Auteur Topic: Driving a Tesla 101: supercharging  (gelezen 3746 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Driving a Tesla 101: supercharging
« Gepost op: vrijdag 03 februari 2017 - 13:31:40 »
Artikeltje voor de nieuwere Tesla-rijders, omdat er toch heel wat vragen zijn rond het superchargen etc. Oude rotten in Tesla-land zouden dit al lang moeten weten... Maar blijkbaar wordt er door Tesla zelf te weinig info gegeven over de praktische zaken eens je de wagen hebt.

http://www.silver-lining.be/2017/02/driving-a-tesla-101-supercharging/

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 03 februari 2017 - 16:19:38 »
Maar blijkbaar wordt er door Tesla zelf te weinig info gegeven over de praktische zaken eens je de wagen hebt.

Je zou toch niet willen dat ze voor een wagen met zo een lage aankoopprijs er ook nog informatie bijgeven. Ze kunnen het misschien bij de opties zetten.

Maar wat er zoal in dat artikel staat, doet de haren wel ten berge rijzen.

Citaat
That is why you should always try to arrive at the supercharger with a low SOC (State Of Charge) and only charge enough to get to the next supercharger + some margin, in order to arrive there with a similar low SOC.

Met mijn BMW kijk ik uit naar een tankstation als ik nog 200 km kan rijden. Dan heb ik geen stress, want een lege dieseltank kost al gauw 5.000 Euro in de werkplaats.

Niet zo dus met een Tesla. Daar moet je het stress-spelletje spelen: hoever geraak ik nog? Wordt her verkeer misschien zo dadelijk drukker, zodat ik meer moet vertragen en versnellen? Komt er misschien meer bergop? Zal er misschien ergens een file staan? Ach ja, zo erg is het niet als je met een Tesla niet meer verder kunt, de automobielclub komt hem wel afslepen.

Citaat
The first option is only available when you have a PD-version of the car (P85D, P90D or P100D).< Those cars have the "Insane" or "Ludicrous" button under the "Driving" tab of your settings screen. Under those buttons, you will find a clickable text that reads "max battery power". This is meant to heat the battery to a higher temperature than normal so the impedance is lower and more Amps can be drawn out of the battery at that time. This gives you the maximum performance of the battery (as the text already indicates), but it is not that healthy for the life of the battery if you do this frequently, because it will take it out of its comfort zone.

Leuke keuze: langere laadtijd, of de batterij om zeep helpen.

Citaat
The second option when not able to drive a longer distance to warm up the battery, is to use regen a lot. Regen is what is referred to when braking the car but without touching the brakes. The car will slow down quite heavily [...] This effect is not immediate and does still require quite bit of regen to have the desired effect.

Zeer veilig, vooral bij druk verkeer, om telkens weer sterk te vertragen.

Citaat
A third option is to accelerate the car heavily for a few times. [...] Another drawback of this method is that “launching” the car takes its toll on the range that is left due to the high energy consumption and also on the wear and tear of your tires. Tesla cars have a lot of torque and will eat tires quickly if you do this often.

Meer verbruiken om iets sneller te kunnen opladen... En het wordt tijd dat iemand het eens zegt: jawel, een Tesla trekt op als een pijl uit een boog, maar met die bandjes van de Tesla kost het wel telkens 10 Euro rubber. Maar ach, op wat meerverbruik en een setje banden meer of minder komt het toch niet aan als je je een Tesla kunt veroorloven.

Citaat
Well, assume you have a transformer for stall 1A and 1B. It can handle 135kW of power going out to the pair. If I’m arriving there first with a fairly low SOC and hook up to stall 1A, I will get about 115kW of power. If you arrive a bit later and hook up to stall 1B, that means there is only 20kW of power left that the transformer can give to your car and you’ll be charging very slowly and probably will get frustrated with the charging speeds.

20 kW in plaats van 115 kW... je zou inderdaad voor minder gefrustreerd geraken.

Een laadpaal kies je dus niet willekeurig zoals een tankzuil. Neen, met behulp van de diverse methodes die in het artikel staan, heb je eerst al een kwartier nodig om de interessantste paal te vinden. En net als jij daar naartoe wil, is een andere je voor en kun je opnieuw beginnen.

Citaat
Tesla doesn’t control the power that is supplied to the supercharger transformers. [...] That means not every supercharger location will charge your car at the same speed. Keep that in mind when visiting superchargers and you will not be so worried next time you see your car charging at only 50kW or so.

Daar gaat het snelle opladen... zeggen dat om het even welke tankzuil voor personenwagens altijd 30 liter per minuut levert.

Ik vind het fijn van jou, Michel, dat je deze informatie hier post, want meestal worden de talrijke nadelen van een Tesla maar al te graag onder de mat gekeerd. Er werden hier berekingen gemaakt hoe lang het duurt om met een Tesla 1.000 km te rijden, waarbij men evenwel verzweeg dat de resultaten enkel haalbaar zijn onder optimale omstandigheden, doch in de praktijk vaak niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 03 februari 2017 - 17:38:23 »
Jozef,

Toch een paar punten bij je opmerkingen (waarvan een aantal wel correct zijn). Maar eerst en vooral: ik ben Michel niet ;-)

Tesla staat erom gekend om niet erg goed te zijn in hun communicatie. Zelfs hun interne medewerkers lopen achter op de feiten en vaak weet ik sneller wat er nieuw uitkomt dan zij, dankzij de vele blogs and fora van actieve gebruikers.

Ik heb in de voorbije 2 jaren nog nooit echt angst gehad om ergens met een lege batterij te staan. Wanneer een Tesla zegt dat je nog 50km kan doen, dan doe je dat ook. Dit in tegenstelling met een benzinewagen waar je nog 20km meet kan doen om die laatste kilometers helemaal niet correct gemeten worden. Heb ik ervaren in meer dan 5 verschillende merken en is dus niet een unicum.
Mocht je dan toch met een lege batterij komen te staan, dan kost je dat geen €5.000 maar komt Tesla je gewoon ophalen en afzetten bij het dichtstbijzijnde laadpunt. Of in sommige gevallen komen ze zelfs met een mobiele charger.

Naar vooruit kijken geeft Tesla je ook een correct zicht op het verbruik via de navigatie. Die weet perfect hoeveel je in de komende kilometers gaat verbruiken op basis van hellingsgraad en temperatuur. Dus die informatie heb je ook perfect. En daarbij, de Tesla verwittigt je minstens 2 keer dat je buiten bereik van de gekende laadpunten gaat gaan. Dit moet je bewust accepteren, of de navigatie automatisch je naar een haalbaar laadpunt laten brengen. Je moet wel heel dom en koppig zijn om dat dan te negeren.

Batterij om zeep helpen is ook veel te cru uitgedrukt. Het heeft negatieve gevolgen voor de levensduur van de batterij wat wil zeggen dat ze nog 15 jaar gaat meegaan ofzo ipv 20 jaar. Niets om echt zorgen over te maken. Enige mogelijke zichtbare effect als je dat continu doet is dat je wat minder kilometers kan doen met een volle lading. Meer is er niet aan... De levensduur van de batterij wordt bepaald op nog x% van originele capaciteit te hebben. De batterij gaat er dus niet van kapot.

Regen kan je perfect moduleren met de "gaspedaal". Dus je hoeft niet telkens volop in de remmen te gaan, maar kan over langera afstand ook regen gebruiken.

Wat het kiezen van een laadpaal betreft, daar doe ik toch welgeteld 10 seconden over en geen kwartier. De nummers zijn heel eenvoudig te zien en het is maar zelden dat je geen 2 stalls vrij hebt. Het is enkel op sommige drukke locaties dat er meer volk staat en dat je moet "gokken". En dat is Tesla nu ook al aan het aanpakken met extra superchargers, zowel qua locatie als uitbreiding van nieuwe locaties.

De cijfers die ik hier eerder al heb gemeld van een gemiddelde snelheid van 85km/u, all-inclusive voor het reizen op lange afstand, zijn realistische tijden die ik meermaals heb behaald. Tijdens de warme zomer en alleen in de wagen, moet ik niet zolang stoppen voor de kinderen en haal ik een gemiddelde dichter tegen de 90km/u. Dus geen theoretische cijfers, maar praktijkcijfers die reeds meermaals zijn bewezen.

Maar je hebt gelijk en de theoretische supercharger cijfers haal je lang niet altijd. Er zijn gewoon teveel factoren die een invloed hebben. En dat weten/beseffen de nieuwe eigenaars vaak niet. Daarop volgen dan klachten en gezaag, terwijl een blogpost zoals de mijne daarin dan wel duidelijkheid probeert te scheppen dat dit normaal is en dat je gepubliceerde cijfers nooit blindelings moet vertrouwen. Dat is met elke wagen zo, elektrisch of niet...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 03 februari 2017 - 20:28:56 »
Sorry, steve, dat ik "Michel" schreef in plaats van "steve", maar ik was danig van mijn melk met dat artikel over de Tesla.

Laten we even de toestand van vandaag vergelijken met een wagen met benzine- of dieselmotor (geen hybride).
  • Heel wat wagens kunnen met een volle tank ongeveer 1.000 km rijden.
  • Er zijn tankstations in overvloed.
  • Je hoeft niet zo ver mogelijk te rijden om sneller te kunnen tanken.
  • Het tanken vertraagt niet naarmate de tank meer gevuld is.
  • Je hoeft de levensduur van de batterij niet te verkorten om sneller te kunnen tanken.
  • Je hoeft niet meermaals het rijpedaal los te laten om sneller te kunnen tanken.
  • Je hoeft niet snel op te trekken om sneller te kunnen tanken.
  • Je hoeft niet uit te zoeken welke pomp het grootste debiet kan leveren, onder meer door in andere auto's te gaan snollen om te weten hoe snel de groene LEDs knipperen.
  • Het debiet van de pomp hangt niet af van uitwendige factoren, het is altijd 30 liter per minuut.
Dit is een voorbeeld van voordelen welke een auto met een verbrandingsmotor nog altijd biedt tegenover een elektrische wagen.

Voor mij betekent het dat je vandaag nog altijd niet kunt zeggen of een elektrische auto nu al dan niet al interessanter is. Het hangt ervan af in hoeverre je high wordt van zijn voordelen en zijn nadelen kunt relativeren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 03 februari 2017 - 20:41:38 »
Hey Jozef,

Uiteraard heb je gelijk in die punten en ik heb ook nooit beweerd dat elektrische wagens geen nadelen hebben. Het is inderdaad, zoals je zegt, de vraag in welke mate je je reisstijl wil aanpassen om de voordelen ervan te ervaren. We komen er wel, maar het zal nog even duren eer iedereen met zo'n wage kan en wil rondrijden.

Maar om toch een heel goed tegenargument te geven: in mijn dagdagelijks gebruik laad ik gewoon thuis of op het werk (als die mogelijkheid er is) op terwijl ik slaap. Ik moet niet omrijden om een tankstation te passeren en moet geen 5 minuten tijd verspillen om daarna met stinkende handen rond te lopen en heel wat mee centen aan benzine kwijt te zijn.

Jouw argumenten focussen nu enkel op het superchargen en de invloeden op de performantie ervan. Er zijn zoveel meer factoren aan elektrische wagens, net zoals er meer is aan een benzinewagen dan gaan tanken. Op dit moment heb je 3 kampen:
  • Je bent voor
  • Je bent voor, maar kan het niet betalen
  • Je bent tegen

Ik denk dat ik wel weet in welk kamp wij beiden zitten  ;D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 03 februari 2017 - 21:12:18 »
Ik denk dat er nog een kamp is: je bent voor, je kunt en je mag een Tesla betalen, maar je wil zoveel niet betalen.

Ik ben ervan overtuigd dat de constructeurs van elektrische wagens hun nadelen alsmaar verder zullen weten weg te werken, en we uiteindelijk elektrische wagens zullen hebben die de meerderheid van de automobilisten zullen aanspreken. Die meerderheid verwacht immers van een nieuwe technologie dat ze zo mogelijk alleen maar voordelen biedt. En dat acht ik voor 95% mogelijk tegen 2025 à 2030, doch niet tegen 2020. Tegen dan zal er ook meer concurrentie zijn, wat de klanten alleen maar ten goede kan komen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 03 februari 2017 - 22:58:26 »
Er wordt nog één punt over het hoofd gezien. Superchargers zijn er om lange verplaatsingen mogelijk te maken. In principe zal je 's morgens thuis starten met voldoende batterijlading voor de dag. Zelfs in slechte omstandigheden heb je zonder problemen een range van 300 km met een Tesla. Je kan bovendien de wagen op een bepaald tijdstip thuis laten laden. Stel je hebt een 11 kW laadpunt thuis, dan laad je de wagen vanaf ergens midden in de nacht tot een zeker percentage, in functie van wat je nodig hebt. Mits een beetje planning is de wagen opgeladen net voor je vertrekt. De batterij zal van dit laden al opgewarmd zijn.
Als je lange afstanden rijdt, wat meestal gebruik van snelwegen betekent, zal je altijd aan een supercharger aankomen met een warme batterij en heb je geen probleem om een hoge laadstroom te ontvangen. Steve spreekt hier over de details van het gebruik van een Tesla. Ook bij fossielenbranders zijn er heel wat punten die een normale gebruiker niet kent en die de performantie en levensduur van de wagen bepalen. Ik denk dan bv aan te hoge motorbelasting bij koude motor, verkeerd gebruik van de koppeling, rijden in onaangepaste versnelling, ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 04 februari 2017 - 02:09:09 »
Er wordt nog één punt over het hoofd gezien. Superchargers zijn er om lange verplaatsingen mogelijk te maken. In principe zal je 's morgens thuis starten met voldoende batterijlading voor de dag. Zelfs in slechte omstandigheden heb je zonder problemen een range van 300 km met een Tesla.

Mag ik even twee concrete voorbeelden geven?

Mijn ex-vriendin had een studio op de 7de verdieping in het flatgebouw Trianon op de dijk in Westende. De heen- en terugreis vanuit Hoboken was 260 km, vrij nipt dus voor een range van 300 km. Ik kon de wagen in het beste geval enkele honderden meters landinwaarts parkeren, waar uiteraard geen oplaadmogelijkheid was. Ik heb even gekeken op http://www.oplaadpunten.org/. Dichtst bijzijnde publieke laadpunten (membership required): Oostende en Nieuwpoort.

Begin deze week logeerde ik in Hotel Primula in Schweinfurt, een 3-sterrenhotel met ca. 100 kamers. Op de parking is juist één plaats (tegenover de receptie) met mogelijkheid tot opladen. Hopen dat er dus geen elektrische wagen van een gast van één van de andere 100 kamers staat.

Citaat
Als je lange afstanden rijdt, wat meestal gebruik van snelwegen betekent, zal je altijd aan een supercharger aankomen met een warme batterij en heb je geen probleem om een hoge laadstroom te ontvangen.

Toch wel, zoals in het artikel uitgelegd. Het kan dat je een laadpaal moet delen met iemand die op dezelfde stall aangesloten is en slechts 20 kW bekomt, of dat je slechts met 50 kW kunt laden wegens externe omstandigheden.

Citaat
Ook bij fossielenbranders zijn er heel wat punten die een normale gebruiker niet kent en die de performantie en levensduur van de wagen bepalen. Ik denk dan bv aan te hoge motorbelasting bij koude motor, verkeerd gebruik van de koppeling, rijden in onaangepaste versnelling, ...

Te hoge motorbelasting bij koude motor kun je vermijden. Met de zeer geringe spelingen van de moderne verbrandingsmotoren duurt het hooguit nog 3 km vooraleer je volop van de motorkracht gebruik mag maken zonder schadelijke gevolgen.

Een verkeerd gebruik van de koppeling kun je vermijden. Meestal kost het vervangen van een koppelingsplaat overigens geen fortuin.

Een verkeerd gebruik van de koppeling, evenals rijden in een onaangepaste versnelling, komt bovendien niet voor met een automatische versnellingsbak.

Je kunt ook met een elektrische wagen voor voortijdige slijtage zorgen.

Wat de meeste andere wagens niet kunnen, kan de Tesla wel: je kunt er zo snel mee optrekken, dat de banden er danig onder lijden.

Ooit zei de chef van de werkplaats van een Mercedes garage mij dat ik een slechte rijstijl had. Hij raadde me aan om volgas naar een rood verkeerslicht toe te rijden, en dan op het laatste ogenblik vol in de remmen te gaan. "Want", zo zei hij, "zoals jij vooruitziend rijdt, kan ik niets aan jou auto verdienen".

Een dergelijke rijstijl kan je er uiteraard ook met een elektrische wagen op nahouden. Wie met een Tesla in elke bocht de banden hoort fluiten, zal ook weten wat het kost.

Dan hebben we het nog niet over zoveel dat je zowel met een elektrische wagen als met een wagen met een verbrandingsmotor kan verkeerd doen. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de talrijke automobilisten die met een bandenspanning rijden welke ver buiten de normen ligt.

In dit opzicht is er dus geen verschil tussen wagens met een verbrandingsmotor en elektrische wagens.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 07 februari 2017 - 13:33:42 »
Het kan inderdaad zijn dat je ergens onderweg logeert waar er geen mogelijkheid is tot opladen. Dan zit je 's ochtends met een koude batterij, mogelijks tot wanneer je aan de supercharger komt. Dit zijn uiteraard "corner cases" maar ze komen voor.
Anderzijds zijn er ook nog mensen die op een appartement wonen en helemaal geen mogelijkheid hebben om thuis op te laden. Ook die komen in die situatie terecht.

Verder wil ik ook nog een puntje rechtzetten omtrent het gebruik van regen: als je batterij koud is, dan laat die ook geen full regen toe, met als gevolg dat je meer aan het "uitbollen" bent. Dit kan je zonder problemen veilig gebruiken. Het is dus niet hetzelfde als vol op de rem gaan staan. Dat is het trouwens nooit. Dus regen om batterij op te warmen is praktisch zeer bruikbaar.

@Jozef: wat ik wel merk, is dat Tesla's inderdaad loeihard kunnen optrekken, maar dat buiten het occasionele gebruik daarvan de meeste Tesla rijders veel rustiger rijden dan andere chauffeurs. Een deel van de oorzaak ligt in de moeiteloze kracht die deze wagens bezitten, maar anderzijds ook het "one pedal driving" systeem. Door de regen rem je namelijk zo sterk af, dat het de remmen kan vervangen wanneer je anticiperend rijdt, wat op zich dan ook rustiger en veiliger is. Voor diegenen die dan nog vaak op Autopilot rijden, daar houdt de wagen zelf een voldoende veilig afstand t.o.v. voorligger. Dus geen Tesla bumperklevers.

Je opmerking over bandenspanning geldt voor elke wagen. En net als elke moderne wagen, houdt Tesla de bandenspanning in het oog via sensoren en meldt je als er een te grote afwijking is. Uiteraard ben je zelf verantwoordelijk om de juiste bandenspanning te zetten.
Ik heb trouwens al meer slechte ervaringen met Ford, die de bandenspanning zelf veel te hoog zetten bij een onderhoud. Maar ja, dat was dezelfde garage die op de afgevinkte onderhoudslijst dan ook zette dat de profieldiepte van de reserveband nog 8mm was ... terwijl er in de wagen helemaal geen reservewiel aanwezig is  :o

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 07 februari 2017 - 16:33:25 »
Ik heb trouwens al meer slechte ervaringen met Ford, die de bandenspanning zelf veel te hoog zetten bij een onderhoud.

Ik denk niet dat dit merkgebonden is. Het is niet correct, maar ik kan het begrijpen. Wat doe je met wagens die één keer per jaar op ondehoud komen, en waarvan de eigenaar nooit de bandenspanning nakijkt? Ofwel zet je de banden op de vereiste druk, bijvoorbeeld 2 bar, en komt de wagen volgend jaar in de werkplaats aan met nog amper 1 bar druk. Ofwel zet je de banden op 2,5 bar druk, en komt de wagen volgend jaar in de werkplaats aan met toch nog 1,5 bar druk.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 07 februari 2017 - 16:36:25 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 07 februari 2017 - 16:41:18 »
Maar intussen slijten je banden wel ongelijk. Al ga je met overdruk wel zuiniger rijden :-)

Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om goede bandenspanning te behouden. Net zoals het de verantwoordelijkheid van de garage is om die goed af te leveren.

he tis ook de verantwoordelijkheid van de eigenaar om benzine in de wagen te doen en niet dat ze vanuit de garage een extra benzinetank dan maar monteren om zeker te zijn. Een auto hebben vereist ook een beetje verstand hebben. Althans, zolang we geen level 5 zelfrijdende wagens hebben

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 07 februari 2017 - 16:57:57 »
Maar intussen slijten je banden wel ongelijk. Al ga je met overdruk wel zuiniger rijden :-)

Op korte termijn. Dat maakt de garagehouder niets uit, meestal ga je toch niet bij hem tanken, als hij al brandstof verkoopt. Op langere termijn verheugt de garagehouder zich, want door de overdruk veren de banden minder af, zodat de ophanging en stuurinrichting sneller slijten. Op moderne wagens zijn de veren van de ophanging al zo nipt berekend (de kwaal des tijds: minder gewicht, dus minder verbruik en uitlaat) dat ze niet veel nodig hebben om te breken.

Citaat
Een auto hebben vereist ook een beetje verstand hebben. Althans, zolang we geen level 5 zelfrijdende wagens hebben.

Die zullen wellicht zelf voor het opladen en de bandendruk zorgen. Zie https://www.youtube.com/watch?v=F5JlNJHXyIQ. De Tesla alleen niet te lang laten stilstaan, want dan verbruikt hij ook stroom.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 07 februari 2017 - 19:40:31 »
Jouw wagen verbruikt ook nog stroom terwijl hij stil staat. Het is zo dat je de 12V batterij leeg trekt bij te lang blijven staan en ook de reden waarom heel wat luxewagens aan een trickle charger hangen bij langdurig parkeren. Een volle Tesla ga je gerust een jaar kunnen laten staan zonder problemen om dan weg te geraken. Naarmate de wagen langer niet gebruikt wordt, gaat hij in een diepere "slaap" en worden systemen geleidelijk aan op een laag pitje gezet.

Bjorn Nyland is eens 7 weken op reis geweest en er was nog geen 20% van de batterij verbruikt. met in achtname van het feit dat er meer computers en rekencapaciteit in een Tesla zit dan een gemiddeld huishouden (en bij de nieuwe hardware zelfs een equivalent van 150 MacBook Pro's), is dat toch wel een zeer goed resultaat.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 07 februari 2017 - 19:44:45 »
Die zullen wellicht zelf voor het opladen en de bandendruk zorgen. Zie https://www.youtube.com/watch?v=F5JlNJHXyIQ. De Tesla alleen niet te lang laten stilstaan, want dan verbruikt hij ook stroom.

Hoeveel lading de auto verliest is weer van een aantal factoren afhankelijk. Bij vriesweer zal de auto zijn batterij beschermen en blijft de batterijverwarming (gedeeltelijk) werken. Ik vind op fora terug dat onder normale omstandigheden de wagen 1 kWh per dag verliest wanneer hij stilstaat.

In de meeste gevallen gaat de wagen 's nachts echter aan de lader hangen en dan is er geen probleem. Momenteel is het inderdaad lastig om met een Tesla te rijden wanneer je geen parkeerplaats met een laadpunt hebt. Een rijhuisje zonder garage lijkt me op die wijze wel uitgesloten! De meeste huurgarages hebben momenteel nog geen elektriciteitsaansluiting die bruikbaar is om een wagen te laden. In Noorwegen is dit echter wel het geval (zie de videos op Youtube van Björn Nyland). Als mensen op het werk kunnen laden wordt er weer meer mogelijk.
Wellicht moet de wetgever hier inspringen. Momenteel vind je in parkeergarages enkele laadpunten terug. Bij nieuwe ontwikkelingen zou je kunnen afdwingen om een min. % aan laadpunten te voorzien.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Driving a Tesla 101: supercharging
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 08 februari 2017 - 10:05:04 »
Jouw wagen verbruikt ook nog stroom terwijl hij stil staat.

Ja, maar die heeft geen stroom nodig als energiebron om te rijden. Bovendien stuurt de BMW mij een SMS als de batterijlading onder een bepaald niveau zakt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."