Waarom maak je van een halfuuf 2 uur?
Als ik met mijn Model X toekom met 10% lading en ik laad naar 90% lading dan heb ik 72 kWh nodig. Bij een Chademo lader kost me dat ongeveer 1,5 u
Anderhalf uur om van 10% naar 90% te gaan, hoe lang dan om naar 100% te gaan ? En hoe lang bij tragere laders ?
Die laatste 10% duren lang. Ik kan het eens opzoeken hoe lang het echt duurt. Die laatste 10% van de batterij gebruik je enkel wanneer je die echt nodig hebt. Het is niet goed voor de batterij om tot 100% te laden.
Ik heb dit voorbeeld gebruikt om de onzin van de zg. snelle laders aan te tonen, ze zijn helemaal niet zo snel en ze zijn verschrikkelijk duur. Als je een snelle lader nodig hebt, dan is dit in het kader van een lange afstandsrit. Ik zal die wel zo plannen dat ik via een supercharger passeer en ik laad daar, dit is veel sneller en veel goedkoper!
Misschien toch maar een paar puntjes rond het plannen van een trip en de lading van de batterij:
- laden tot 100% is nadelig voor de levensduur van je batterij, als je dit toch doet vertrek dan binnen de 2 u. Dit doe je eigenlijk alleen maar thuis. Laden tot 100% duurt lang, daar ga je niet op wachten aan een lader. Zelfs bij een supercharger gaan de laatste procentjes aan enkele kW. Aan een Chademo wordt het bovendien erg duur, omdat je daar meestal na 30 min laden ook een prijs per minuut moet betalen
- je kan perfect tot lage batterijlading rijden (< 5%), zorg wel dat je onmiddellijk kan laden. Dit is niet alleen beter voor de batterij, als je de batterij laat afkoelen ga je aan supercharger traag laden en als je toch nog enkele km wil rijden op een koude batterij heb je gelimiteerd vermogen
- het duurt even lang om de batterij van 80% tot 100% te laden dan van pakweg 10% tot 80%.
- meestal loont het om 1 extra stop in te lassen en de batterij minder op te laden dan te laden tot >80%. Hoe lager de lading van de batterij is hoe sneller je zal laden aan de supercharger. Meer maar kortere laadstops verhogen de reissnelheid!
- probeer te vertrekken met een warme batterij. Een batterij wordt warm door het opladen, je kan dus bv. 's avonds inpluggen en vragen om pas om 5u 's morgens te beginnen laden. Indien je vertrekt met een koude batterij kost dit de eerste km (veel) meer energie, de batterij wordt actief opgewarmd. Dit is niet het geval voor alle e-wagens, niet alle merken gebruiken een geavanceerd battery management zoals Tesla. Door een koude batterij krijg je ook een beperkte regeneratie bij het remmen de eerste km, ook om de batterij te beschermen.
- zet de verwarming/airco aan voor je vertrekt als de auto aan het laden is. Het interieur komt op temperatuur en het kost je geen batterijlading.
In de maand dat ik Tesla rijd heb ik de wagen al eens tot 100% geladen. Ik had het die dag nodig en ik wou weten wat de max. range was. Ik heb de batterij ook al een paar keer bijna leeg gereden. Ik durf stellen dat ik geen last heb van range-anxiety. De wagen waarschuwt wanneer je de volgende lader niet kan halen en vraagt je ruim op voorhand om bijvoorbeeld te vertragen. Ik weet zelf wat het verbruik van de wagen is en negeer meestal de waarschuwingen. Zo ben ik al met 3% aan een supercharger aangekomen, no sweat! Je hebt veel informatie ter beschikking omtrent het verbruik en het te verwachten verbruik voor een trip (bv. in functie van hoogteverschillen waar rekening mee wordt gehouden). In Duitsland kan je deze informatie gebruiken om voor de supercharger de laatste procenten reserve eruit te rijden.
