Auteur Topic: 2 maanden met een elektrisch voertuig  (gelezen 5899 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 11:33:27 »
En Jozef, met je 7 reeks zal je tot nader order nog zelf moeten rijden of iemand inhuren om voor je te rijden. En wie wil nu nog vrijwillig een diesel  :-X

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 17:12:11 »
En Jozef, met je 7 reeks zal je tot nader order nog zelf moeten rijden of iemand inhuren om voor je te rijden.

Met een BMW weet ik dat ik hem constant zelf moet besturen. Met een Tesla is het telkens weer een verrassing wanneer dat nodig is.

Er zijn trouwens op Europees niveau besprekingen aan de gang om Tesla te dwingen de Autopilot in de huidige stand softwarematig uit te schakelen tot hij verder gevorderd is.

Citaat
En wie wil nu nog vrijwillig een diesel  :-X

Ik. Er worden nog elke dag vele diesels verkocht.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 17:43:07 »
Er zijn trouwens op Europees niveau besprekingen aan de gang om Tesla te dwingen de Autopilot in de huidige stand softwarematig uit te schakelen tot hij verder gevorderd is.
Besprekingen?  :D
Zelfs enkel de naam Autopilot konden ze niet verbieden.

https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/januari/42237-tesla-autopilot-veilig-verklaard-door-amerikaanse-toezichthouder
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 juni 2017 - 17:48:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 18:03:51 »
Er zijn trouwens op Europees niveau besprekingen aan de gang om Tesla te dwingen de Autopilot in de huidige stand softwarematig uit te schakelen tot hij verder gevorderd is.
Gaan ze het dan ook verbieden op de Mercedes E klasse waar Mercedes een hele mediacampagne rond heeft gehad hoe geavanceerd ie was?

wooter

  • Gast
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 18:07:14 »
En wie wil nu nog vrijwillig een diesel  :-X
Ik.
Waarom? Dat je niet overtuigd bent van elektrisch rijden of negatieve ervaringen hebt met LPG, tot daar aan toe. Maar uit de keuze diesel vs benzine, waarom zou je überhaupt nog diesel kiezen? Vermogen kan het niet zijn. Koppel ook niet meer met de reeks turbo-benzines nu op de markt. Loopcultuur al helemaal niet. Je houdt niet van tanken en doet 1000km per dag?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 01 juni 2017 - 22:51:21 »
En wie wil nu nog vrijwillig een diesel  :-X
Ik.
Waarom? Dat je niet overtuigd bent van elektrisch rijden of negatieve ervaringen hebt met LPG, tot daar aan toe.

Ik zal een volledig elektrisch aangedreven wagen overwegen:

- als het rijbereik min. 800 km bedraagt.
- als het rijbereik niet zo drastisch meer zal afnemen bij hoge snelheid.
- als hij, net als het voltanken van een benzine- of dieselwagen, op 3 minuten tot 80% geladen kan worden en er aan elk tankstation zal kunnen opgeladen worden.
- als de aankoopprijs aanzienlijk lager zal zijn.
- als, net als met de eerste GSMs, het snobisme van vele kopers er zal af zijn.

En dan nog te zien hoe milieuvriendelijk een elektrische wagen wel is. Bijvoorbeeld, in Motorwelt, het tijdschrift van de ADAC van deze maand, staat een test van de Opel Ampera-E. CO2 emissie: lokaal 0 - WTW 114 g/km.

Citaat
Maar uit de keuze diesel vs benzine, waarom zou je überhaupt nog diesel kiezen?

Een diesel verbruikt minder en diesel is goedkoper dan benzine.

Citaat
Je houdt niet van tanken en doet 1000km per dag?

Met 3 minuten om vol te tanken voor 1.000 km heb ik geen probleem, wel om een half uur aan een laadpaal te moeten staan voor nog geen 500 km.

Ik doe niet elke dag 1.000 km, maar als ik het doe, dan duurt de reis zo al lang genoeg.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 14:27:51 »
En dan nog te zien hoe milieuvriendelijk een elektrische wagen wel is. Bijvoorbeeld, in Motorwelt, het tijdschrift van de ADAC van deze maand, staat een test van de Opel Ampera-E. CO2 emissie: lokaal 0 - WTW 114 g/km.

Dat is heel rap geweten, waarom geef je de cijfers niet van de fossiele wagens ~ formaat Opel Ampera e?

- Een 120 PK, of 80 PK zwakkere, euronorm 5 Opel Meriva 1,4 turbo benzine had WTW 175 g/km CO2
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4888_Opel_Meriva_1_4_Turbo_Edition/Opel_Meriva_1_4_Turbo_Edition.pdf

- Een 136 PK of 64 PK zwakkere euronorm 6 Opel Mokka 1,6 CDTI Ecoflex start stop edition had WTW 161 g/km CO2.

Ik weet natuurlijk niet van welk jaar ADAC die D-stroommix haalt.
Want indien een E-wagen opgeladen wordt bij een groene stroomleverancier, in de regel kan men dat wel weten, gaat dat CO2 WTW sterk verminderen.
(staat dikwijls op de laadpaal vermeld denk ik), ook thuis kan men zelf in de regel voor een groene stroomleverancier kiezen. Tesla laadpalen zijn 100% groene leverancier.
http://www.zeit.de/mobilitaet/2016-02/elektroauto-ladesaeulen-infrastruktur

#Duitsland haalt ondertussen 34 % aandeel "groene stroomproductie" ( biomassa inbegrepen), daar kan men heelwat treinen en auto's mee laten rijden, wslk is 4 % al voldoende.

http://ceenews.info/stromerzeugung-in-deutschland-2016-mehr-gas-erneuerbare-stabil/
D exporteert ook veel groene stroom naar de buurlanden bij veel wind en zon, daar zijn miljarden mee te verdienen.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 juni 2017 - 14:57:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 14:47:50 »

Ik zal een volledig elektrisch aangedreven wagen overwegen:

- als het rijbereik min. 800 km bedraagt.
- als het rijbereik niet zo drastisch meer zal afnemen bij hoge snelheid.
- als hij, net als het voltanken van een benzine- of dieselwagen, op 3 minuten tot 80% geladen kan worden en er aan elk tankstation zal kunnen opgeladen worden.
- als de aankoopprijs aanzienlijk lager zal zijn.
- als, net als met de eerste GSMs, het snobisme van vele kopers er zal af zijn.

Een rijbereik van 800 km is niet nodig als er voldoende laadmogelijkheden zijn. Tesla heeft dit alvast opgelost met zijn superchargernetwerk. Een Model S 100D heeft al een bereik van > 400 km, zelfs bij hogere snelheden. Misschien rijden we binnenkort zelfs meer dan 1000 km met een Tesla.  ;D

Het bereik van een elektrische wagen zal altijd drastisch afnemen bij hoge snelheid. Dit is eigen aan de aard van de aandrijving en een gevolg van de zeer efficiënte elektromotoren bij elke snelheid. Het verbruik van een elektrische wagen wordt dan ook veel meer bepaald door de luchtweerstand dan ICE-wagens.

Als je al een bereik van 800 km hebt is het absoluut niet nodig om op enkele minuten tot 80% te laden. Stel dat je die 800 km hebt gereden aan hoge snelheid (Deutsche Autobahn) dan zal je nog altijd 6u of meer gereden hebben. Dat is op zich al veel te lang, maar ga je dan echt niet langer stoppen dan enkele minuten? Na 6u rijden heb ik gegarandeerd eten nodig. Na een dergelijke rit neem ik een pauze van minstens 30 min en in de praktijk zal dat eerder in de richting van het uur gaan.

De prijzen gaan de komende jaren omlaag. Ondertussen zijn er al meerdere voertuigen beschikbaar met een bereik > 250 km. Dat zal in de toekomst alleen maar verbeteren. De officiële voorstelling voor de Model 3 is zeer binnenkort en die wagen gaat een behoorlijk bereik hebben voor de prijs van een deftige middenklasser. Deze zal kunnen laden aan de superchargers, misschien ook aan de CCS-palen.

Ik houd geen rekening met het snobisme van andere chauffeurs. De Tesla-rijders die ik ken gedragen zich alvast niet als snobs. De meeste zijn eerder het IT-geek type. Trouwens, dit argument kan je ook gebruiken om niet met BMW te rijden!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 15:55:38 »
Een rijbereik van 800 km is niet nodig als er voldoende laadmogelijkheden zijn.

Met een wagen met een ICE duurt het geen 3 minuten om voldoende te tanken voor 1.000 km rijbereik. Ik denk dat het nog lang zal duren vooraleer je een EV op 3 minuten voldoende kunt bijladen voor een rijbereik van 1.000 km.

En dat is het nu juist: de massa zal geen EV aanvaarden zolang hij nadelen t.o.v. een ICE zal hebben.

Citaat
Misschien rijden we binnenkort zelfs meer dan 1000 km met een Tesla.  ;D

Het was te hopen, waarbij dan daartoe ook slechts een geringe oplaadtijd vereist is.

Citaat
Het bereik van een elektrische wagen zal altijd drastisch afnemen bij hoge snelheid.

Voilà. Dus alvast niet geschikt voor Duitse autosnelwegen.

Citaat
Het verbruik van een elektrische wagen wordt dan ook veel meer bepaald door de luchtweerstand dan ICE-wagens.

In dit opzicht hebben de constructeurs van elektrische wagens geluk dat de constructeurs van wagens met een ICE erin geslaagd zijn om de kopers wagens op te dringen waarbij de vermindering van de luchtweerstand ten koste gaat van het comfort en de veiligheid.

De veiligheid, dat heb ik aan den lijve ondervonden bij mijn ongeval met mijn Volvo S60 met zijn extreem schuine voorruit, waardoor mijn hoofd niet ver van de voorste dakbalk was.

Het comfort heb ik onlangs in een video gezien. Het betrof een al wat oudere man die al zijn hele leven met een Citroën Traction Avant gereden heeft. Een vriend nodigde hem uit voor een ritje met zijn Citroën C4. Al na enkele kilometers moest de man uitstappen vanwege claustrofobie. Je hebt geen ruimtegevoel meer in vele moderne wagens.

Citaat
Als je al een bereik van 800 km hebt is het absoluut niet nodig om op enkele minuten tot 80% te laden. Stel dat je die 800 km hebt gereden aan hoge snelheid (Deutsche Autobahn) dan zal je nog altijd 6u of meer gereden hebben. Dat is op zich al veel te lang, maar ga je dan echt niet langer stoppen dan enkele minuten? Na 6u rijden heb ik gegarandeerd eten nodig. Na een dergelijke rit neem ik een pauze van minstens 30 min en in de praktijk zal dat eerder in de richting van het uur gaan.

Dat is nu juist het nadeel van een EV: de auto bepaalt wanneer jij een half uur pauze moet nemen. Ik beslis dat liever zelf.

Citaat
De prijzen gaan de komende jaren omlaag.

Juist. 80% van de voordelen van EV zijn al jarenlang toekomstmuziek, m.a.w. gebakken lucht.

Citaat
Ondertussen zijn er al meerdere voertuigen beschikbaar met een bereik > 250 km.

't Zou er nog aan mankeren. Met zijn tank van slechts 25 liter haalt mijn 2CV al meer dan 300 km.

Citaat
Ik houd geen rekening met het snobisme van andere chauffeurs. De Tesla-rijders die ik ken gedragen zich alvast niet als snobs. De meeste zijn eerder het IT-geek type.

Daarvoor moet je geen Tesla kopen. In de meeste moderne wagens zit tegenwoordig al meer dan genoeg elektronica om zelfs de meest veeleisende IT-geek te bevredigen. Ik denk niet dat een IT-geek zo gesteld is op een batterij en een elektromotor.

Citaat
Trouwens, dit argument kan je ook gebruiken om niet met BMW te rijden!

In België, inderdaad. Gelukkig heeft een BMW-rijder in Duitsland niet het aureool dat hij in België heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 02 juni 2017 - 23:37:02 »
Maar uit de keuze diesel vs benzine, waarom zou je überhaupt nog diesel kiezen?

Een diesel verbruikt minder en diesel is goedkoper dan benzine.
Het verbruik is vergelijkbaar geworden met turbo aangedreven benzines, en de kostprijs per liter is virtueel. In GB is diesel per liter duurder dan benzine.

Je houdt niet van tanken en doet 1000km per dag?

Met 3 minuten om vol te tanken voor 1.000 km heb ik geen probleem, wel om een half uur aan een laadpaal te moeten staan voor nog geen 500 km.

Ik doe niet elke dag 1.000 km, maar als ik het doe, dan duurt de reis zo al lang genoeg.
Ik heb nu elektrisch gekozen,
  • omdat de technologie van autonoom rijden nog niet op punt staat bij ICE wagens
  • Die merken van ICE wagens met autonome technologie me ook niet het vertrouwen inboezemen dat ze updates sturen naar al geleverde wagens, in tegenstelling tot Tesla
  • Ik voorzie dat ik enkel nog ga moeten laden aan een laadpaal als ik eens een meerdaagse trip doe. Dat komt ongeveer 6 keer per jaar voor. Dat wil dus zeggen dat ik nog 6 keer per jaar bij het equivalent van een tankstation moet stoppen.


Bovendien zou me die 6 dagen per jaar aan een supercharger me ook geen euro kosten.

Nu, ik heb begrip voor je standpunt. Je bent nog niet gaan tellen wat jou die "luxe" van een diesel die je zelf moet sturen kost tegenover de andere soort luxe van gratis of goedkoop bijladen wanneer je er toch niet op wacht, tezamen met niet hoeven te autorijden wanneer het niet moet, hoewel je je wel verplaatst. Dat komt nog wel :).

Ik heb overigens 5 jaar over zo een Tesla zitten twijfelen, dus in hoeverre mate ben ik nog een early adopter :).

Nu vraag je je misschien af waarom ik zo graag een autonoom rijdende auto zou willen. 1 heel simpele reden: in 2018 zal onze vriend Ben Weyts 1000 ANPR camera's inzetten op trajectcontroles op snelwegen en gewestwegen. Losjes gerekend kan je daar 80 stukken snelweg tussen oprit en afrit beveiligen. Met andere woorden: Er valt vanaf 2018 nauwelijks nog harder te rijden dan 120 km/u op snelwegen en 70 op gewestwegen. Welk voordeel haal je dan uit een diesel die je zelf moet besturen? Dan laat ik me liever door de avondspits chauffeureren in alle luxe dan dat ik zelf actief moet waken over mijn snelheid en tussenafstand met voorliggers.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 juni 2017 - 23:40:11 door wooter »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 03 juni 2017 - 07:57:17 »
Het verbruik is vergelijkbaar geworden met turbo aangedreven benzines

Alvast niet voor de BMX X3:

- 2.0i:  1997 cc - 270 Nm - 184 PK - 6,9 l/100 km - basisprijs 43.800 €
- 2.0d: 1995 cc - 400 Nm - 190 PK - 5,1 l/100 km - basisprijs 43.600 €

Citaat
en de kostprijs per liter is virtueel. In GB is diesel per liter duurder dan benzine.

Ja maar ik rijd nooit in GB. Duitsland: benzine 1,39 € - diesel 1,15 €. Ik tank meestal in het naburige Oostenrijk als ik daar moet zijn: benzine 1,17 € - diesel 1,10 €

Citaat
Ik heb nu elektrisch gekozen,
  • omdat de technologie van autonoom rijden nog niet op punt staat bij ICE wagens
  • Die merken van ICE wagens met autonome technologie me ook niet het vertrouwen inboezemen dat ze updates sturen naar al geleverde wagens, in tegenstelling tot Tesla
  • Ik voorzie dat ik enkel nog ga moeten laden aan een laadpaal als ik eens een meerdaagse trip doe. Dat komt ongeveer 6 keer per jaar voor. Dat wil dus zeggen dat ik nog 6 keer per jaar bij het equivalent van een tankstation moet stoppen.


Ook bij Tesla staat het autonoom rijden nog lang niet op punt.

Mijn BMW ontvangt alvast geregeld software updates. Eigenaars van wagens waarbij het niet lukt omdat hij ondergronds geparkeerd is, worden uitgenodigd bij de dealer.

Citaat
Nu, ik heb begrip voor je standpunt. Je bent nog niet gaan tellen wat jou die "luxe" van een diesel die je zelf moet sturen kost tegenover de andere soort luxe van gratis of goedkoop bijladen wanneer je er toch niet op wacht, tezamen met niet hoeven te autorijden wanneer het niet moet, hoewel je je wel verplaatst. Dat komt nog wel :).

Ik ben voorstander van autonoom rijden, doch nog niet in het huidig stadium. Ofwel rijdt de auto, ofwel ik, maar ik word niet betaald als rijschoolinstructeur om plots te moeten ingrijpen als de leerling-auto de mist in gaat.

En wat de brandstofkosten betreft: een Tesla kost ca. 50.000 € meer dan mijn BMW. Daarvoor kan ik ongeveer 45.000 liter diesel kopen, dat volstaat voor ± 700.000 km.  :D

Citaat
Ik heb overigens 5 jaar over zo een Tesla zitten twijfelen, dus in hoeverre mate ben ik nog een early adopter :).

Ik wacht liever nog iets langer, tot er concurrentie is. Ik kijk uit naar de Mercedes EQ.

Citaat
Nu vraag je je misschien af waarom ik zo graag een autonoom rijdende auto zou willen. 1 heel simpele reden: in 2018 zal onze vriend Ben Weyts 1000 ANPR camera's inzetten op trajectcontroles op snelwegen en gewestwegen. Losjes gerekend kan je daar 80 stukken snelweg tussen oprit en afrit beveiligen. Met andere woorden: Er valt vanaf 2018 nauwelijks nog harder te rijden dan 120 km/u op snelwegen en 70 op gewestwegen. Welk voordeel haal je dan uit een diesel die je zelf moet besturen? Dan laat ik me liever door de avondspits chauffeureren in alle luxe dan dat ik zelf actief moet waken over mijn snelheid en tussenafstand met voorliggers.

Ja, dat probleem met die absurde snelheidsbeperkingen in België ken ik natuurlijk niet hier in Duitsland. Hier geldt nog altijd: "Freie Fahrt für freie Bürger".  :)

Maar die trajectcontrole in België laat je toch nog heel wat vrijheid, als je weet waar ze begint en eindigt. Stel dat ze zich uitstrekt over een afstand van 10 km. Je kan dan 2,5 km tegen 200 km/h rijden en 7,5 km tegen 100 km/h, dan is je gemiddelde 125 km/h, dus nog ruim binnen de marge na correctie met 6%.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 03 juni 2017 - 10:58:01 »
Ja, dat probleem met die absurde snelheidsbeperkingen in België ken ik natuurlijk niet hier in Duitsland. Hier geldt nog altijd: "Freie Fahrt für freie Bürger".  :)

Tiens als ik in en via D rij, en het is wat druk op de Autobahn, kom ik amper aan 100 kmh gemiddelde snelheid (incl pauzes), als het wat file is nog trager, dit ook door talrijke snelheidsbeperkingen, al dan niet dynamisch geregeld. Dit overdag.

En als je pech hebt met een langdurige file door een ongeval, geraak je nog niet zomaar van de snelweg af om een U-alternatief te nemen. (ondanks TMC-gps)

En ja af en toe passeer ik dan ook München en rij via richting Salzburg naar Karinthië.

"Freie Fahrt für freie Bürger" herinner ik me wel goed uit de vorige eeuw Jozef, toen "de muur" er nog stond.

En ook de vrije vaart voor vrije burgers heb ik nog zelf op Belgische snelwegen en 2+2-wegen meegemaakt, voor de oliecrisis van 1973.

Het is dus maar te hopen dat er snel meer autonome wagens komen, zodoende gaat het aantal auto's net significant genoeg verminderen, zodoende dat het minder druk zal zijn op de snelwegen en kan de gemiddelde snelheid wat omhoog.

De laatste 5 jaar neem ik wel meer het lowcostvliegtuig voor zulke afstanden, indien men de data zelf kan bepalen veel sneller en veiliger dan eenderwelke kamikaze-wagen via de Autobahn, en bovendien goedkoper.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 juni 2017 - 11:08:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 03 juni 2017 - 17:17:27 »
Tiens als ik in en via D rij, en het is wat druk op de Autobahn, kom ik amper aan 100 kmh gemiddelde snelheid (incl pauzes)

Een dermate lage gemiddelde snelheid kan heel wat oorzaken hebben:
  • je rijdt met een Tesla.
  • je neemt om de 2 uren een pauze van 1 uur.
  • je legt een houten blokje onder het gaspedaal om minder te verstoken.
  • je kan niet sneller dan 170 km/h rijden, want dan wordt je vrouw wakker en die eist dat je afzakt naar 130 km/h (was zo bij wijlen mijn ouders).
  • ...
Van Aachen naar hier haal ik meestal 108 km/h (pauze van 20 minuten om de 2 uur inclusief). Behalve die ene keer, op 23 november 2008, toen heel Bayern één ijsplaat was.

Citaat
"Freie Fahrt für freie Bürger" herinner ik me wel goed uit de vorige eeuw Jozef, toen "de muur" er nog stond.

Ik kan hier nog geregeld heel wat kilometers afleggen tegen meer dan 200 km/h. Behalve op trajekten waar er om de haverklap een Belg of een Hollander 200 meter vóór mij tegen 120 km/h naar de linker rijstrook trekt om een voertuig in te halen dat tegen 115 km/h rijdt.

Citaat
En ook de vrije vaart voor vrije burgers heb ik nog zelf op Belgische snelwegen en 2+2-wegen meegemaakt, voor de oliecrisis van 1973.

Er waren toen nog niet veel auto's die 200 km/h konden halen, hoor.

Citaat
De laatste 5 jaar neem ik wel meer het lowcostvliegtuig voor zulke afstanden, indien men de data zelf kan bepalen veel sneller en veiliger dan eenderwelke kamikaze-wagen via de Autobahn, en bovendien goedkoper.

Ja, maar in tijd loont het zich niet voor dergelijke afstanden. Bovendien heb je dan geen wagen als je aankomt.

Wijlen mijn moeder ging ook eens naar hier komen met Ryanair. Met de taxi van Wommelgem naar Charleroi, minstens één uur vooraf op de luchthaven zijn. Ryanair vliegt zogezegd op München, maar dat is natuurlijk niet waar, ze landen in Memmingen, nog 100 km verder dan München van hier. Om ze te gaan afhalen, zou ik aldus heen en terug 520 km moeten afleggen hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 03 juni 2017 - 17:33:59 »
Tiens als ik in en via D rij, en het is wat druk op de Autobahn, kom ik amper aan 100 kmh gemiddelde snelheid (incl pauzes)

Een dermate lage gemiddelde snelheid kan heel wat oorzaken hebben:
Geen van alle, gewoon verkeer dat meestal in de weg rijdt, en files door wegwerkzaamheden.

Met mijn BMW (170 PK) tracht ik zo 160-170 kmh te cruisen, maar vliegen kan die auto nog altijd niet.
Ook rechts inhalen en over de pechstrook rijden doe ik niet.

Bij snelheidsbeperkingen rij ik meestal op het randje en zelfs erover als de omstandigheden het toelaten.

Een langere pauze beperkt zich meestal tot een halfuur.

Citaat
Ja, maar in tijd loont het zich niet voor dergelijke afstanden. Bovendien heb je dan geen wagen als je aankomt.

Wijlen mijn moeder ging ook eens naar hier komen met Ryanair. Met de taxi van Wommelgem naar Charleroi, minstens één uur vooraf op de luchthaven zijn. Ryanair vliegt zogezegd op München, maar dat is natuurlijk niet waar, ze landen in Memmingen, nog 100 km verder dan München van hier. Om ze te gaan afhalen, zou ik aldus heen en terug 520 km moeten afleggen hebben.
Indien je een wagen terplaatse nodig hebt staat die al te wachten, want online besteld en gehuurd.
Maar meestal wordt ik afgehaald en heb ik geen wagen nodig.
En mijn schoonzuster kan wel altijd een van haar 2 wagens missen.

Bij mij is lowcost vliegen toch redelijk simpel, zelfs met een smartphone kan je alles boeken en vlot inchecken, QR code.

Ik had onlangs nog een vlucht Transavia van Eindhoven naar München waar ik werd afgehaald.

Van thuis tot Eindhoven, halfuur.
Wachten en veiligheidsprocedures nog een halfuur. Geen grote koffer om op te geven
Vlucht zelf 1 h 05 minuten.
Handbagage tot 10kg mogelijk, is zelfs voldoende voor een week vakantie.

Kosten heenvlucht enkel 42€. Vraag me niet wat de terugreis met de auto kostte en hoe duur en hoelang die duurde....

Ik was pakweg 2,5 uur onderweg voor ruim 700 km, pakweg 50 € aan kosten indien ik de benzine en de koffie meetel.

Ik weet niet of die kamikazes op de autobahn überhaupt bestaan.

Naar Klagenfurt en Verona ben ik ook al een paar maal gevlogen, zelfs als ik van thuis naar Köln rij (150 km) is het nog altijd vlotter en veiliger dan met de auto. in de regel wint men een dag vakantie bij heen en terugvlucht.
Ik heb hier keus uit meerdere luchthavens en lowcostmaatschappijen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 juni 2017 - 17:53:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 2 maanden met een elektrisch voertuig
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 03 juni 2017 - 18:26:50 »
Tiens als ik in en via D rij, en het is wat druk op de Autobahn, kom ik amper aan 100 kmh gemiddelde snelheid (incl pauzes)

Een dermate lage gemiddelde snelheid kan heel wat oorzaken hebben:
Geen van alle, gewoon verkeer dat meestal in de weg rijdt, en files door wegwerkzaamheden.

Verkeer dat in de weg rijdt, dat ligt voor een deel aan jezelf. Als je met 150 km/h aangereden komt, mag je er zeker van zijn dat die Belg die tegen 120 km/h achter een Hollander met een sleurhut taffelt, voor je voeten komt rijden. Als je met 200 km/h en enkele grootlichtsignalen met Xenon aankomt, denkt die Belg al eens na.

Liefst rijd ik een paar honderd meter achter ene die 250 km/h wil rijden en daarbij tot op een meter van zijn voorligger gaat bumperkleven om de piste vrij te maken. Dan schiet het goed op.

Citaat
Met mijn BMW (170 PK) tracht ik zo 160-170 kmh te cruisen, maar vliegen kan die auto nog altijd niet.

Dat deed ik vroeger met onze VW Bora en Touran, daarvoor heb ik geen BMW gekocht. Ik heb altijd als principe gehad om niet met meer dan 4.000 toeren per minuut te cruisen, want dan ben je toch al flink aan het stoken. Maar mijn BMW X3 2.0d draait bij 180 km/h exact 3.000 toeren per minuut, die kan dus wel wat meer aan.

Er zijn heel wat stukken autoweg waar je kilometers vooruit kunt zien dat er geen flitser staat, en je je dus niet moet inhouden.

Citaat
Ook rechts inhalen en over de pechstrook rijden doe ik niet.

Neen, dat doe ik ook niet, dat is niet ongevaarlijk en kan in Duitsland een duur grapje worden. Voor jou is dat minder erg: je kunt geen punten in Flensburg verzamelen, en als je rijverbod krijgt, geldt dat enkel in Duitsland.

Er zijn wel een aantal gevallen waarin rechts inhalen toegelaten is. Zie https://www.bussgeldkatalog.org/rechts-ueberholen/.

Citaat
Bij snelheidsbeperkingen rij ik meestal op het randje en zelfs erover als de omstandigheden het toelaten.

Men moet niet heiliger dan de paus willen zijn en het achteropkomend verkeer ophouden. Als er bijvoorbeeld een snelheidsbeperking van 130 km/h geldt, ga ik tot 155 km/h. Dat is in werkelijkheid 153 km/h, na correctie van 3 km/h in Bayern 150 km/h, dus 25 euro Verwarnungsgeld (vermijd meer dan 20 km/h te snel, dan wordt het duur). Met een BMW ga je je toch niet laten kennen voor 25 euro zeker. Als ik nooit een snelheidsbonnetje zou krijgen, zou ik me wel afvragen waarom ik een BMW gekocht heb.

Citaat
Ik weet niet of die kamikazes op de autobahn überhaupt bestaan.

De Raser, die bestaan jammer genoeg, je herkent ze al van zeer ver. Lang rijden ze meestal niet. Onlangs ging er op de linker rijstrook ene tegen 170 km/h achter zijn voorligger bumperkleven met alles erop en eraan: lichtsignalen, claxon, linker pinker ontstoken, met de linker kant bijna tegen de vangrail. En toen verscheen er achter de achterruit van de voorligger: "Polizei - bitte folgen". Game over.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."