Hoeveel kandidaten zijn er zo gemiddeld op een theoretisch examen?
Dat zal wat variëren. Een woensdagnamiddag of een schoolvakantie-dag zal ongetwijfeld wat drukker zijn voor het theorie-examen.
Is daar dan geen toezicht, dat je er zomaar al de vragen kunt fotograferen?
In Kontich, hangt er in het theorie-lokaal vziw één camera. Of die ook écht permanent in de gaten gehouden wordt, is mss een ander verhaal.
Maar : het feit dat er deelnemers betrapt zijn, en er nu een klacht tegen twee malafide bedrijven loopt .... bewijst toch érgens dat er wel degelijk controle-systemen ingebouwd zijn.
Toen ik mijn theoretisch examen voor het stuurbrevet voor de pleziervaart ging afleggen, zat er wat verder een meisje die notities op haar bovenbenen geschreven had. Na een tijdje wist de examinator even goed als ik waarom ze telkens weer haar rokje even omhoog trok, maar als hij voorbijkwam, kon hij natuurlijk niet vragen om dat te doen.
Een oom van mij, is leraar wiskunde. Die heeft ooit ook 's een leerlinge op die manier betrapt.
- Geen spiekbriefje onder de rok, zeker ?
- Nee, meneer !
- Dat dacht ik al. Bon, dan roep ik iemand van het toezicht erbij om een vrouwelijke leerkracht te sturen. We zullen het snel genoeg weten.
Nog voor hij de deur van de gang opengedaan had, was het meisje al door de mand gevallen, en had ze al bekend.
Tijdens praktijkexamens, zijn er soms ook wel 's die het proberen met een érg kort rokje. Meisjes, bedoel ik dan. Niet zozeer omwille van spiekbriefjes, uiteraard. Soit, brute pech natuurlijk, als ze een vrouwelijke examinator treffen. Of een examinator die de écht overdreven
moves met haar benen enigszins met een kwinkslag opnam.
"Fijn dat u een kort rokje draagt. Mooi om te zien, dankjewel. Ik vind het ZO fantastisch om te zien, dat ik m'n collega's ook wat wil gunnen, en u laat terugkomen voor een herkansing. En om u een idee te geven waaraan u nog moet werken : ......". De volgende examenpoging, droeg het bewuste meisje een gewone lange broek. Bovendien had ze de moeite gedaan om goed te oefenen en te werken aan haar fouten. Resultaat : geslaagd bij 2de poging.
Het enige dat hier kan helpen is een zeer grote databank met examenvragen en antwoorden. Maak die hoeveelheid zo groot dat het niet meer van buiten te leren is!
Dat is deels al gedaan. Van 350 mogelijke examenvragen, is men naar 700 mogelijke examenvragen gegaan. Tegelijkertijd, heeft men moeite gedaan om wiskundige-truckjes een stap voor te zijn. En dan bedoel ik wiskundige truckjes genre
"Als je een vraag krijgt over (...), antwoord je altijd A"
"Als je een vraag krijgt over snelheid, antwoord je altijd (..)"Daarnaast, weet ik dat het eenvoudiger gezegd dan gedaan is om goede examenvragen op te stellen. Alleen al een foto nemen, die scherp genoeg is, en waarop je alle elementen voldoende duidelijk in beeld kan brengen .... is niet altijd even eenvoudig. Bovendien, moet een multiple-choice vraag zodanig zijn opgesteld dat ze ondubbelzinnig is. Er mag onvoorwaardelijk één, en slechts één antwoord correct (kunnen) zijn.
Ik ken wel zo een site, waar duizenden oefenvragen te vinden zijn. Als ik daar de bullshit-vragen, dubbelzinnige vragen, vragen die bij leerlingen een foutieve associatie veroorzaken, enz. zou moeten uitfilteren ..... dan zou er gegarandeerd minder dan de helft van de oefenvragen overblijven.