Auteur Topic: elektrische mobiliteit in China  (gelezen 1824 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
elektrische mobiliteit in China
« Gepost op: dinsdag 30 mei 2017 - 00:33:37 »
Een informatief youtube filmpje van twee expats in China omtrent de invoering van elektrische mobiliteit in China.

https://www.youtube.com/watch?v=vLsp1blrpl0
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: elektrische mobiliteit in China
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 30 mei 2017 - 13:08:40 »
De ademlucht wordt daar elke dag properder...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 30 mei 2017 - 13:26:58 »

Voorlopig misschien alleen nog maar minder vuil...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 30 mei 2017 - 13:40:16 »

Voorlopig misschien alleen nog maar minder vuil...

Helaas is dat inderdaad zo!

Binnenkort ga ik weer naar China. Ongeveer elke 2 jaar ga ik naar China op vakantie, het wordt mijn 6e keer dit jaar!

Ik heb China zien veranderen op iets meer dan 10 jaar. Toen ik de eerste keer in China op vakantie ging in 2006 was privé wagenbezit een grote uitzondering. In de steden zag je vooral bussen, dikwijls trolley's en groene taxi's. Ondertussen kunnen veel Chinezen zich een wagen veroorloven en dat merk je in de steden. De brede voetpaden zijn allemaal omgevormd tot (betalende) parkings.
In dezelfde 10 jaar zijn de tweetakt motorfietsen bijna een zeldzaamheid geworden, in veel steden zijn ze dan ook verboden ondertussen. Een aantal bromfietsers heeft een auto kunnen kopen, de meeste rijden nu met een elektrische fiets. Het is dan ook duidelijk stiller geworden op de straten, die 2-takt bromfietsen maakten verschrikkelijk veel lawaai.
De trolley's worden in de meeste steden vervangen, gelukkig meestal door CNG, waardoor het voor het milieu best nog meevalt. Vorig jaar zag ik in een kleine provinciestad al een groot aantal elektrische taxi's (BYD e6).
Het openbaar vervoer in het algemeen gaat erop vooruit. In 2006 deed ik er 2u10 min over om van Baoji naar Xi'an te sporen (ongeveer 160 km). In 2008 werd er een snelle trein ingelegd tussen deze steden en liep de tijd terug tot 1u10min, ondertussen is de nieuwe hogesnelheidslijn volledig in gebruik en kost dezelfde verplaatsing minder dan 1 u. De treinen rijden bovendien erg stipt!

Helaas is de mentaliteit van de gemiddelde Chinees ook veranderd in tussentijd. Men is veel egoïstischer geworden en iemand goed kunnen bedriegen wordt bijna als een talent beschouwd. Zeker in het verkeer is de mentaliteit volledig verrot. Ik ga altijd met gemengde gevoelens naar China. Het is leuk om de schoon-familie te bezoeken, te gaan eten in kleine verrassende restaurantjes, een nationaal park te bezoeken of een mooi museum. Na enkele dagen komt dan de afkeer van de leugens, het bedrog, de hypocrisie die veel Chinezen zich eigen hebben gemaakt. Ik heb er in mijn onmiddellijk omgeving in China weinig last van. In China geldt trouwens het principe van de 4F: "First Family, then Friends, Fuck al the rest!".
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 30 mei 2017 - 17:33:52 »
Mijn echtgenote Leslie heeft de Chinezen leren kennen toen ze hier in 3 hotels als receptioniste gewerkt heeft.

Ze wist dat, als er Chinezen aan de balie kwamen, ze een hogere dan de echte kamerprijs moest mededelen, want ze moeten absoluut kunnen afdingen. Sommigen kwamen pas erg laat op de avond met als argument voor een flinke korting "Als wij die kamer niet nemen, krijgt U ze vandaag toch niet meer verhuurd".

In het restaurant eten ze met verschillenden van één schotel, en als ze gedaan met eten hebben, lijkt er wel een bom ontploft te zijn.

Het kostte telkens water en bloed om ze ervan te overtuigen dat ze best toch niet met teensletsen een bergwandeling gingen maken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."