Auteur Topic: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017  (gelezen 3123 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Gepost op: donderdag 04 mei 2017 - 10:03:07 »
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170504_02865279

In Belziek werden in het eerste kwartaal van 2017 788 elektrische wagens verkocht, of zo'n 34,9% meer dan in het eerste kwartaal van 2016. Bij de plug-in hybrids was de stijging nog groter (bijna 50%).
Het aantal verkochte wagens blijft natuurlijk nog beperkt op het totaal aantal verkochte wagens. Maar met deze groeicijfers kan dat snel veranderen!

Van die 788 wagens zijn er 361 Tesla's, of zo'n 46%.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 04 mei 2017 - 11:31:48 »
Men ziet dat er duidelijk nood is aan 60 kWh-E-wagens. Nog 1-2 jaren geduld...  :-\

De dure E-klasse mag in feite maar 5 % uit van de hoop uitmaken in de toekomst.
Dus de Tesla en ? zou bij 5% aandeel moeten liggen en 95 % de overige E-wagens.

Men ziet het een beetje aan de nieuwe Renault Zoe 41 kWh die in Frankrijk insloeg als een bommetje, in maart, of de twijfelende mensen allemaal op die versie gewacht hadden met een bijna verdubbeld rijbereik tov de vorige versie.
Citaat
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/France
Zoe ZE40 pulls the market to record levels

The French EV passenger car market had 3.824 registrations last month, up only 3% YoY, but as March 2016 had set the previous sales record, we are back record levels, with YTD numbers now up 15%.

The main reason for the positive numbers is the massive success of the 40 kWh version of the Renault Zoe, selling 1.980 units, a new deliveries record for a single model in the French market, leaving the remaining competition in the dust.
France March
1. Renault Zoe 1980
2. Nissan Leaf 311
...
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 mei 2017 - 11:37:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 04 mei 2017 - 12:04:40 »
Batterijen is één punt, laadinfrastructuur is minstens even belangrijk! Als er voldoende snelle laadpalen beschikbaar zijn mogen de batterijen gerust wat kleiner zijn. Wanneer batterijen 2 à 2,5 u meegaan op de snelweg is dit eigenlijk genoeg, als je dan onmiddellijk snel kan laden.

Momenteel zijn er vele type2 laadpalen. Deze zijn natuurlijk een pak minder zichtbaar in het straatbeeld dan een benzinestation, maar ze zijn er wel. Met een vermogen van 11 kW is dit voldoende als een "destination charger", echter niet als een lader voor het rijden over langere afstand.
Een laadpaal van 11 kW levert zo'n 40 à 45 km/u op voor een Model X, een Model S zal eerder zo'n 50 à 55 km/u laden. De kleinere elektrische voertuigen gaan nog een stuk hoger, tot zo'n 60 à 70 km/u voor een Ioniq EV. Als je zoekt zal je ook 22 kW Type2 palen vinden, maar niet alle wagens kunnen dit vermogen aan.
Een snelle Chademo of snelle Type3 is noodzakelijk om de laadtijden te beperken. De geleverde vermogens kunnen hier 50 kW of meer zijn.

Men zou bijvoorbeeld de tankstations kunnen verplichten om snelle laadstations te installeren. Sommige tankstations hebben deze al, maar er worden nog steeds nieuwe tankstations langs de snelweg opgericht zonder enige laadinfrastructuur. Dit is echt wel een gebrek aan lange termijnsvisie. Het nieuwe station van Texaco in Drongen is een voorbeeld hoe het zou kunnen. In totaal zijn er 4 laadpalen: 2x type2 7kW, 1 Chademo 40 kW en één type3 van 40 kW. Het aantal laders is aan de lage kant, maar het is een stap in de goede richting.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 04 mei 2017 - 12:28:29 »
Rij je regelmatig naar Nederland? Ik denk dat het daar veel beter staat met het aantal normale snelladers tot 50 kWh.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 04 mei 2017 - 13:27:07 »
Dat klopt, 50 kW laders vind je daar veel meer. Ik was in het weekend nog bij de supercharger in Urmond. Naast de 12 supercharger stalls staan daar nog 3 snelle laders (Chademo, Type3 en Type2 gaande van 43 tot 50 kW), 2 normale type2 en één schuko. Langs de snelweg heb je bv. ook de snelladers van FastNed. In de stations zou zelfs een Tesla-Chademo adapter aanwezig zijn.

De prijzen bij FastNed zijn aanvaardbaar in hun abonnementsformules. De Chademo in Urmond is dan weer gruwelijk duur. Dit blijft een pijnpunt. De laadstroom wordt op grote schaal ingekocht en zal dus maar een fractie van de prijs kosten die je thuis betaald. Toch wordt de stroom in de laders dikwijls zeer duur verkocht. Op kan thuis laden aan pakweg 0,2 euro/kWh, 's nachts wat duurder, overdag wat duurder. De goedkoopste laadpalen in Belziek zitten rond de 0,25 euro/kWh. De snellere palen gaan direct naar 0,35 euro/kWh. De echt snelle palen zoals Chademo gaan een pak hoger. Dikwijls wordt er dan 0,69 €/kWh gevraagd, na 30 min laden komt daar dan nog 0,25 /min bij.

Als ik met mijn Model X toekom met 10% lading en ik laad naar 90% lading dan heb ik 72 kWh nodig. Bij een Chademo lader kost me dat ongeveer 1,5 u en betaal ik: 72 x 0,69 + 60 x 0.25 = 64,68 euro  :o. Daar koop ik zo'n 52 l diesel voor. Met die 72 kW kan ik ongeveer 300 km rijden. Zo wordt elektrisch rijden dus niet interessant, het zou overenkomen met een verbruik van meer dan 17 l diesel/100 km. Hier komt weer het voordeel van Tesla naar voor. Bij Tesla betaal je 0,23 euro/kWh (voor de sinds april geleverde wagens). Daar zou diezelfde laadstop dan 16,56 euro kosten en zou de stop slechts een 40-tal minuten geweest zijn! M.a.w. meer dan dubbel zo snel aan 1/4 van de kostprijs!
De andere constructeurs mogen auto's bouwen met een grotere batterij en voldoende bereik. Ze mogen zelfs heel europa volplanten met laadpalen, de prijs van de elektriciteit moet omlaag. Hier maken firma's nu woekerwinsten mee. De Tesla-rijder krijgt zijn brandstof/electriciteit veel goedkoper en veel sneller. Dit is een gigantisch voordeel voor Tesla, zeker nu de Model 3 er staat aan te komen.
Een analogie met ICE-wagens. Zou er iemand een golf diesel kopen als die enkel op speciale diesel zou rijden die 5 euro/l zou kosten?
Net zoals er max. prijzen zijn voor brandstoffen zouden deze er ook moeten komen voor elektriciteit uit de laders.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 04 mei 2017 - 17:15:30 »
Wanneer batterijen 2 à 2,5 u meegaan op de snelweg is dit eigenlijk genoeg, als je dan onmiddellijk snel kan laden.

Ik denk niet dat, wanneer Angela Merkel zich moet verplaatsen, ze bereid is om om de 2 uren tijd te verliezen bij een laadpaal.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 04 mei 2017 - 20:40:16 »
Wanneer batterijen 2 à 2,5 u meegaan op de snelweg is dit eigenlijk genoeg, als je dan onmiddellijk snel kan laden.

Ik denk niet dat, wanneer Angela Merkel zich moet verplaatsen, ze bereid is om om de 2 uren tijd te verliezen bij een laadpaal.  :D
Merkel zal zich wel laten rijden in de Panzerdienstwagen van + 4 ton, daar heb je al een rijbewijs C voor nodig....  :D
http://www.express.de/ratgeber/motor/sonderschutzfahrzeuge-auto-rollende-festungen-schusssicher-712940

Maar natuurlijk zijn er ministers die Tesla rijden, men verliest immers geen tijd aan laadpalen, dat is enkel voor mensen die niets met hun tijd kunnen aanvangen.
Citaat
https://ecomento.tv/2017/03/03/warum-nrw-umweltminister-remmel-ein-tesla-model-s-faehrt/

Beim Umweltminister Remmel nun bestehe zudem „grundsätzlich ein Bedarf für große Reichweiten, um in der gesamten Ausdehnung von Nordrhein-Westfalen und auch darüber hinaus alle Ziele bzw. mehrere Ziele hintereinander erreichen zu können“, heißt es in der Stellungnahme. „Mehrere aufeinander folgende Termine an einem Tag führen nicht selten zu Fahrstrecken von einigen hundert Kilometern. Die oftmals dichte Terminfolge erlaubt dazwischen keine langen Ladezeiten. Somit sollte das Fahrzeug mit einer Technik zur Schnellladung ausgerüstet sein. Ebenso ist eine langstreckentaugliche Ausstattung erforderlich“, werden die notwendigen Parameter für das Ministeriums-Fahrzeug aufgeführt.

Und diese „vollständigen Anforderungen bezüglich (rein elektrischer) Reichweite und Schnelllademöglichkeit erfüllte zum Zeitpunkt der Anschaffung auf dem Weltmarkt nur das Model S der Firma Tesla Motors“, so die Antwort.
Tijdens het snelladen kan een minister zeker nog heel nuttige dingen doen.
Zelfs voor zijn werk (online).
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 mei 2017 - 20:46:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 04 mei 2017 - 22:06:03 »
Tijdens het snelladen kan een minister zeker nog heel nuttige dingen doen.
Zelfs voor zijn werk (online).

Het probleem is niet dat de minister zich zou vervelen, doch wat je zelf citeert:

Citaat
Die oftmals dichte Terminfolge erlaubt dazwischen keine langen Ladezeiten.

In een ander artikel las ik over een vertegenwoordiger met klanten die ver van elkaar gevestigd zijn. Vroeger kon hij met zijn benzinewagen nog net 4 klanten per dag bezoeken, nu met zijn Tesla nog maar 3. Een inkomensverlies van 25%.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 04 mei 2017 - 23:45:09 »
In een ander artikel las ik over een vertegenwoordiger met klanten die ver van elkaar gevestigd zijn. Vroeger kon hij met zijn benzinewagen nog net 4 klanten per dag bezoeken, nu met zijn Tesla nog maar 3. Een inkomensverlies van 25%.
Dat kan ik aannemen, dan moet je die dag even de benzinewagen nemen.  :D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 05 mei 2017 - 09:36:37 »
In een ander artikel las ik over een vertegenwoordiger met klanten die ver van elkaar gevestigd zijn. Vroeger kon hij met zijn benzinewagen nog net 4 klanten per dag bezoeken, nu met zijn Tesla nog maar 3. Een inkomensverlies van 25%.
Dat kan ik aannemen, dan moet je die dag even de benzinewagen nemen.  :D

En zo gaan de uitzonderingen bepalen dat de elektrische wagen geen oplossing is omwille van de beperkte range.

Een lid van de harmonie in Mechelen waar ik ook meespeel rijdt met een Porsche plug-in hybrid. Hij beweert dat een Tesla voor zijn job ook geen oplossing is omdat hij regelmatig naar Dusseldorf moet rijden en dat hij dan teveel moet laden en dat er bijna geen laadpalen zijn. Pure onzin natuurlijk. Met een Model S 100D heeft hij zelfs voldoende bereik om heen en terug te rijden. Indien hij toch wil laden is er de supercharger in Eindhoven en Moers. Zeer waarschijnlijk heeft hij op zijn bestemming ook een mogelijkheid om te laden.

De range van een elektrische wagen hebben ze bij Tesla opgelost. Mensen zien het alleen nog niet in. Ze nemen één of andere uitzondering en bepalen daardoor dat een elektrische wagen voor hen niet werkt. Bijvoorbeeld: de vakantie naar de Alpen duurt een uurtje langer! Inderdaad, je haalt een lagere reissnelheid, maar hoe dikwijls per jaar rijd je naar de Alpen. De meeste mensen slechts 1, max. 2 keer per jaar. Meestal krijg je een dergelijke opmerking van chauffeurs die tot 5 à 6 u rijden vooraleer ze stoppen om te tanken. Ik zou durven stellen, verplicht ze met een Tesla te rijden zodat ze na 2,5 à 3 u moeten stoppen, ze zullen een stuk veiliger rijden.
Op een normale dag en voor de meeste chauffeurs is dit meer dan 95% van de dagen ga je zelfs tijd winnen met een Tesla. Een Tesla laadt je immers bij voorkeur thuis, andere elektrische voertuigen (niet Tesla) zelfs nog meer, omdat voor die andere voertuigen de kost van laden onderweg veel duurder is dan bij Tesla.
Je komt met je wagen 's avonds thuis en je plugt in. Dit kost je maar enkele seconden extra. Zeker bij Tesla is dit zeer gemakkelijk, kom met de laadstekker in de buurt van de laadklep van de wagen en die springt automatisch open, stekker insteken en klaar. Mijn kinderen willen dit altijd doen en kibbelen onder elkaar wie de auto mag laden. Het proces is ook bijzonder veilig. Tot de stekker in de wagen zit en vergrendeld is en de auto en de lader onderling hebben gecommuniceerd zit er geen spanning op de stekker. Ik zou mijn kinderen nooit met een tankpistool laten werken, daar komt zelfs benzine uit als het pistool niet in de vulopening van een wagen zit!
Als je met de wagen wilt vertrekken haal je de lader weg, weer enkele seconden en je kan vertrekken. In de meeste gevallen is dit 's morgens en is de wagen terug voor pakweg 90% opgeladen (of wat je had ingesteld, eventueel via je smartphone). Op dat moment heb je naargelang het model van de wagen tussen de 300 en 400 km range. Ik durf stellen dat dit voor meer dan 95% van de chauffeurs meer dan voldoende is.
Met een ICE-wagen ga je niet moeten laden, maar naargelang je gebruik ga je nu en dan wel naar een tankstation rijden. Een omweg hoeft dit niet te zijn, maar het is wel een extra stop. Stoppen aan een tankstation duurt maar een 5 minuutjes, maar het zijn 5 minuten die een chauffeur met een elektrisch voertuig niet hoeft te maken. Ee gemiddelde ICE-rijder zal 1 à 2 keer per week gaan tanken. Op een jaar zijn dat toch ook enkele uren tanken. Stinkende handen van de diesel/benzine krijg je als e-rijder ook niet! Er is bovendien wel een groep chauffeurs die hun tankstops moeten plannen. De meeste bedrijfswagens hebben een tankkaart die toegang geeft aan een gelimiteerd aantal tankstations en dit kan soms beperkt zijn, daardoor zal er soms wel omgereden worden of worden er meer tankstops ingelast dan strikt noodzakelijk.

Dit verhaal wordt nog gunstiger voor de e-rijder als er meer en meer laders ter beschikking komen. Het laden van elektrische wagens op het werk is niet meer veraf. Het is voor een werkgever éénvoudiger en goedkoper om een oplaadpunt ter beschikking te stellen in plaats van een tankkaart te geven.


"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 05 mei 2017 - 10:59:03 »
2,5 uur rijden, en dan 1 à 2 uur wachten ?  Nee, sorry hoor, niet voor mij
een kwartiertje wil ik stoppen, maar niet langer, echt niet

Dan raak je al niet meer in het Zuiden van Frankrijk zonder te overnachten onderweg.  Want als je telkens 2u moet wachten, hoelang ben je dan onderweg ?  Dan wordt het mi nog gevaarlijker dan bvb 5 u aan een stuk te rijden

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 05 mei 2017 - 11:20:49 »
2,5 uur rijden, en dan 1 à 2 uur wachten ?  Nee, sorry hoor, niet voor mij
een kwartiertje wil ik stoppen, maar niet langer, echt niet

Dan raak je al niet meer in het Zuiden van Frankrijk zonder te overnachten onderweg.  Want als je telkens 2u moet wachten, hoelang ben je dan onderweg ?  Dan wordt het mi nog gevaarlijker dan bvb 5 u aan een stuk te rijden

Dat is ook de reden waarom ik het laadnetwerk belangrijker inschat dan de range van een voertuig. Tesla heeft hier een grote voorsprong, zij hebben immers een netwerk waar je niet 1 à 2 u moet wachten. Met een Tesla rijd je 2,5 uur en moet je daarna 30 à 40 min laden. Dat is langer dan je kwartier, maar zeker niet te lang. Als ik met het gezin onderweg ben duren mijn laadstops langer dan strikt noodzakelijk voor de auto. Je stopt aan lader en plugt onmiddellijk in. De kinderen moeten uitstappen, plaspauze, eventueel iets drinken en/of eten. Tegen dat ik iedereen weer aan de auto heb is er zo een half uur voorbij.

Voor een rit naar het Zuiden van Frankrijk (1000 à 1200 km) zal je minimum 3 laadstops moeten inlassen, met 4 laadstops ga je een hogere reissnelheid bereiken. Een van die stops is dan al een langere stop om te eten. Gelukkig is er meestal wel iets te eten aan de superchargers. Als je voor een uitgebreide optie kiest zal het misschien nodig zijn je wagen te verplaatsen wanneer hij is opgeladen omdat je anders een idle-fee van Tesla aan je been hebt. Een volgeladen auto aan de lader laten hangen is immers associaal. Ik weet dat veel mensen slechts 1 stop inlassen, maar echt veilig kan je dat niet noemen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 05 mei 2017 - 12:40:33 »
2,5 uur rijden, en dan 1 à 2 uur wachten ?  Nee, sorry hoor, niet voor mij
een kwartiertje wil ik stoppen, maar niet langer, echt niet

Dan raak je al niet meer in het Zuiden van Frankrijk zonder te overnachten onderweg.  Want als je telkens 2u moet wachten, hoelang ben je dan onderweg ?  Dan wordt het mi nog gevaarlijker dan bvb 5 u aan een stuk te rijden
Waarom maak je van een halfuuf 2 uur?   ???

Indien een minister met een drukke agenda zelfs vindt dat het laden van een Tesla vlot genoeg gaat?
Citaat
Die oftmals dichte Terminfolge erlaubt dazwischen keine langen Ladezeiten.


« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 mei 2017 - 12:43:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 05 mei 2017 - 13:10:18 »
Waarom maak je van een halfuuf 2 uur?   ???

Dit maak ik heel de tijd mee. Er zijn zelfs geen elektrische wagens te koop die aan een snelle lader 2 uur moeten laden. Zelfs met een Chademo (50 kW) laadt je quasi alle elektrische wagens op één uur op. Behalve de Tesla's met de grootste batterijen waar je wel 2u zal voor nodig hebben, maar die laden wel aan de supercharger (120 kW).

In discussies over elektrische wagens worden laadtijden veel te lang ingeschat, range van de batterij schromelijk onderschat, ...

Vergeet niet dat een laadstop met een elektrische wagen een uitzondering is! De auto wordt immers elke avond thuis geladen. Voor veruit de meeste gebruikers volstaat de range voor één dag en op één nacht heb je de wagen terug opgeladen aan een 400 V stopcontact (11 kW). Er is dus geen laadprobleem. Dit probleem ontstaat pas als je een langere trip plant waarbij de range van het voertuig niet volstaat. Geraak je ergens met je batterijlading, maar geraak je niet meer terug, dan laad je de wagen op de bestemming. Dat kan nu nog een uitdaging zijn, maar er komen constant laadpalen bij (meestal 11 of 22 kW). Zo wordt een daguitstap van bv. 250 km enkele rit ook mogelijk zonder te hoeven wachten op het laden van de wagen.
Er is enkel een probleem op de lange vakantieritten. Dit zijn ritten die de meeste gezinnen 1 à 2 keer per jaar uitvoeren. Met een Tesla zal die rit ongeveer een uur langer duren dan met een ICE-wagen. Je kan het geld dat je uitspaart op de brandstof gebruiken om onderweg iets deftig te eten terwijl de wagen laadt. :)
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 1/3 meer elektrische wagens verkocht in Q1/2017
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 05 mei 2017 - 13:37:13 »
Waarom maak je van een halfuuf 2 uur?   ???

Als ik met mijn Model X toekom met 10% lading en ik laad naar 90% lading dan heb ik 72 kWh nodig. Bij een Chademo lader kost me dat ongeveer 1,5 u
Anderhalf uur om van 10% naar 90% te gaan, hoe lang dan om naar 100% te gaan ?  En hoe lang bij tragere laders ?