Zoals ik al zei heb ik een aantal jaren met LPG gereden en was daar zeer tevreden over. Ik reed relatief veel kilometers waardoor het een pak goedkoper was. De laagste prijs die ik ooit heb betaald voor LPG was 6,9 BEF/l, achter het vliegveld in Deurne. Nu zou ik het echter niet meer overwegen om een aantal redenen:
- CNG is in de praktijk goedkoper dan LPG. Zoals ik al in een vorige post heb vermeld, je mag de prijs van 1 kg CNG niet vergelijken met die van 1 l LPG. 1 kg CNG bevat veel meer energie dan 1 l LPG. Je hebt al 1,8 l LPG nodig om 1 kg LPG te krijgen. CNG is methaan wat de kortst mogelijke keten is van verzadigde koolwaterstoffen (CH4). De energiedichtheid is hierdoor nog een pak hoger.
- LPG wordt steeds minder beschikbaar, in Belziek valt het nog mee, ook in NL, maar in de rest van Europa wordt het minder
- CNG is in volle opkomst, ondertussen zijn er in Belziek al een pak tankstations, zeker door de CNG stations van Dats24. In Mechelen heeft Total aan Mechelen-zuid het LPG station vervangen door een CNG-station dat zegt genoeg. Waar er 2 jaar geleden in Mechelen slechts 1 CNG station was zijn er ondertussen al 4.
- CNG stoot minder CO2 uit dan LPG
- CNG verbrandt nog schoner dan LPG
We zullen de komende jaren zoveel mogelijk het gebruik van fossiele energie moeten afbouwen. Hier is één belangrijke reden voor, de voorraden van fossiele energie zijn eindig. Een CNG auto is in staat op biogas te rijden, dit is immers ook methaan en chemisch identiek. Het bijmengen van biogas is zeer gemakkelijk. Biogas wordt gewonnen uit biomassa. Bij de vorming van deze biomassa werd CO2 uit de atmosfeer gehaald (door planten) en omgezet in vetten, proteïnes, koolhydraten, ... met als bijproduct zuurstof O2. Het later verbranden van deze biomassa is dus neutraal voor wat betreft de CO2 in de dampkring.
Op dit punt heeft de elektrische auto dan weer een groter voordeel. Deze auto kan op gelijk welke brandstof rijden, het hangt ervan af wat de elektriciteitscentrale gebruikt. Een gascentrale stookt ook methaan en is zeer efficiënt (rendement van 55% of hoger). Methaan of biogas kunnen perfect gestookt worden in een elektriciteitscentrale. Als deze elektriciteit in de auto wordt gebruikt is die milieuvriendelijker dan een CNG-auto. De verbrandingsmotor haalt een veel lager rendement. Bovendien is rookgasreiniging aan een centrale éénvoudiger te beheersen dan rookgasreiniging aan miljoenen uitlaten.
Ik moedig iedereen nu aan om op CNG te rijden. Het is voor iemand die veel kilometers maakt een stuk goedkoper dan diesel. De wagen zal nog verkoopbaar zijn binnen 5 à 10 jaar. Voor iemand die nu geen elektrische wagen wil kopen is het een perfecte tijdelijke oplossing. CNG-wagens zijn niet te duur, de meeste merken leveren ze van af de fabriek, ze zijn goedkoop, milieuvriendelijker en rijden bovendien zeer aangenaam.