Auteur Topic: Weyts en Bellot botsen over afschaffen wachttijd drie jaar voorlopig rijbewijs  (gelezen 2377 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Weyts en Bellot botsen over afschaffen wachttijd drie jaar voorlopig rijbewijs
« Gepost op: maandag 12 december 2016 - 23:21:39 »
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2842590

Hopa, de spierballen gaan weer aan 't rollen.  Toch plezant dat ons landje -amper een handdoek groot- politiek zo ingewikkeld in mekaar zit.  Werkelijk o-ve-ral zit wel een communautaire discussie aan vast.  Probeer je in deze omstandigheden maar eens klaar te stomen op wat de wetgever nu eigenlijk wil, en vooral: vanaf wanneer.

En de grootste dupe is uiteindelijk de leerling .....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 december 2016 - 09:20:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Weyts en Bellot botsen over afschaffen wachttijd drie jaar voorlopig rijbewijs
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 13 december 2016 - 11:29:56 »
Belachelijk gewoon hoe dat landje in elkaar zit.

Hier in Duitsland zijn er ook federale bevoegdheden en bevoegdheden van de deelstaten, maar ik heb nog nooit geweten dat dat problemen opleverde.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
Re: Weyts en Bellot botsen over afschaffen wachttijd drie jaar voorlopig rijbewijs
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 13 december 2016 - 12:53:09 »
Tipje van de ijsberg. Dit komt nu niet uit de lucht vallen. Ze waren er allebij al lang van op de hoogte!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 13 december 2016 - 18:29:34 »
Het gaat nog zo ver komen dat een in Vlaanderen uitgerijkt rijbewijs niet meer geldig is in Wallonië en omgekeerd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Weyts doet Bellot voorstel rond voorlopig rijbewijs
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 15 december 2016 - 17:35:44 »
Citaat van: GVA
Weyts doet Bellot voorstel rond voorlopig rijbewijs

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft zijn federale collega François Bellot een voorstel gedaan om het dispuut rond het voorlopig rijbewijs op te lossen.

http://www.gva.be/cnt/dmf20161214_02626257/weyts-doet-bellot-voorstel-rond-voorlopig-rijbewijs

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 15 december 2016 - 19:59:31 »
Weyts is gewoon zijn boekje te buiten gegaan.

Rijscholen         => regionale bevoegdheid
examencentra   => regionale bevoegdheid

maar :

het rijbewijs ==> IS FEDERALE BEVOEGDHEID gebleven. 

Ben Zwets wilde zich in de kijker werken door het nieuwe rij-examen.  En verder wou hij zich populair maken door die drie jaar wachttijd af te schaffen.  Maar hij zag daarbij triomfantelijk over 't hoofd dat de rij-examens federale materie zijn gebleven.  Bellot heeft dat al aan de Vlaamse regering laten weten, oa aan Bourgeois (nota bene een partijgenoot van Ben Zwets), en aan Ben Zwets himself.  Nu Bellot beschuldigen van politieke ongehoorzaamheid, is de waarheid dan ook méér dan geweld aandoen.  En 't ziet er naar dat de Raad van State blijkt Bellot wel 's gelijk zou kunnen geven.

En ik hoop uit de grond van m'n hart dat het rij-examen federale bevoegdheid blijft.  Ja, het rij-examen in z'n huidige vorm is dringend aan een herziening toe.  Maar doe het aub op federaal niveau, waar het thuishoort.
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 december 2016 - 20:14:02 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 15 december 2016 - 22:01:08 »
I.p.v. Europese eenvormigheid, gaat men naar regionale apartheid. Waanzinnig!  ::)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 20 december 2016 - 21:35:46 »
I.p.v. Europese eenvormigheid, gaat men naar regionale apartheid. Waanzinnig!  ::)

Dat is toch wat Ben Zwets ff dacht te forceren. 

Maar Bellot steekt er een stokje voor.  Niet zozeer omdat hij de tegen de ideeën is van Ben Weyts.  Maar wél omdat hij vindt dat het rij-examen federale materie is.  Voor een goed verstaander: omdat Bellot de pluimen liever zélf op zijn hoed wil steken.  En het ziet er naar uit, dat Bellot z'n slag thuis gehaald heeft.

Juni is nu de datum die vooropgesteld wordt, maar ik wil het éérst nog zien en dàn geloven.