Auteur Topic: Op vakantie en rijden in groep  (gelezen 5032 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Op vakantie en rijden in groep
« Gepost op: zondag 22 juli 2007 - 22:29:03 »
En paar jaar geleden ben ik met een Duitse vriend van uit (oost) duitsland door Oostenrijk gereden.
Hij wist zijn weg en ik niet dus moest ik hem volgen.

Hij was toen nogal een laagvlieger die zich op dat moment niet veel van snelheidsbeperkingen aantrok en reed dus redelijk hard door een werkplaats op een autosnelweg.
Daar ik hem niet uit het oog mocht verliezen volgde ik op bijna dezelfde snelheid en een paar weken belde hij mij met de vraag of ik ook fanmail had gehad, want hij was in Oostenrijk geflitst en ik blijkbaar niet.

Ik heb mij altijd afgevraagd of het nu kwam omdat ik me zoveel mogelijk inhield wat snelheid betreft zonder hem uit het oog te verliezen of dat het nu kwam omdat hij van Duitsland was en ik van België.

Hoe dan ook heb ik hem eerst mijn gedacht verteld: namelijk dat ik het niet netjes vond dat hij desondanks dat we samen waren hij niet of geen rekening hield of ik hem wel kon of wou volgen aan zulke snelheden.
En hij was in zijn gat gebeten omdat hij een boete aan zijn been had en ik dus vrijuit ging  ;D

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 09:34:15 »
Dit topic is interessant genoeg om even af te splitsen en in een ander forum onder te brengen vind ik. Je ziet ze deze maanden regelmatig op de snelweg, mensen die in groep naar de vakantiebestemming trekken.

Persoonlijk doe ik dit liever nooit. De bovenvermelde situatie van Benny is één van de redenen dat ik er niet aan begin. Ik zou hem trouwens gewoon laten rijden, zeker aan die werf. Verder vind ik het rijden in groep inherent gevaarlijker dan alleen rijden. Een gedeelte van de aandacht zal altijd op de andere leden van de groep gericht zijn. Wanneer je iemand kwijt speelt, dan wordt er gestressed om de groep terug samen te krijgen.

Mijn alternatief voor het samen op vakantie gaan is het volgende. Spreek af met de groep op een makkelijk te vinden herkenningspunt, vlak bij de bestemming en rijd de laatste km in groep als dat dan echt nodig is. Deze winter ga ik skiën in Oostenrijk. Ik heb mijn vrienden al verteld dat ik niet de locomotief van een groep wil zijn. Ik rijd graag langere stukken (tot ongeveer 3 à 4 uur), terwijl die andere liever om de 2 uur stopt.In Duitsland rijd ik graag mijn eigen snelheid (naargelang fitheid, verkeer en gemoedstoestand tussen de 130 en de 200). Mijn vriend zijn vrouw panikeert boven de 160. Dus toch maar liever alleen rijden en we spreken ginder wel af.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 10:34:50 »
Ik volg JC: ik rij op cruise control naar een plek, en dat mag dan voor de anderen aso zijn dat ik van ze wegrij, maar op het einde van de dag komen we toch allemaal op dezelfde plek aan, en tijdens het rijden is er toch geen nut dat we in een treintje blijven rijden.

Mensen die de bestemming niét weten liggen, doen er beter aan met een plannetje de locatie op voorhand uit te dokteren, en een kaart of GPS mee te nemen.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #3 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 10:36:47 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #4 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 11:17:17 »
Samen rijden is inderdaad soms moeilijk.

Het grootste probleem heb ik als mijn vrouw en ik ergens elk met een wagen samenkomen, en vandaar dan samen naar huis rijden. Ik laat haar dan voorrijden, zodat ik haar kan helpen als ze een defekt of een ongeval heeft. Maar ik houd daarbij wel behoorlijk afstand, zodat er al eens iemand tussenglipt. En dan gebeurt er wat ik verleden week voorgehad heb: de bestuurder die zich er op een afrit tussengevoegd had, ging zeer kort achter mijn vrouw bumperkleven.

Dan kan ik niet lijdzaam toezien hoe zo een verkeerscrimineel haar in gevaar brengt. Ik ben dan maar achter die onverlaat gaan rijden en heb zoveel klank- en lichtspel opgevoerd, tot hij stopte, uitstapte en vroeg wat er scheelde. "Nu niets meer,", zei ik, "maar in die auto die vóór jou reed, zit mijn vrouw, en die moet je met rust laten." Zoals te verwachten was, begon de kerel te dreigen, waarop ik hem zei: "Maak dat je wegkomt, of je maakt kennis met mijn hond." Boyke had blijkbaar aan mijn toon gehoord dat er iets aan de hand was, want hij zat rechtop in mijn auto en begon vervaarlijk te grollen en te blaffen. De andere nam dan maar het zekere voor het onzekere en droop af.

Neen, je mag het recht niet in eigen handen nemen, maar tot mijn huwelijksplichten behoort wel het verlenen van bijstand aan mijn echtgenote.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #5 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 11:44:39 »
Wij zijn jaren (verzekers een jaar of 10) met 3 gezinnen op wintervakantie gegaan.  Diegene die "eerst" rijdt, moet zich zowiezo zo goed mogelijk aan de regels proberen te houden.  Indien dit niet zo is, zou ik nooit willen het treintje volgen.  Daarenboven moest steeds de persoon met de traagste wagen voorop rijden.  Op deze manier ging het perfect : de eerste wagen moest zich geen zorgen maken over de achterkomers, terwijl de achterkomers gemakkelijker konden anticiperen omdat ze de rijstijl van de eerste wagen kenden.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #6 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 11:46:45 »
Ik merk bij mezelf op dat ik behoorlijk wat assertiever ben als iemand mijn dochtertje in gevaar brengt. Enige tijd geleden reed een dom wicht bijna de kinderwagen aan. Ze vond dat we daar niet konden wandelen dus wou ze niet van haar rijweg afwijken. Ik heb haar toen bijna in het kanaal gezwierd, dat heel handig vlakbij was. Zelfs voor kinderwagens zijn er dus mensen die hier niet voorzichtig bij zijn. Ik vrees dat wanneer iemand mijn dochter aanrijd ik het recht in eigen hand zal nemen, zeker als het zoals bij dat dom wicht een bewuste (bijna) aanrijding was.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #7 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 17:16:12 »
Ik vrees dat wanneer iemand mijn dochter aanrijd ik het recht in eigen hand zal nemen, zeker als het zoals bij dat dom wicht een bewuste (bijna) aanrijding was.

En dan zou ik jou volkomen begrijpen, Joeri. Als vader wacht je dan niet tot zo iemand 3 maanden voorwaardelijk krijgt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #8 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 20:40:01 »
Zolang we niet op de snelweg kwamen, liep alles vrij goed, maar vanaf de snelweg, werd het erg. De eerste deed 110km/u op de teller, mijne -ik reed laatste- zat constant rond 115-120km/u. In het begin hield ik een 'veilige afstand' van ongeveer de afstand tussen 2 verlichtingspalen, maar dan vonden veel mensen het fijn om me in te halen, en dan voor me weer gas te lossen... Daarna de afstand maar verkleind tot ongeveer 2x een personenwagen. (Ik weet het, véél te kort) Maar zelfs dan vond een bestelbusje het leuk om zich er toch nog tussen te pitsen, vol in de remmen te gaan, om toch zijn afrit maar niet te missen.

Leuk he.  ;D
Das ook een reden waarom vrachtwagens soms te kort op mekaar volgen. ;)

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #9 Gepost op: maandag 23 juli 2007 - 21:26:47 »
Ik vrees dat wanneer iemand mijn dochter aanrijd ik het recht in eigen hand zal nemen, zeker als het zoals bij dat dom wicht een bewuste (bijna) aanrijding was.

En dan zou ik jou volkomen begrijpen, Joeri. Als vader wacht je dan niet tot zo iemand 3 maanden voorwaardelijk krijgt.
Begrijpen? Ja.
Goedkeuren? Nee.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 24 juli 2007 - 17:45:18 »
Das ook een reden waarom vrachtwagens soms te kort op mekaar volgen. ;)

Ja, maar als vrachtwagenbestuurder heb je dan nog het voordeel dat, zolang er geen hoog voertuig invoegt, je je collega die voorop rijdt nog kunt zien.  :)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 24 juli 2007 - 17:50:45 »
Ik vrees dat wanneer iemand mijn dochter aanrijd ik het recht in eigen hand zal nemen, zeker als het zoals bij dat dom wicht een bewuste (bijna) aanrijding was.

En dan zou ik jou volkomen begrijpen, Joeri. Als vader wacht je dan niet tot zo iemand 3 maanden voorwaardelijk krijgt.
Begrijpen? Ja.
Goedkeuren? Nee.

Ik kan jou ergens wel volgen, hoor BBB. Maar ik denk dat de advocaat van Joeri uitlokking van geweld zou pleiten.

Een aantal jaren geleden werd er een minderjarig meisje verkracht. Haar vader wacht braaf het proces af. De dader krijgt ... 36 maanden met uitstel !!! Bij de vader slaan de stoppen door, hij trekt met een geweer naar de dader en schiet hem dood. Resultaat voor de vader: 5 jaar effectieve celstraf !!! Vind je ook niet dat de verhoudingen een beetje zoekgeraakt zijn?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 24 juli 2007 - 19:08:18 »
Das ook een reden waarom vrachtwagens soms te kort op mekaar volgen. ;)

Ja, maar als vrachtwagenbestuurder heb je dan nog het voordeel dat, zolang er geen hoog voertuig invoegt, je je collega die voorop rijdt nog kunt zien.  :)

Owow, niet overdrijven he. Soms ja voor een poosje maar vergeet niet dat je begrensd bent he en wanneer je wat achterop geraakt en diegene voor je wacht niet dan kan je het vergeten om hem/haar nog bij te benen.
Wanneer diegene die voorop rijd wel wacht dan begint de soep ook, dan beginnen anderen in te halen, (accordeon-effekt) wanneer je dan wel bijgebeend geraakt moet je vertragen want anders rij je weerom te dicht (of ertegen) en dan beginnen diegenen achter jou ook in te halen, enzovoort enzoverder, tot grote ergernis van de auto's dan weer die zich op het 2e of de 3e rijstrook bevinden. (stof voor op o.a forums  ;))

Vandaag nog tegengekomen (ja ik rij nu en dan terug met een (kleine) vrachtwagen maar enkel korte afstanden).
Feestjes gaan opkuisen en 2 klanten beleveren (drankenhandel) met 2 vrachtwagens.
De andere vrachtwagenchauffeur wist de weg en reed met de tweede vrachtwagen voorop, ik moest volgen maar ik had wel de lading mee en had wat moeite om te volgen in het tamelijk druk stadsverkeer.
Op de terugweg was mijn wagen volgeladen (ik had een laadbrug de ander niet) en had ik weer moeite om te volgen op een veilige manier. Ik was al aan het denken van " foert laat hem maar rijden, ik vind het wel alleen" toen ik hem helemaal kwijtraakte aan een verkeerslicht. Iets verderop echter stond hij aan de kant op mij te wachten en had het blijkbaar begrepen en reed toen wat rustiger tot op "den depot".

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 24 juli 2007 - 21:09:43 »
Citaat
Iets verderop echter stond hij aan de kant op mij te wachten en had het blijkbaar begrepen en reed toen wat rustiger tot op "den depot".

Een goede woordkeuze  ;D het was tot op den depot of de pot op  :D

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Op vakantie en rijden in groep
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 24 juli 2007 - 22:15:26 »
Een goede woordkeuze  ;D het was tot op den depot of de pot op  :D

Inderdaad.

Mijn vader las ooit in een rapport van een wegenwerker: "Van 8 u. tot 10 u.: op de pot gezeten" (moest depot zijn).  :D

Een andere keer las hij: "Van 9 u. tot 10 u.: Jan geholpen." In het rapport van Jan stond: "Van 9 u. tot 10 u.: op de camion gewacht."  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."