaalde snelheid (bv. naar 3e vanaf 40, 4e vanaf 60, ...).
Een andere belangrijke factor is anticipered rijden. Ik rem weinig, laat ver op tijd de auto uitbollen, gevolg is minder verbruik, minder slijtage en bovendien een comfortabeler rit voor de passagiers.

Nu en dan ga ik het C3-tje van mijn moeder lenen, dat is een licht wagentje met een 1 l motor. Zij rijdt daar middellange ritten in de Kempen mee, zelden file en altijd relatief lage snelheid. Als ik ermee rijdt is het veel fileverkeer of (voor dat wagentje) hoge snelheid op de snelweg. Haar verbruik zit altijd rond de 7,2 l/100 km wat een stuk boven het normverbruik is. Ik haal makkelijk 5,5 l/100 km en een stuk minder wanneer ik de snelheid op de snelweg beperk tot 100 à 110 km/u. Mijn moeder schakelt dan ook slecht, ze gebruikt de 5de versnelling quasi nooit.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 10:29:44 »
Uiteraard niet alleen rechtervoet, maar ook de juiste versnellingskeuze en het anticiperen op de verkeerssituatie, zo weinig remmen met de rempedaal, vooral vertragen op de motor, eventueel terugschakelen, enzovoort....
De N9 hier heeft om de zoveel meter wel een flitsbak hangen. 70 km/u is de limiet.
Ik schakel de cruise-controle of begrenzer in op 70 km/u als het verkeer dat toestaat. Maakt het niet nodig met je neus op de snelheidsmeter te zitten.
Mijn echtgenote heeft 'schrik' van die cruise, 'je geeft het rijden uit handen' is zowat het argument. Haar manier om niet boven die 70 km/u te komen is gas geven tot 70 km/u en dan de gas lossen zodat ze niet de hele tijd naar die snelheidsmeter moet kijken en toch niet te snel rijdt, en dat zowat de hele rit, een werkwijze die ik ook bij anderen al opgemerkt heb. Ook niet echt verbruiksvriendelijk, dacht ik. Ik moet erbij zeggen dat de N9 heuvelachtig terrein doorkruist (pajottenland)


Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 12:04:30 »
Uiteraard niet alleen rechtervoet, maar ook de juiste versnellingskeuze en het anticiperen op de verkeerssituatie, zo weinig remmen met de rempedaal, vooral vertragen op de motor, eventueel terugschakelen, enzovoort....
De N9 hier heeft om de zoveel meter wel een flitsbak hangen. 70 km/u is de limiet.
Ik schakel de cruise-controle of begrenzer in op 70 km/u als het verkeer dat toestaat. Maakt het niet nodig met je neus op de snelheidsmeter te zitten.
Mijn echtgenote heeft 'schrik' van die cruise, 'je geeft het rijden uit handen' is zowat het argument. Haar manier om niet boven die 70 km/u te komen is gas geven tot 70 km/u en dan de gas lossen zodat ze niet de hele tijd naar die snelheidsmeter moet kijken en toch niet te snel rijdt, en dat zowat de hele rit, een werkwijze die ik ook bij anderen al opgemerkt heb. Ook niet echt verbruiksvriendelijk, dacht ik. Ik moet erbij zeggen dat de N9 heuvelachtig terrein doorkruist (pajottenland)
tegenwoordig kan je in vele auto's ook een limiet instellen ipv cruise control.  Bij weinig verkeer gebruik ik steevast de CC, bij iets te druk verkeer is de limiet handig

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 13:07:13 »
Uiteraard niet alleen rechtervoet, maar ook de juiste versnellingskeuze en het anticiperen op de verkeerssituatie, zo weinig remmen met de rempedaal, vooral vertragen op de motor, eventueel terugschakelen, enzovoort....
De N9 hier heeft om de zoveel meter wel een flitsbak hangen. 70 km/u is de limiet.
Ik schakel de cruise-controle of begrenzer in op 70 km/u als het verkeer dat toestaat. Maakt het niet nodig met je neus op de snelheidsmeter te zitten.
Mijn echtgenote heeft 'schrik' van die cruise, 'je geeft het rijden uit handen' is zowat het argument. Haar manier om niet boven die 70 km/u te komen is gas geven tot 70 km/u en dan de gas lossen zodat ze niet de hele tijd naar die snelheidsmeter moet kijken en toch niet te snel rijdt, en dat zowat de hele rit, een werkwijze die ik ook bij anderen al opgemerkt heb. Ook niet echt verbruiksvriendelijk, dacht ik. Ik moet erbij zeggen dat de N9 heuvelachtig terrein doorkruist (pajottenland)
tegenwoordig kan je in vele auto's ook een limiet instellen ipv cruise control.  Bij weinig verkeer gebruik ik steevast de CC, bij iets te druk verkeer is de limiet handig

Had ik ook vermeld.  ;)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 15:12:36 »
Uiteraard niet alleen rechtervoet, maar ook de juiste versnellingskeuze en het anticiperen op de verkeerssituatie, zo weinig remmen met de rempedaal, vooral vertragen op de motor, eventueel terugschakelen, enzovoort....
De N9 hier heeft om de zoveel meter wel een flitsbak hangen. 70 km/u is de limiet.
Ik schakel de cruise-controle of begrenzer in op 70 km/u als het verkeer dat toestaat. Maakt het niet nodig met je neus op de snelheidsmeter te zitten.
Mijn echtgenote heeft 'schrik' van die cruise, 'je geeft het rijden uit handen' is zowat het argument. Haar manier om niet boven die 70 km/u te komen is gas geven tot 70 km/u en dan de gas lossen zodat ze niet de hele tijd naar die snelheidsmeter moet kijken en toch niet te snel rijdt, en dat zowat de hele rit, een werkwijze die ik ook bij anderen al opgemerkt heb. Ook niet echt verbruiksvriendelijk, dacht ik. Ik moet erbij zeggen dat de N9 heuvelachtig terrein doorkruist (pajottenland)
Ik neem aan CC op 70-limiet + 6 kmh tolerantie = 76 kmh?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 15:54:10 »
Ik neem aan CC op 70-limiet + 6 kmh tolerantie = 76 kmh?

Neen, toch niet. ik ken wel de afwijking van de snelheidsmeter die is een 4-5km/u afhankelijk van winter- of zomerbanden.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 17:26:50 »
Ik neem aan CC op 70-limiet + 6 kmh tolerantie = 76 kmh?

Neen, toch niet. ik ken wel de afwijking van de snelheidsmeter die is een 4-5km/u afhankelijk van winter- of zomerbanden.

Tesamen doe je de boetelimiet dus 10 kmh cadeau.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 18:01:04 »
Ik neem aan CC op 70-limiet + 6 kmh tolerantie = 76 kmh?

Neen, toch niet. ik ken wel de afwijking van de snelheidsmeter die is een 4-5km/u afhankelijk van winter- of zomerbanden.

Tesamen doe je de boetelimiet dus 10 kmh cadeau.

Ik begrijp niet goed waar je naar toe wilt...
Ik weet dat ik met 75 op de teller in werkelijkheid ongeveer 70 km/u rij.
Het valt mij op dat ter hoogte van flitsers iedereen plots trager dan ik gaat rijden.
Ik weet dat pas met een reële snelheid van meer dan 6 km/u boven de toegelaten (onder 100 km/u) geflitst wordt.
Dus als ik op mijn teller 80 km/u rij, dan wordt ik, in theorie, niet geflitst, want ik rij dan iets van een 75 km/u.
Maar ik ben niet iemand die de limieten van het systeem wil opzoeken.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wagens verbruiken bijna helft meer dan aangegeven
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 19:18:11 »
Ik neem aan CC op 70-limiet + 6 kmh tolerantie = 76 kmh?

Neen, toch niet. ik ken wel de afwijking van de snelheidsmeter die is een 4-5km/u afhankelijk van winter- of zomerbanden.

Tesamen doe je de boetelimiet dus 10 kmh cadeau.

Ik begrijp niet goed waar je naar toe wilt...
Ik weet dat ik met 75 op de teller in werkelijkheid ongeveer 70 km/u rij.
Het valt mij op dat ter hoogte van flitsers iedereen plots trager dan ik gaat rijden.
Ik weet dat pas met een reële snelheid van meer dan 6 km/u boven de toegelaten (onder 100 km/u) geflitst wordt.
Dus als ik op mijn teller 80 km/u rij, dan wordt ik, in theorie, niet geflitst, want ik rij dan iets van een 75 km/u.
Maar ik ben niet iemand die de limieten van het systeem wil opzoeken.

Ik bedoel maar als het verkeer het toelaat (zeer rustig verkeer, goede omstandigheden) dat de meeste 70 kmh-wegen zeer lage tot absurde snelheidsbeperkingen zijn (met amper draagvlak), want dat waren meestal ooit 90 kmh-wegen. Bij vrij rijden wordt ook meestal de CC gebruikt buiten de bbk. neem ik aan.

Aangezien je met uw CC op 70 kmh-teller te stellen je in feite toch 5-9 kmh verschenkt , en dus geen waarde legt op mogelijke +10 % tijdwinst.
(je CC instellen op 81 kmh is natuurlijk echt de limiet opzoeken want dan rij je 76 kmh, de flits gaat af op 77 kmh)

Ik moet wel zeggen dat ik geen ervaring heb met CC want ik heb die optie totnutoe niet echt overwogen, maar als ik die optie toch neem is het toch om relax zo snel mogelijk net onder de wettelijke flitslimiet te kunnen rijden. Ik krijg gewoon het gevoel dat een CC-marge van 10 kmh-reserve instellen je daarvoor ook geen CC hoeft te nemen (tenzij natuurlijk standaard in de auto).

bvb ik weet van mijn gps dat mijn BMW 9 kmh teveel aanduidt op de teller als de werkelijkheid, de Skoda 6 kmh. (bij 100 kmh op snelweg)
Zonder CC rijden we op een rustige Belgische snelweg dan meestal rond de 135 kmh-teller, met de skoda rond de 130 kmh-teller.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 september 2016 - 19:36:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I