Auteur Topic: crash met een Tesla Model S op de Autobahn  (gelezen 5431 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #15 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 13:23:15 »
"Dacia-dakhandvaten"

Mijn Peugeot 307 SW had dat, de vorige Audi A4 van mijn vrouw had dat... Niet echt een stroomlijverbetering, maar...
Niet iedereen rijdt met een Tesla, Inderdaad.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #16 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 15:38:00 »
"Dacia-dakhandvaten"

Mijn Peugeot 307 SW had dat, de vorige Audi A4 van mijn vrouw had dat... Niet echt een stroomlijverbetering, maar...
Mag ik vragen hoeveel keer heb je die (wslk vast verankerde) dakrails echt nodig gehad?

Citaat
Niet iedereen rijdt met een Tesla, Inderdaad.
Een Tesla S -enkel met panoramisch glasdak- heeft bijna onzichtbare uitsparingen (klepjes) die het toelaten een paar dwarse dakrails te monteren moest een kofferruimte van bijna 900 liter (zonder zetels om te klappen) niet voldoende zijn... uiteraard als men tot 75 kg laadt incl dakkoffer (ook limiet van die montageset) moet men ermee rekening houden bij het MTM.
Zelfs roofracks in een windtunnel getest...:
http://www.teslarati.com/tesla-model-s-roof-rack-system-whispbar-review/
http://shop.teslamotors.com/products/model-s-whispbar-roof-rack-system  $549   :P
 
Laden, Mercedes E-break vs Tesla S: https://www.youtube.com/watch?v=PhTL13ai_mU&feature=youtu.be

Een Porsche Targa (panorama-glasdak) met een koffer van 145 liter heeft wslk geen railsvoorzieningen...  ;)
http://www.auto.de/magazin/porsche-911-targa-der-buegel-kommt-zurueck/
« Laatst bewerkt op: zondag 04 december 2016 - 16:16:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #17 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 16:15:07 »
Mag ik vragen hoeveel keer heb je die (wslk vast verankerde) dakrails echt nodig gehad?

Ja, dat mag je vragen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #18 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 16:17:23 »
Mag ik vragen hoeveel keer heb je die (wslk vast verankerde) dakrails echt nodig gehad?

Ja, dat mag je vragen.
En een antwoord krijgen ook?  :)

Kijk we hadden vroeger eens een Mazda 323 vijfdeurs met standaard dakrailvoorzieningen (langsstrips - nooit gebruikt), af en toe waren die klepjes wel ribbedebie soit en wat extra roest soit...
« Laatst bewerkt op: zondag 04 december 2016 - 16:22:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #19 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 16:28:39 »
Mag ik vragen hoeveel keer heb je die (wslk vast verankerde) dakrails echt nodig gehad?

Ja, dat mag je vragen.
Grapje...
Nodig, had gekund. Gebruikt: nooit. Ook niet bij de Audi.
Tenzij...  een anekdote met de 307 : We deden regelmatig inkopen, zoals elk gezin wel doet   :) . Op een zeker moment moet ik een pak van 12 eieren op het dak achteraan tegen die dakrails gezet hebben... en vergeten.
De dag daarna ging ik werken (vroeg om 6.00, een zondag). Keldergarage, naar boven en rustig tot Brussel gereden, daar naar beneden de kelderparking van mijn werk binnen. Toen heb ik opgemerkt dat die doos eieren nog op het dak van mijn auto stonden. Tegen de dakrail. Onbeschadigd. Dus is die toch één keer op die 10 jaar dat ik met die 307 reed, ook nuttig geweest.  :) :) :)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #20 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 16:36:46 »
Mag ik vragen hoeveel keer heb je die (wslk vast verankerde) dakrails echt nodig gehad?

Ja, dat mag je vragen.
Grapje...
Nodig, had gekund. Gebruikt: nooit. Ook niet bij de Audi.
Tenzij...  een anekdote met de 307 : We deden regelmatig inkopen, zoals elk gezin wel doet   :) . Op een zeker moment moet ik een pak van 12 eieren op het dak achteraan tegen die dakrails gezet hebben... en vergeten.
De dag daarna ging ik werken (vroeg om 6.00, een zondag). Keldergarage, naar boven en rustig tot Brussel gereden, daar naar beneden de kelderparking van mijn werk binnen. Toen heb ik opgemerkt dat die doos eieren nog op het dak van mijn auto stonden. Tegen de dakrail. Onbeschadigd. Dus is die toch één keer op die 10 jaar dat ik met die 307 reed, ook nuttig geweest.  :) :) :)
:D   Stel eens voor die 12 eieren waren toch gelost... een politiewagen achter jou die dat pakje op je dak verdacht vonden en steeds korter naderden... splash gelukkig maar eieren..   ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #21 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 12:55:45 »
Ik vind trouwens die dakrails, of bepaalde dakvoorzieningen, belachelijk bij eender welke wagen.

Vroeger werd een bagagedrager bevestigd aan de waterafvoergoten aan de zijkanten van het dak. Toen die goten verdwenen, kwamen de dakrelingen in de plaats. Je hoeft er geen volledige bagagedrager meer mee op het dak te monteren, het volstaat de dwarsstaven aan te brengen. Veeleer dus praktisch dan belachelijk.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #22 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 12:58:55 »
(bij ons wordt al het afval, en ook het groenafval afgehaald, LOL) En onmogelijke bestellingen laat men aan huis brengen.

Jouw keuze, een subjectief gegeven dus. Objectief is de mogelijkheid om een bagagedrager op het dak op te bouwen uiteraard een pluspunt voor de wagens die ze bieden en een minpunt voor de wagens die ze niet bieden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #23 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 13:01:07 »
Er is dus wel een koffer mogelijk op het dak maar dan moet je wel het panoramische dak nemen!

Dat is zoals die wagens waarbij je, als je één bepaalde optie wil, er voor een hele hoop andere die je eigenlijk niet wil, moet bijbetalen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #24 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 13:14:32 »
Citaat
op zich niet slecht gedaan indien men die smaakloze dakrails wegdenkt...
Een kwestie van smaak. De éne vindt het smakeloos de andere vindt het iets extra hebben.
Of dienen ze om de auto aan hoge snelheid beter op het rechte spoor te houden?  :D

Ze dienen als extra gewicht en ook voor slechtere luchtweerstand, dus verbruiksverhogend want men sleept ze altijd mee; bovendien verstoren ze de daklijn

Wat is het aandeel van het gewicht van dakrails op het totale gewicht van de wagen (en al zeker van een extreem zware wagen, zoals een Tesla, die zelfs heel wat meer weegt dan mijn BMW X3 SUV)? En wat luchtweerstand betreft: hoeveel cm² is de oppervlakte van hun voorkant, die dan nog schuin verloopt? Reken het maar uit, en je zult zien dat die dakrails niet in staat zijn om het verbuik met 0,01 liter per 100 km te verhogen. Dat terwijl minstens 80% van de bestuurders met heel weinig moeite hun verbruik met minstens 1 liter op 100 km zouden kunnen verminderen. Men moet toch nog een beetje oog hebben voor proporties.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #25 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 14:24:57 »
Een Tesla Model X is niet zwaar in vergelijking met de concurrentie. Een Model X weegt 2390 kg, een BMW X5 4.0e weight 2300 kg. Toch geen groot verschil! Qua grootte zijn de wagens vergelijkbaar, de Tesla is een beetje groter.

Afmetingen van de Model X 5,036 m x 2,271 m
Afmetingen van de BMW X5  4,886 m x 2,184 m

Ik heb in beide wagens gezeten. Bij de Tesla is de derde zitrij nog redelijk bruikbaar, niet voor de langste en zwaarste personen, maar het valt nog zeer goed mee. Achter de derde zitrij is er dan nog genoeg ruimte voor bagage. Bij de X5 is achter de 3de zitrij, die eigenlijk maar een noodoplossing is, quasi geen koffer meer voorhanden. De Model X heeft meer ruimte in de frunk dan de X5 in de koffer achter de 3de zitrij.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #26 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 16:25:30 »
Een Tesla Model X is niet zwaar in vergelijking met de concurrentie. Een Model X weegt 2390 kg, een BMW X5 4.0e weight 2300 kg. Toch geen groot verschil! Qua grootte zijn de wagens vergelijkbaar, de Tesla is een beetje groter.
Afmetingen van de Model X 5,036 m x 2,271 m
Afmetingen van de BMW X5  4,886 m x 2,184 m
Vergelijkt men vergelijkbare wagens met mekaar valt het gewicht van een Tesla best nog mee, zeker indien men een diesel of hybride neemt, enkel een benzine zal pakweg 150-200 kg lichter wegen in de 5 meter-klasse.
En in de toekomst zal het groot batterijpack (90-100kWh) wel eens rap 100-150 kg lichter kunnen worden.

Hier bvb een BMW 750d xdrive 381 PK, september 2012 gemeten gewicht ADAC 2120 kg:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4827_BMW_750d_BluePerformance_xDrive_Automatic_DPF/BMW_750d_BluePerformance_xDrive_Automatic_DPF.pdf
Tov Tesla S P85 422 PK, september 2013 gemeten gewicht  gemeten gewicht ADAC 2120 kg:
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT5022_Tesla_Model_S_Performance/Tesla_Model_S_Performance.pdf
Hier is de BMW 7 langer en wat hoger maar ook smaller:

Citaat
BMW 750d xdrive 381 PK
Länge/Breite/Höhe 5079/1902/1471 mm
Fahrzeugbreite über alles (inkl. Außenspiegel) 2150 mm
Leergewicht/Zuladung 2120 kg/515 kg
Tesla S P85 422 PK:
Citaat
Länge/Breite/Höhe 4976/1963/1435 mm
Fahrzeugbreite über alles (inkl. Außenspiegel) 2200 mm
Leergewicht/Zuladung 2120 kg/470 kg
BMW 7 Activehybride, benzine, 465 PK, gemeten 2010:
Citaat
Länge/Breite/Höhe 5072/1902/1485 mm
Leergewicht/Zuladung 2115 kg/520 kg
Kofferraumvolumen normal/geklappt 430 l/430 l
BMW 740i 320 PK benzine, gemeten maart 2013
Citaat
Länge/Breite/Höhe 5079/1902/1471 mm
Fahrzeugbreite über alles (inkl. Außenspiegel) 2150 mm
Leergewicht/Zuladung 1935 kg/580 kg

Neem je als concurrent voor de Tesla X mag je ook de BMW X6 activehybrid nemen of 2575 kg...
gemeten waardes ADAC mei 2010:
Citaat
BMW ActiveHybrid X6 Fünftüriges SUV der oberen Mittelklasse (357 kW / 485 PS)
Länge/Breite/Höhe 4877/1983/1697 mm
Leergewicht/Zuladung 2575 kg/450 kg
Kofferraumvolumen normal/geklappt 405 l/740 l
of de "veel lichtere" X6 30d, 258 PK gemeten september 2015
Citaat
Länge/Breite/Höhe 4909/1989/1702 mm
Fahrzeugbreite über alles (inkl. Außenspiegel) 2175 mm
Leergewicht/Zuladung 2212 kg/568 kg

« Laatst bewerkt op: maandag 05 december 2016 - 16:29:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: crash met een Tesla Model S op de Autobahn
« Reactie #27 Gepost op: zondag 25 december 2016 - 19:16:56 »
Op mijn C8 stonden zo'n uitschuifbare dakdragers, ondingen waar je amper een pousset op kwijt kunt, ik heb ze eraf gesmeten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien