Moest er op mijn Subaru XV nog een lpg-tank mogen komen ("ten zeerste afgeraden" volgens garagist en invoerder) , was er een van dag 1 ingezet.
Mijn Impreza had ik nog op 200k en 10 jaar een lpg-ringtank ingestoken.
Prijs is ong 1 euro per liter goedkoper dan euro95/98 ... , alleen al daarvoor.
Die jaarlijkse lpg-"boete" was er bij mij op 1 maand uit, de aankoop/installatiekost op 20 maand.
Vrijwel alle autostradepompen in B hebben lpg en buiten de autostrades heb ik indertijd geen problemen gehad.
In 't begin was het uiteraard een beetje zoeken als lpg-newbee en had ik zo'n boekje gekocht.
En dan iedere keer ik ergens passeerde op een papierke noteren natuurlijk
In Zwitserland waren er relatief weinig (vooral cng was/is er daar te vinden).
Maar de drie lpg-pompen in de ruime omgeving passeerde ik sowieso in die week verlof daar.
En anders reed ik op naft, want bij narekenen van het verbruik/100km + prijs van lpg <> naft kwam ongeveer gelijk.
Naft stond daar toen (voor 2014) 1,82 CHF en de lpg op 1,40 CHF !!!
lpg : 11L/100km x 1,40 CHF/L = 15,4 CHF/100km
euro95 = 8L/100km x 1,80 CHF/L = 14,4 CHF/100km
1 CHF = ong 0,9 euro, dus voor 1 euro ga ik niet sukkelen.
En het was goed/aangeraden om de zoveel tijd eens op naft te rijden.
Waarom er weinig lpg rijden, mijn inziens ?
1-Men promoot het vooral niet want goedkoop autorijden is a big no-no ...
Op lpg worden geen accijnzen geheven, daardoor het grote prijsverschil.
2-Algemene vrees voor gevaar van ontploffing of scheuren of weet ik wat ... is vele, vele malen minder dan een naft-/dieseltank.
3-minder en minder merken bieden het aan, laat staan af-fabriek
4-meer en meer moderne motoren mogen het niet meer
5-onbekend is onbemind
Prijssamenstelling van brandstoffen in een artikel van april 2016 ... (probeer niet te wenen) ...
http://www.auto55.be/nieuws/26989-hoeveel-kost-benzine-en-diesel-zonder-belastingen