Maar hoe vaak komt Tesla niet negatief in het nieuws met "Tesla veroorzaakt ongeval" of "zelfrijdende auto veroorzaakt ongeval"?
Ik denk dat dit niet zozeer tegen Tesla gericht is, doch tegen de zelfrijdende auto in het algemeen. Velen staan er immers nog skeptisch tegenover, net als diegenen die het slechtst schakelen, meestal voorstanders zijn van een handbediende versnellingsbak. Toen de zelfrijdende Google auto een aanrijding had, kwam hij ook in het nieuws.
BMW is niet alleen, maar heeft inderdaad een hardnekkige connotatie. Waarschijnlijk wel verdiend in een bepaalde periode, maar dat blijft hangen natuurlijk.
Daarvoor zie ik inderdaad enkele oorzaken.
Vroeger was een BMW voornamelijk een sportieve wagen, nu is het een comfortable sportieve wagen. Dikwijls wordt er met een BMW wat sneller gereden. Daar werd vroeger door de reclame van BMW toe aangezet ("
De anderen zien meestal de achterkant van uw BMW", enz.). Zoals ik soms zelf zeg: "Als je nooit een boete voor een snelheidsovertreding krijgt, waarom heb je dan een BMW gekocht?"
Nu ben ik zelf geen sportieve chauffeur, maar een BMW nodigt er gewoon toe uit om vlot te rijden. Toen ik destijds met mijn Volvo S60 tegen 180 km/h reed, liet hij duidelijk voelen dat het stilletjesaan genoeg was, want dat hij het nu wel moeilijk kreeg. Met mijn huidige BMW, ondanks de basismotorisatie van 2.0 liter diesel, draait de motor bij 180 km/h slechts 3.000 toeren per minuut, en bij die snelheid is hij nog altijd geruisloos en perfect stabiel en reageert hij nog feilloos op het stuurwiel. Je beseft gewoon niet dat je zo snel rijdt. Enkele weken geleden liet ik het gaspedaal los toen ik tegen 220 km/h reed en het stickertje van de winterbanden "max. 210 km/h" in het oog kreeg.
Maar dergelijke snelheden zien anderen niet altijd even graag. Wijlen mijn moeder kreeg op een keer in de mot dat ik tegen 200 km/h aan het rijden was. "Zijt gij zot? Zodadelijk stap ik uit" zei ze. Net op dat ogenblik werd ik voorbijgesuisd door een nog veel snellere wagen. Ik zei haar: "Zie je, mama? Ze rijden hier snel, ik zo niet, maar de anderen. Maar wacht even om uit te stappen tot ik op de volgende parking stil sta, want als je het nu doet, lig je op je smikkel."
Komt daarbij dat wagens zoals een BMW en een Mercedes-Benz niet echt goedkoop bij de aanschaf zijn. In Duitsland is dat geen probleem. Hier ziet men zo een auto als een degelijke wagen voor wie het zich kan veroorloven, en vraagt men zich niet af waar je het geld voor zo een wagen vandaan gehaald hebt. In België daarentegen hebben velen het er moeilijk mee als je een duurdere wagen hebt. Een chauffeur van een Rolls-Royce heeft me verteld dat, terwijl hij voor een rood verkeerslicht stond te wachten, overstekende voetgangers op de voorrruit kwamen spuwen en met hun paraplu op het koetswerk slaan.
Aan de andere kant is het wel frappant dat wagens die superchargers blokkeren door er onnodig te parkeren, tot nog toe 90% ervan BMW's zijn. Moet wel iets van kloppen dan ;-)
Het is inderdaad helaas zo dat sommigen, omdat ze zich een BMW kunnen veroorloven, denken dat ze zich in het verkeer wat meer dan anderen mogen veroorloven. Zo de BMW-rijder die op een parkeerplaats voor gehandicapten stond. Twee Polizisten stonden rond de wagen te draaien, doch zagen nergens een gehandicaptenkaart in de wagen. Toen de bestuurder bij zijn BMW kwam, vroeg één van de Polizisten hem beleefd of hij misschien gehandicapt was. Waarop de bestuurder antwoordde: "Ik gehandicapt? Heeft U zichzelf al eens bekeken?" Dom, want dat kost in Duitsland een boete met 4 cijfers.