Auteur Topic: Hoe ver geraakt een Model S op een batterijlading?  (gelezen 7899 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Hoe ver geraakt een Model S op een batterijlading?
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 20 juni 2017 - 15:58:36 »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 22 juni 2017 - 20:02:58 »
Ook Duitsland en Oostenrijk hebben het record gepubliceerd:
Citaat
https://www.pcwelt.de/a/900-km-reichweiten-rekord-mit-tesla-model-s,3447149

900 km: Reichweiten-Rekord mit Tesla Model S
22.06.2017  14:52 Uhr

Citaat
https://futurezone.at/digital-life/rekord-tesla-model-s-faehrt-900-km-mit-einer-akkuladung/271.167.523

Rekord: Tesla Model S fährt 900 km mit einer Akkuladung
22.06.17, 08:28
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

• Gevorderde
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 22 juni 2017 - 20:50:46 »
Pingbacks komen binnen van Spanje tot US, van Noorwegen tot Rusland en van China tot Australië. We zijn wereldnieuws :-D

Intussen zijn we ook gefeatured in de Talking Tesla podcast, helemaal als laatste story (kort stukje laatste 5 minuten): http://www.talkingtesla.net/blog-episodes/crash-that-x

Dit weekend waarschijnlijk ook in de "unofficial Tesla Motors Podcast" door Ryan McCaffrey. Deze wordt tijdens het weekend opgenomen en op maandag beschikbaar via TuneIn

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 24 juni 2017 - 01:01:21 »
Citaat van: JC
We hebben zeker meer inzicht gekregen in het energiebeheer van de wagen. (...) optimum temperatuur was qua energieverbruik (...)
 hebben we deze temperatuur kunnen bepalen en deze is niet de temperatuur die de Tesla engineers dachten dat het was.
Heb je ook rekening kunnen houden met bvb andere luchtdruk en vergeleken met de gegevens van de Tesla-ingenieurs ginder ?
Vergeleken met de andere ondergrond, parcours, andere hoogte, welke banden, ... ?

Citaat van: steve
Wat betreft de politie: de test die we deden was niet met nieuwe technologie die mogelijks ander weggebruikers in gevaar kan brengen. No issues there.
Nee, toch niet, blijft hetzelfde : een test door particulieren dewelke niet is aangegeven noch goedgekeurd is en blijft verboden.
Ik mag met mijn (benzine-)voertuig ook niet zomaar à pakweg 40/u "een zuinigheidstest" gaan doen als 't mij uitkomt en waar 't mij uitkomt.

Volgens mijn boordcomputer verbruik ik à 50/u 4,4L euro98, de tank is 60L, dus na meer dan 24u en ruim 1.200km is die leeggereden ...
Die BC is vrij accuraat, de langste rit die ik op 1 dag in 1 rit doe tussen 2 tankstations (CH <> Lux) is iets meer dan 500km op 5 uur.
De BC rekent 7,3 L/100km, ik reken uit op 7,2 L/100km (7,24) ... dus quasi identiek.
De andere tankbeurten schelen ook max 0,1 à 0,2L/100km.

Het rondje lag wel iets anders. Het enige stuk door de haven was inderdaad Blikken.
Voor de rest reden we op de polderwegen tussen Doel, Kieldrecht en Verrebroek.
Ik had een gedacht in deze richting ...
gip-lo > dp > St-Antoniusweg > MPET-1742 > rond punt à satelliet garage links > Blikken > Hoogschoorweg > Hazopweg rond punt > eventueel langs parallelbaan tot vlak voor expresweg en daar terug aan laatste rond punt naar Hazopweg > rond punt naar rechts > Steenlandlaan > sluis over en dan Ketenislaan helemaal rond richting Fort Liefkenshoek > St-Annalaan > Molenweg > gip-LO > dp > ...

Grotere toer met weinig lichten (mogelijk wel treinen), maar dan wel minder toeren om gegevens van elke toer onderling te vergelijken.

(...)
We reden met 2 chauffeurs waardoor we veilig bijna constant konden blijven rijden.
De korte pauzes dienden om de benen te strekken, sanitaire noden en te wisselen van chauffeur. (...)

Ok, begrijp ik, maar ook hier (en vergeef me weer ) : feit is dat jullie ruim 24 uur wakker bleven (buiten jouw dutjes, jullie sanitaire stops ed) en
daarvan minstens 23 uur dezelfde monotone toertjes à ong 40/u reden, dan nog de tijd van thuis naar de testzone (en terug), de tijd voor en na de test om vol te "tanken", ...
In dat opzicht vind ik de gehele test onveilig (duurtijd test + continu lage snelheid + zelfde omgeving + lang wakker), maar nogmaals : da's mijn mening hé. 
Er is niets gebeurd en jullie zijn oud en wijs genoeg om jullie grenzen te kennen om niet ab absurdum door te gaan.

Citaat van: steve
@JC: laatste stuk was zaterdagavond ;-)
I know, het leek nog steeds vrijdag :-D
Hopelijk was je vorige vrijdag niet op dp aan 't werk ...  :P
http://www.gva.be/cnt/dmf20170616_02928459/chaos-aan-terminal-dp-world-nooit-meegemaakt
We maken dat wel vaker mee, maar dit was wel echt extreem (vorige) vrijdag, we hebben het op de scanner nogal mogen horen ...

Citaat van: Michel
Citaat van: svenn
deze recordrit is nergens vergelijkbaar in en met het echte, normale leven ...
Ik zou zeggen het bijzondere aan zo een test met een E-wagen is dat het rijbereik fors kan toenemen bij fileverkeer,
of gewoon bij langzaam verkeer zoals "in het echte normale leven".  ;)
Meer als men algemeen zou denken, want bij een fossiele wagen zal dat zeker niet zo het geval zijn, wie weet soms minder (...)
Een voertuig dat trager rijdt, gaat minder verbruiken, is toch logisch ?
Zowel een benzine als diesel als elektrisch als lpg als cng ...
Logischerwijs dat men minder rijbereik verkrijgt als men de motor stilstaand laat draaien hé.
Onze dienst-Tiguans (130pk, tdi) verbruiken 0,8 à 1 L per uur stilstand, van mijn Subaru (114pk, euro98) geen gedacht, maar elke motor die draait, verbruikt ...
Een Tesla (of gelijkaardig) zal ook wel "verbruiken" als men daar stilstaand de airco laat draaien.

Het "echte normale leven" is ook fileverkeer op de snelweg, onlangs rekende men de gemiddelde snelheid - ergens in Vlaanderen - uit op 44 kmh tijdens de spits;
In de spits mag men al blij zijn als die 44/u gemiddeld behaald wordt, zeker in en om A'pen, maar ik had het niet over de spits.
De test die ze deden was uit de spits, 23+ uur lang, op een weekenddag/nacht, op zo goed als verlaten wegen en daar dan bewust 40/u rijden, dat zei ik.

Citaat van: svenn
Wil je het proberen te verbeteren, (...)

Maar dan gaat men wel terechte kritiek krijgen dat het niet op de normale weg gebeurde met al zijn hindernissen en kruispunten.  ;D  ;)
En "die mensen" zouden het dan wel normaal vinden dat zo'n record in die omstandigheden weer op de normale weg zouden gebeuren ?

Ik denk dat er niemand aan twijfelde toen een Bugatti Veyron zijn record à 407 km/u, later zelfs 431/u, behaalde op circuit dat dit niet correct zou zijn ...
Als dat record (Bugatti of Tesla-JC/steve) officieel geregistreerd zou worden is dat zo officieel vastgesteld en niet anders.
Het record van Bugatti is aangevraagd, gecontroleerd, geattesteerd en officieel vastgelegd op bvb film, aanwezigheid van officials ed.
Wat met alle records of testen die op een circuit gevestigd worden door "normalere" voertuigen ? 

Wat mij betreft is dit rijbereik op zich wel een record maar geen referentie voor anderen.
De dingen die ze hebben gedaan om dat rijbereik te behalen is geen normaal rijgedrag die men doordeweeks aanhoudt van/naar werk of andere ritten.
Dat was wsl ook niet de bedoeling om een algemene referentie te maken, gewoon zien "hoever we geraken" en "wat kunnen we er voor onszelf uit leren".

En daarvoor wens ik hen er veel plezier mee !

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 24 juni 2017 - 01:03:32 »
Blijkbaar al veel reacties gekregen !
Proficiat !  :)

Als ik Elon Musk was, zou ik jullie uitnodigen all expences paid ...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 24 juni 2017 - 13:18:08 »
En "die mensen" zouden het dan wel normaal vinden dat zo'n record in die omstandigheden weer op de normale weg zouden gebeuren ?
Waarom niet? Ik prefereer wel een gewone snelheid op gewone wegen bvb 70-80 kmh, dan gaat zo'n 100 kWh Tesla 700 km halen, zeker bij de algemene Vmax van 70 kmh in Vlaanderen. De Tesla website rekent dat trouwens voor, zelfs meer dan 800 km: https://www.tesla.com/nl_BE/models , maar dat lijkt me te optimistisch...

Citaat
Dat was wsl ook niet de bedoeling om een algemene referentie te maken, gewoon zien "hoever we geraken" en "wat kunnen we er voor onszelf uit leren".
Idd vooral dat laatste, maar als men er geen record van maakt gaat het wel de media niet halen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 juni 2017 - 14:03:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 24 juni 2017 - 13:30:59 »
Een voertuig dat trager rijdt, gaat minder verbruiken, is toch logisch ?
Zowel een benzine als diesel als elektrisch als lpg als cng ...
Hangt er vanaf hoeveel trager en in welke versnelling.

Neen, een electrische auto is daar wel anders als een fossiele wagen.

De Tesla S in de test - toevallig de allerzwaarste - verbruikte het minste bij ~40 kmh (trager of sneller betekent meer verbruik), de Tesla rijdt altijd in de hoogste versnelling (heeft er maar 1), ook bij de steilste hellingen hé, integendeel tot een fossiele wagen die altijd zal moeten schakelen of laten schakelen. Daar zal het minimum verbruik zowat bij ~70 kmh liggen in hoogste versnelling op vlakke weg. Bij E-wagens naargelang gewicht en rolweerstand van de wagen tussen 25 en 40 kmh.

Hier nog een oude Tesla grafiek bij een oude Tesla 2013, enkel achterwielaandrijving of e-motor achteraan, dit met 85 kWh-accupack, waar ~34 kmh het optimum was :

Citaat
https://steinbuch.wordpress.com/2013/08/28/athlon-tesla-model-s-real-long-distance-record-the-report/
...
The current distance record with a Tesla Model S in the U.S. is 425.8 miles (681.28 km). However, during this drive, the average speed of the Tesla was 18 mph  (29 km/h). This is not a speed driven in daily use. Elon Musk (CEO of Tesla) provided us with a graph which illustrates the consumption at different constant velocities (left figure below).  As can be observed, the lowest consumption is around 20 mph (32 km/h), which is approximately 180 Wh/mile or 113 Wh/km. Our goal is to achieve an average speed of 45 km/h or 28 mph, to represent more realistic driving conditions. This means the minimum consumption will be around 190 Wh/mile or 119 Wh/km, according to the figure from Tesla, if we drive at a constant velocity. This would give us a theoretical range of almost 426 miles, or 682 km, assuming ideal conditions.

In 2012-2013 was het minimumverbruik van een lichtere Tesla S 85 zowat 113 Wh/km, Steve en JC hebben aangetoond dat de huidige Tesla S P100D, alhoewel ~133 kg zwaarder, zowat 10-15 % zuiniger geworden zijn.
Vandaag heeft een Tesla S 75D (417 km) nauwelijks minder praktisch max-rijbereik dan een Tesla S 85 (426 km) van 2013. Dat belooft voor de nabije toekomst.(model 3)

Grafiek is afgeleid van originele Tesla verbruiksgrafieken 2012, wel snelheden naar kmh omrekenen:
Citaat
https://www.tesla.com/nl_BE/blog/model-s-efficiency-and-range?redirect=no
Model S Efficiëntie en Bereik
Elon Musk and JB Straubel  9 mei 2012
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 juni 2017 - 17:02:23 door Michel »
© Koning Willem I

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #23 Gepost op: maandag 26 juni 2017 - 16:17:47 »
Amai de commentaren van onze Noorderburen op *autoweek.nl* ... :o
Duidelijk dat ze jullie bedoeling niet doorhebben.

De term "closed loop" in jullie tekst en het daarop vertaalde "afgesloten traject" in de Autoweek-tekst helpen ook niet echt om het duidelijk(er) te maken dat jullie gewoon op de niet-afgesloten openbare weg bleven ...
Spijtig dat ze de link er niet bijgezet hebben, het zou de lezers wel veel duidelijker hebben gemaakt.

Offline steve

• Gevorderde
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 27 juni 2017 - 08:58:04 »
Het is inderdaad zo dat we zelf ook de record van 880km niet echt aanvaarden als echt record, omdat deze persoon een groot stuk bergaf heeft gereden. Dan is er natuurlijk niks moeilijks aan om extra kilometers te vergaren, want in essentie laadt je intussen nog eens op ook. Het is een beetje vals spelen. Vandaar het kleine verschil dat we maar halen, omdat wij pure kilometers hebben gereden.

Intussen een video van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=IamjqozF1Cw. Enjoy!

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 27 juni 2017 - 09:50:52 »
Het is inderdaad zo dat we zelf ook de record van 880km niet echt aanvaarden als echt record, omdat deze persoon een groot stuk bergaf heeft gereden. Dan is er natuurlijk niks moeilijks aan om extra kilometers te vergaren, want in essentie laadt je intussen nog eens op ook. Het is een beetje vals spelen. Vandaar het kleine verschil dat we maar halen, omdat wij pure kilometers hebben gereden.

Intussen een video van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=IamjqozF1Cw. Enjoy!
Sjiek gedaan!  :D 
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
1078 km in een 100D, was te verwachten.
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 11:46:17 »
De Italianen met een 100D bij wslk idealere temperaturen en omstandigheden, details heb ik niet nagekeken, maar onderaan geef ik een link met details en kaart, Italiaanse uitleg door de vertaler gejaagd.

Plaatselijke vlakke route gelegen zuidelijker als Napels:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1j1U_AwyDvN_-30qkm-FQrvBAFqY&ll=40.567048674932124%2C14.913242050000008&z=12

Ze zitten er wel heel ruim over, en hebben de 29 hr op YT vastgelegd, gereden snelheid zowat 40 kmh.
Of gemiddeld 37,17 kmh incl. (laad)pauzes, zie Twitter, 1078 km/29 hr video? = 37,17 kmh, kan ook meer zijn. In de Italiaanse tekst staat "gemiddeld 40 kmh"
Citaat
https://twitter.com/teslaownersit/status/893255144447643648

Tesla Owners Italia‏*
@TeslaOwnersIT
1078 km - 669.83 miles with Tesla ModelS 100D in a single charge by Tesla Owners Italy-Ticino-San Marino #teslarecord

Als antwoord op @TeslaOwnersIT @elonmusk en 2 anderen
29 #hours of #onboard camera, of our #TeslaRecord backstage in 1'51! Enjoy!

Jehan Kateli‏ @jehan2256  4 aug.
How fast did they drive?
 Tesla Owners Italia‏ @TeslaOwnersIT  5 aug.
 40 km/h

JC en Steve ons landje is te koud daarvoor...

Wat te verwachten was, zeker bij wat warmere temperaturen zoals in Italië, en met een in de regel zuinigere 100D.
Met verzegelde laadport door plaatselijke notaris.  :)
Citaat
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=sQPJTsv8dAI

Hypermiling World Record With Tesla Model S 100D | Tesla Owners Italia, Ticino, San Marino

3-4 August 2017, Capacci - Paestum.

5 driver with Hypermiling Skills: Rosario Pingaro, Daniele Invernizzi, Andrea Proserpi, Luca del Bo, Adriano Ruchini, 1 Model S 100D fully production original.

Citaat
Details: http://teslaowners.it/tesla_models_world_mileage_record_hypermiling_italy/

Nieuw wereldrecord voor elektrische voertuigen: een standaard Tesla ModelS loopt over 1078 kilometer zonder opladen

Met de bescherming van "Provincie Salerno"

1078 km met een batterij: dit record, tot een paar jaar geleden het onmogelijk te bereiken voor standaard elektrische auto, werd geslagen door een Tesla Model S 100D dat 1078 km heeft afgelegd in 29 uur.

De uitdaging werd georganiseerd en gewonnen door Tesla Owners Club Italië, non-profit organisatie door Tesla erkend als officiële Owners Club voor Italië, Ticino en de Republiek San Marino, dat de overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame energie bevordert.

De route vond plaats op de voorsteden van de provincie Salerno en de gemiddelde snelheid van 40 km / u aan het einde is realistisch voor een soepele stadsweg. Driving beurten vijf aandeelhouders van Tesla Owners Club Italiaans: Adriano Ruchini, Andrea Proserpi, Rosario Pingaro, Daniele Invernizzi en Luca Del Bo, alle eigenaren van Tesla Model S voor enkele jaren.

De gebruikte auto is strikt standaard en bevestigt eerste laagrollende wrijvingsbanden; Een beetje angst over het niet gebruiken van airconditioning en het houden van een vloeistofgeleider die het verkeer bij de rotonde kan vertragen, heeft ertoe geleid het resultaat te bereiken. "De gids is eenvoudig gemaakt door het semi-economisch rijsysteem," zegt Rosario Pingaro, "die ons heeft geholpen om ons constant te houden."

In dit opzicht, Daniele Invernizzi, vice-president van de Club, oprichter van eV Now! en promotor van de honger reizen initiatief Tesla Destination Tour "dat vandaag de dag is een test Hypermiling en energiebeheer op elektrische voertuigen is zeer belangrijk met het oog op onze Tesla Destination Tour". "Om het record afstand van 1078 km af te ronden we verbruikt 98,4 kW / h van elektriciteit, in termen van energie, wat overeenkomt met ongeveer 8 liter benzine", zegt de voorzitter van de Tesla Owners Club Italië, Luca Del Bo "Het was mogelijk dankzij de zeer hoge prestatie van de elektromotor die 95% van de energieverbruik verwerkt in vergelijking met 30% van een verbrandingsmotor. "

De test werd gecertificeerd door notaris Carlo Carbone die de laad jack en de opname dashcam van het hele evenement verzegelde. Dit record ontstond het vorige resultaat van 901,2 km afgelopen juni in België met een Tesla ModelS P100D.
1078 km zou wel eens wat langer kunnen standhouden...

Een Nederlandstalige link spreekt dat ze veel steun hadden van de autopilot om een zuinige snelheid aan te houden:
Citaat
https://www.bright.nl/nieuws/record-tesla-rijders-1000-km-op-volle-accu-met-model-s

De Italianen vestigden het record met vijf man, door 29 uur lang te rijden. Ze hadden volgens henzelf veel aan de automatische piloot van de Tesla, die hielp een constante snelheid aan te houden.
« Laatst bewerkt op: donderdag 31 augustus 2017 - 13:36:27 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 15:40:23 »
29 uur tegen 40 km/h in Italiaanse zomertemperaturen zonder airco of open raam tuffen... met 5 man, dat is bijna 6 uur per man... ze hebben er al voor veel minder in een psychiatrie gestoken.

Vele wagens met een verbrandingsmotor leggen 1.078 km af zonder bij te tanken bij een volkomen normaal gebruik. Het toont aan dat je dat met een Tesla slechts kunt in extreme omstandigheden die volstrekt niet voor een normaal gebruik geschikt zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 31 augustus 2017 - 20:11:21 »
Ik weet wat voor inspanning het is en zou het nooit proberen aan Italiaanse temperaturen. Ze mogen die mensen in de psychiatrie steken, samen met de chauffeurs die zonder pauze 1078 km rijden met een ICE wagen.  ;D

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 01 september 2017 - 00:16:14 »
Intussen nog enkele reacties gehad hierover van wie dan ook ?
't Zou mooi zijn geweest indien jullie van Elon Musk een persoonlijke reactie hierover kregen.

Maar jullie zijn wel de aanzet geweest voor dat nieuwe record !