Auteur Topic: Vanaf nu iedereen gelijk voor de wet  (gelezen 23142 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Vanaf nu iedereen gelijk voor de wet
« Gepost op: zaterdag 21 juli 2007 - 20:12:07 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
Re: Vanaf nu iedereen gelijk voor de wet
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 21 juli 2007 - 23:44:32 »
Citaat
"Sommige landen werken vlotter mee als anderen.

Hoe goed of slecht werk ons apenlandje mee als er van uit het buitenland (eender welk) de vraag voor informatie komt vraag ik me hier af ??

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: zondag 22 juli 2007 - 12:05:18 »
Dat is een interessante vraag, Benny.

Een algemeen geldig antwoord kan ik er niet op geven, wel een paar gevallen die ik ken.

Onze vriend Marc Annemans werd verleden jaar in Aachen geflitst en kreeg vrij snel de rekening toegestuurd.

Twee jaar geleden heeft een Duitse in Euskirchen mijn kentekenplaat genoteerd en klacht tegen mij neergelegd. Kort daarna kreeg ik al fanmail van de Polizei. Nadat Leslie en ik onze versie van de feiten gegeven hadden, kreeg ik bericht dat er geen vervolging ingesteld werd, omdat de Polizei het voorval kwalificeerde als "Bagatellsache".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 08:52:26 »
Jozef, voor de volledigheid bij vermelden dat de Duitse prijzen heel wat democratischer zijn bij lichte overtredingen, én je netjes ook op een Belgisch rekeningnummer kan betalen ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 11:25:29 »
Inderdaad, Wouter. En je bent daar ook niet afhankelijk van het humeur van de rechter voor wat het tarief betreft: voor alles wat je maar kunt uitspoken, ligt dat vast in de Büßgeldkatalog (498 pagina's!).

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 20:33:14 »
Jozef, voor de volledigheid bij vermelden dat de Duitse prijzen heel wat democratischer zijn bij lichte overtredingen, én je netjes ook op een Belgisch rekeningnummer kan betalen ;)
Ervaring? ;D

wooter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 24 juli 2007 - 16:18:58 »
Op een dag niet goed opgelet en 2 keer op kop geflitst door een donkergroene paal...  Enkele weken later 10€ en 20€ moeten betalen :D

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 24 juli 2007 - 19:22:36 »
Op een dag niet goed opgelet en 2 keer op kop geflitst door een donkergroene paal...  Enkele weken later 10€ en 20€ moeten betalen :D

Verleden week zondag geflitst (ook niet goed opgelet dus), gisteren fanmail gekregen. 80€  >:( :( :-\

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 24 juli 2007 - 22:28:55 »
Verleden week zondag geflitst (ook niet goed opgelet dus), gisteren fanmail gekregen. 80€  >:( :( :-\

En ze hebben er niets afgedaan omdat het solden zijn?  ;D

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 25 juli 2007 - 00:13:30 »

Nope de kl**tzakken  >:(

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 25 juli 2007 - 21:10:43 »

Nope de kl**tzakken  >:(

Je kunt misschien toch nog van de solden profiteren onder de vorm van " 2 keer flitsen 3 keer betalen" of zoiets  ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 00:11:09 »
Je kunt misschien toch nog van de solden profiteren onder de vorm van " 2 keer flitsen 3 keer betalen" of zoiets  ;D

Benny, breng ze niet op ideeën!

Er zijn al heel wat ongevallen gebeurd doordat er geflitst wordt op plaatsen en in omstandigheden waar perfect veilig sneller dan toegestaan gereden werd en een bestuurder die de bermtoeristen opmerkte, plots sterk afremde.

Er gebeuren nog veel meer ongevallen omdat er veel te weinig prioriteit gegeven wordt aan courante levensgevaarlijke overtredingen.

Geen zinnig mens gelooft nog dat de verkeersveiligheid een prioriteit is voor de overheid. Het binnenrijven van zoveel mogelijk boetegelden met zo weinig mogelijk inzet is veel belangrijker.

De laatste keer dat ik vol in de remmen moest, was toen er een bestuurder van een politievoertuig op de E17 tegen slechts 150 km/h uitweek naar de linker rijstrook, terwijl ik daar aangereden kwam tegen 180 km/h. Die verkeerscrimineel krijgt geen boete, maar het behoud van zijn recht om een motorvoertuig te besturen zou best afhankelijk gesteld worden van psychologische testen die zijn geestelijke geschiktheid daarvoor nagaan. Want of ik nu al dan niet sneller dan toegestaan reed: dergelijk rijgedrag is gewoon waanzin. Als het misloopt tegen die snelheden, zijn zijn kansen om te overleven niet veel groter dan de mijne.

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 16:02:38 »
De laatste keer dat ik vol in de remmen moest, was toen er een bestuurder van een politievoertuig op de E17 tegen slechts 150 km/h uitweek naar de linker rijstrook, terwijl ik daar aangereden kwam tegen 180 km/h. Die verkeerscrimineel krijgt geen boete, maar het behoud van zijn recht om een motorvoertuig te besturen zou best afhankelijk gesteld worden van psychologische testen die zijn geestelijke geschiktheid daarvoor nagaan. Want of ik nu al dan niet sneller dan toegestaan reed: dergelijk rijgedrag is gewoon waanzin. Als het misloopt tegen die snelheden, zijn zijn kansen om te overleven niet veel groter dan de mijne.

Dit is wel straf ... jij begaat een flagrante verkeersovertreding en dan ben je nog kwaad dat iemand anders jouw waanzinnige snelheid verkeerd inschat.  Hou je aan de verkeersregels, dan kom je zo iets niet tegen.
Het is schandalig dat je regelmatig verkondigt aan 180 km/u rond te vliegen en dan 'Een forum over sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer' durft te zetten boven dit forum.
Misschien kun je dat beter veranderen in: "Ik eis dat iedereen zich aanpast aan mijn regels, want ik weet het allemaal beter!"

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 18:41:31 »

Dit is wel straf ... jij begaat een flagrante verkeersovertreding en dan ben je nog kwaad dat iemand anders jouw waanzinnige snelheid verkeerd inschat.  Hou je aan de verkeersregels, dan kom je zo iets niet tegen.
Het is schandalig dat je regelmatig verkondigt aan 180 km/u rond te vliegen en dan 'Een forum over sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer' durft te zetten boven dit forum.
Misschien kun je dat beter veranderen in: "Ik eis dat iedereen zich aanpast aan mijn regels, want ik weet het allemaal beter!"

Ik denk eerder dat het hier om het princiepe gaat.
Ten eerste reed dat politievoertuig zonder reden ook te snel en ten tweede, wat nog veel flagranter is, is duidelijk met de bedoeling een ongeval te veroorzaken, dergelijk maneuvre aan zo'n snelheid uit te voeren.
Tenzij je van mening bent dat wanneer je overdreven snelheden doet met een politievoertuig je je niet aan de regels moet houden, geen achteruitkijkspiegels moet gebruiken, wel een voertuig mag hinderen die aan het inhalen is, richtingaanwijzers?.......
Het gaat hem hier over een hele resem overtredingen maar jozef deed er hier maar 1 en bovendien nog de minst gevaarlijke op dat moment.

Offline Ambukoen

• Starter
  • *
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 26 juli 2007 - 19:42:01 »
Ik denk eerder dat het hier om het princiepe gaat.

Het principe? Tja, als iedereen zijn eigen principes gaat toepassen in het verkeer, zijn we verder van huis.

Citaat
Ten eerste reed dat politievoertuig zonder reden ook te snel en ten tweede, wat nog veel flagranter is, is duidelijk met de bedoeling een ongeval te veroorzaken, dergelijk maneuvre aan zo'n snelheid uit te voeren.

Waar maak jij uit op dat dat politievoertuig zonder reden sneller reed dan normaal?
De politie heeft nu eenmaal opdrachten en tijdens die opdrachten mogen ze sneller rijden dan de doorsnee weggebruiker. Die opdracht moet niet dringend zijn.  Dat staat gestipuleerd in de wegcode, meer bepaald: "59.13.   De bepalingen van artikel 11 en artikel 22 quater gelden niet voor de voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.
In die gevallen moeten de bestuurders van deze voertuigen evenmin de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43, in voorkomend geval met zonale geldigheid conform artikel 65.5, in acht nemen."

Citaat
Tenzij je van mening bent dat wanneer je overdreven snelheden doet met een politievoertuig je je niet aan de regels moet houden, geen achteruitkijkspiegels moet gebruiken, wel een voertuig mag hinderen die aan het inhalen is, richtingaanwijzers?.......

Het feit dat iemand een politievoertuig zo maar inhaalt aan die snelheid, zegt al genoeg over de ingesteldheid van die persoon, maar soit.
Nogmaals: waar haal je die 'overdreven snelheid' vandaan?  Blijkbaar hebben bepaalde mensen er een probleem mee dat de politie meer mag dan zij.  Of je dit nu leuk vindt of niet, het is zo. Anders kan de politie haar werk niet doen.  De politie is er om er voor te zorgen dat 'jij' je gedraagt in het verkeer.  Als zij dus een overtreding opmerkt, mag zij deze doen stoppen.
Daarnaast is het de politie inderdaad toegestaan om belemmeringen in het verkeer aan te brengen.  Verkeersterroristen die tegen 180 rondvliegen moeten nu eenmaal gestopt worden.

Citaat
Het gaat hem hier over een hele resem overtredingen maar jozef deed er hier maar 1 en bovendien nog de minst gevaarlijke op dat moment.

De politie heeft dus geen enkele overtreding gedaan, gezien ze handelden naar artikel 59.12 en 59.13 van de wegcode.
Jozef daarintegen deed een overtreding waar hij zijn rijbewijs kwijt geweest zou zijn, mocht hij geflitst geweest zijn ...