specifiek over het ongeval van Merel de Prins waarnaar in het artikel verwezen wordt :
Ook verschillende politierechters in dit land hebben bedenkingen bij de strafeis in deze zaak. “De feiten zijn veel te erg. Drie jaar cel is veel te weinig, 17,5 jaar rijverbod is veel te weinig”, zegt een rechter die anoniem wil blijven.
Wat baat het om iemand 17,5 jaar (of langer) vervallen te verklaren uit het recht een motorvoertuig te besturen, als betrokkene in het verleden al méérmaals bewezen heeft dat hij zich ook daar geen bal van aantrekt ?
Mensen die op de politierechtbank terecht komen zijn degene die vaak herhaaldelijk 'opvallen' door hun gevaarlijke rijstijl.
Het blijkt, inderdaad, dat die zich weinig of niets aantrekken van een (tijdelijk) rijverbod.
Toch worden die telkens weer uit het verkeer geplukt omwille van hun gevaarlijke rijstijl in die periode van rijverbod.
Ik zou verwachten dat, als je een rijverbod hebt, je zo onopvallend mogelijk in het verkeer zou gedragen als je toch gaat rijden.
Op de meer dan 40 jaar dat ik een rijbewijs heb, ben ik maximum 4-5 maal tegengehouden, en dan nog meestal tijdens alcoholpreventiecampagnes.
Dus rij je onopvallend met een auto niet gekend (als jouw auto bijvoorbeeld) door de politie, is de kans klein dat je 'toevallig' wordt tegengehouden.
Blijkbaar toch niet. Dat maakt de maatregel van een tijdelijk rijverbod nutteloos omdat die hun rijdattitude zelfs dan niet aanpassen.
Bestaat er hier zoiets als een verplichte (dure) cursus zoals in Nederland rond attitudes als bestuurder?
ik denk als je, herhaald, meerdere honderden € moet neerleggen om gedurende meerdere dagen op je gedrag als bestuurder gewezen te worden (met een gepaste evaluatie na die cursus), dit mogelijk wel effect zou kunnen scoren.