Zelfs in de extreem optimistische hypothese van 80% elektrische auto's tegen 2050, zouden er over 34 jaar nog altijd 20% van de auto's een verbrandingsmotor hebben.
Zoals ik al lang geleden schreef, zullen zelfrijdende auto's er veel eerder zijn dan een aanzienlijk aandeel elektrische wagens.
Waarom berekent het Europese Milieuagentschap hoeveel kerncentrales er zouden nodig zijn, nu er van kerncentrales afgestapt wordt?
In Noorwegen is er al een aanzienlijk aandeel elektrische wagens. Een groot aandeel in de rest van Europa zal sneller gaan dan we denken. Dit heeft alles te maken met peak-oil.
Kerncentrales kunnen natuurlijk gebruikt worden om de elektrische auto in een negatief daglicht te plaatsen. Zeker als er in de titel 150 centrales staan, zonder te vermelden dat dit op Europese schaal is.
Ik heb het verhaal wat trachten te staven met cijfers uit België, blijkbaar is er niemand van onze media meer die zoiets willen/kunnen duiden.
Die elektrische wagens kunnen ook voor een groot stuk met groene elektriciteit worden geladen. Het maakt photo-voltaïsche elektriciteit een pak interessanter. Bij pieken in de productie gaan de elektrische wagens meer laden, bij dalmomenten laden ze niet. In een slim netwerk kan dit perfect gerealiseerd worden. Grotere gebouwen kunnen elektriciteit opwekken via warmtekrachtkoppelingen zodat de wagens van de werknemers in een kantoorgebouw in de garage worden geladen met lokaal opgewekte elektriciteit. In principe is dit allemaal nu al te realiseren.
Af en toe vindt men eens foutieve/ongelukkige dingen in de media over E-wagens en hun stroomverbruik, en dikwijls ook wat sensatie want anders leest geen kat het, of negatieve berichtgeving gemakkelijker verkoopt?
Terwijl voldoende E-wagens de efficiëntie van het stroomnetwerk juist veel kunnen verbeteren, want de meeste landen gaan tegen 2040-2050 wslk 50 % stroom hebben uit hernieuwbare bronnen, en die pieken daarvan moet kunnen gebufferd kunnen worden, om het stroomnet te ontlasten.
En ook qua voorspellingen heb ik hier nog een link van 2013, uit wetenschappelijk zicht ca. 44 % E-wagens in het wagenpark van Duitsland of 27 miljoen op ~ 61 miljoen,
en het extra stroomverbruik van 53 TWh -of 10 % aandeel- is eigenlijk een lachertje als men de evolutie van de hernieuwbare stroomproductie kent in D, enkel windenergie zorgt voor bijna 15 % aandeel in 2015. Overheidsstatistieken zijn gemakkelijk te vinden via wikipedia.
http://ecomento.tv/2013/09/23/wie-27-millionen-elektroautos-im-jahr-2050-stromnetz-verbessern-koennen/
Wie 27 Millionen Elektroautos im Jahr 2050 das Stromnetz verbessern können
Wissenschaftler gehen davon aus, dass im Jahr 2050 etwa 27 Millionen Elektrofahrzeuge in Deutschland unterwegs sein werden. Wie viel Strom werden diese Autos und Lkws verbrauchen? Woher kommt dieser? Und welche Auswirkungen hat der Mehrverbrauch für Mobilität auf unseren Alltag?
Das Fazit einer Studie des Deutschen Zentrums für Luft- und Raumfahrt (DLR) und seiner Partner fällt eindeutig pro Elektromobilität aus: Demnach verbrauchen all die prognostizierten 27 Millionen Elektrofahrzeuge mit 53,5 Terawattstunden nur etwa 10 Prozent des deutschen Gesamtstroms und können – vor allem bei einem erwarteten hohen Anteil an erneuerbarer Energie – die Effizienz der Stromerzeugung sogar noch erhöhen, das Stromnetz entlasten und zu deutlichen CO2-Einsparungen führen.
10 % of 53 TWh even in een grafiek tonen van hernieuwbare stroomevolutie in Duitsland, y-as = TWh (bron Wikipedia)
https://www.ise.fraunhofer.de/de/aktuelles/meldungen-2016/stromerzeugung-in-deutschland-erneuerbare-energien-erreichten-2015-einen-anteil-von-rund-35-prozent
[...]
Die Windenergie produzierte im Jahr 2015 ca. 85 TWh und lag damit fast 50% über der Produktion im Jahr 2014. Die Produktion war im Dezember am höchsten und übertraf erstmals die Produktion aus Braunkohlekraftwerken. Gemeinsam produzierten Solar- und Windenergieanlagen im Jahr 2015 ca. 122 TWh. Sie liegen damit auf dem zweiten Platz hinter der Braunkohle, aber noch vor der Steinkohle und Kernenergie. [...]
En wat voor een versnelling van de E-wagens zou kunnen zorgen is een duurdere olieprijs. De OPEC heeft jarelang altijd het been stijf gehouden, maar nu hebben ze toch besloten de olieproductie serieus te verlagen, de olieprijs steeg eensklaps met 5-6 % op 1 dag. (bron De Tijd)
En zoals we wel weten ooit geraakt die goedkope woestijnolie ook op, en zal het wel eens serieus duurder worden, naja ik heb geen goede glazen oliebol.
Qua Belgische voorspellingen op korte termijn hebben we toch MOBI een denktank van de VUBrussel.
Professor van Mierlo geeft antwoord op veel typische vragen over E-mobiliteit die sowiesoo onvermijdbaar is om de CO2 doelstelingen te halen:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2467056
[...]
Hebben we voldoende stroom?
Stel dat 10% van ons wagenpark elektrisch zou zijn, dan zou men slechts 1,4% meer elektriciteit moeten opwekken.
Belangrijk is wel te onderstrepen dat er ook een hele andere evolutie bezig is. Namelijk die van de introductie van hernieuwbare energiebronnen zoals zon- en windenergie. Hun aandeel in de productie van elektriciteit zal sterk stijgen. Echter dit geeft ook uitdagingen. Wat als er geen wind is en geen zon? Dan zullen andere centrales moeten draaien om stroom te voorzien ofwel zal men meer en meer moeten werken met energie-opslag. De batterijen van de elektrische wagens zijn hier een potentiële kandidaat voor. Maar om dit mogelijk te maken heeft men heel veel elektrische wagens nodig en zoals reeds geschetst zullen die pas langzaam de markt binnenkomen. In afwachting van deze marktintroductie van elektrische voertuigen, zal men dus ons elektriciteitssysteem grondig moeten herzien als men de hernieuwbare energiebronnen hun rol willen laten spelen.
[...]
En nog een Duitstalige link waar de overheid maar al te goed weet dat het zonder E-wagens niet gaat, in feite zal tegen 2030 enkel nog maar emissievrije auto´s (dircte uitstoot) nieuw toegelaten mogen worden op de Duitse markt... (en dat is quasi altijd electriciteit via accupack of brandstofcel):
http://ecomento.tv/2016/06/16/staatssekretaere-fordern-verbot-von-emissionen-ab-2030-ecomento-tv/
Staatssekretäre über Klimaziele: Neuwagen müssen ab 2030 emissionsfrei fahren
16.06.2016
Die Staatssekretäre Jochen Flasbarth (Bundesumweltministerium) und Rainer Baake (Bundeswirtschaftsministerium) fordern, dass alle in Deutschland neu zugelassenen Autos ab spätestens 2030 emissionsfrei angetrieben werden. Anders ließen sich die geplanten Ziele zur Minderung der Schadstoffbelastung nicht erreichen. Da Pkw durchschnittlich zwanzig Jahre im Gebrauch seien, müssten die entsprechenden Maßnahmen in den nächsten 15 Jahren umgesetzt werden, so die Argumentation der Umweltexperten.
„Wenn wir das Pariser Klimaabkommen ernst nehmen – und das tun wir – dürfen ab 2030 nur noch Autos zugelassen werden, die emissionsfrei sind, also etwa elektrisch fahren“, sagte Flasbarth im Gespräch mit dem taz-Magazin zeozwei. Auch die „oberste Ebene“ des Wirtschaftsministeriums vertrete diese Meinung. Baake erklärte laut Bloomberg auf einer Konferenz in Berlin diese Woche: „Wir haben derzeit keinerlei Antworten auf die Frage, wie Lkw-Emissionen herabgesetzt werden können, aber wir haben bereits Lösungen für Autos“.
Die deutschen CO2-Emissionen sollen bis 2030 um 55 Prozent und bis 2050 um 80 bis 95 Prozent gesenkt werden. Um dieses Ziel zu erreichen, muss Deutschland nach einhelliger Meinung umsteuern. „Tatsache ist, dass es seit 1990 überhaupt keine Reduktion von CO2-Emissionen in der Verkehrswirtschaft gegeben hat“, so Baake.
Is elektrisch rijden echt de beste oplossing voor het milieu?
Het antwoord is ja. Het is natuurlijk belangrijk de hele levenscyclus van een voertuig in rekening te nemen om vragen over de milieu-impact correct te beantwoorden. Daarvoor hebben we gedetailleerde computermodellen ontwikkeld, zodat we naast de emissies uit de uitlaatpijp van een voertuig, ook rekening kunnen houden met de milieu-impact van de batterijen en van de productie van elektriciteit.
Over de volledige levensduurte stoten elektrische voertuigen 3 tot 4 keer minder CO2 uit dan een dieselwagen. En dit rekening houdend met hoe we elektriciteit vandaag in België opwekken. Als ze op groene stroom zouden rijden, spreken we van 15 keer minder CO2 uitstoot. Op “well-to-wheel” basis stoten ze 4 keer minder fijn stof en 20 keer minder stikstofoxides (NOx) uit. Belangrijk is wel te onderstrepen dat bij de ontginging van grondstoffen in Zuid-America of China er nog een grote milieuverbetering nodig is en dat recyclage van materialen de milieu-impact nog verder kan reduceren.
Anders zijn natuurlijk al die besloten CO2-richtlijnen het Europees papier niet waard geweest.
De Europese constructeurs zijn druk bezig hun wagenpark volledig te hernieuwen, vanaf 2022 zal de autocatalogus er heel anders uitzien dan vandaag.
We gaan ook niet meer zoveel x.x liter/100 km lezen maar vooral kwH/100 km of Wh/km.