Uit De Standaard:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170309_02770822Dit is weer een mooi stukje journalistiek geknungel, iets wat we helaas gewoon zijn geraakt van de Vlaamse media de laatste jaren.
In de titel wordt gesteld dat er vaak alcohol in het spel is bij ongevallen met spookrijders. Echter wat verder in de tekst vinden we
Alcohol, drugs en/of geneesmiddelen liggen vaak aan de basis, maar regelmatig spelen ook onoplettendheid of verstrooidheid een rol.
Dus zeker niet alleen alcohol, maar ook drugs/geneesmiddelen. Vooral die geneesmiddelen zijn volgens mij een stuk belangrijker. Als je de tekst verder kritisch leest wordt duidelijk waarom.
Men stelt dat 44% van de spookrijders in de leeftijdsgroep van 25 tot 44 jaar zit en 21% is ouder dan 65 jaar. Deze getallen zeggen natuurlijk niets! Het gaat voorbij aan hoeveel mensen in deze categorieën zitten. Ik heb geen cijfers van de leeftijd van de rijbewijshouders in België, maar ik ga ervan uit dat zeker in deze leeftijdsgroep het percentage van personen met een rijbewijs ongeveer gelijk is. In de categorie van 25 tot 44 jaar bevinden zich 2 930 498 Belgen, in de 65+ categorie zijn dat er 1 957 193. Als je dat uitrekent dan heeft iemand in de leeftijdsgroep van 25-44 jaar ongeveer 40% meer kans om te gaan spookrijden. Maar dan ga er wel vanuit dat iedereen boven de 65 evenveel rijdt als de categorie 25-44. Dit is zeker niet het geval, procentueel zullen er nog maar weinig 80+ met de wagen rijden en dan vergeten we nog het aantal km dat deze ouderen rijden.
Met 45 doden per jaar verdient dit toch wat meer studie! Gezien de relatief grote vertegenwoordiging van 65+ zou ik zeker in deze groep eens gaan kijken. Ik vermoed dat er zeker een correlatie is tussen het medicamentengebruik van deze groep en hun rijvaardigheden. Indien iemand medicamenten moet nemen die zijn rijvaardigheid te fel negatief beïnvloeden dan hoort een rijbewijs, voor de tijd dat de medicamenten worden ingenomen, ingetrokken te worden. Een medische keuring dringt zich ook op. Ik zou ze zelfs invoeren voor alle leeftijdscategorieën, de frequentie kan aangepast worden i.f.v. de leeftijd.
Voor de andere leeftijdscategorieën moeten we toch eens denken of we dit met een betere signalisatie kunnen oplossen. Ik denk dan aan automatische borden die een hele lichtshow geven wanneer iemand de snelweg in de verkeerde richting oprijdt.
Ik vind de titel te summier voor het probleem. Het geeft de indruk dat ook voor spookrijden alcohol een belangrijke factor is, het is echter complexer. Je gaat dit niet oplossen door strenger op alcohol te controleren. Er zijn andere oorzaken die minstens even belangrijk zijn die nu totaal niet aangepakt worden. Spijtig, je zou het aantal dodelijke slachtoffers in Belziek er met 5% en meer mee kunnen laten dalen!