Daarenboven moet een fietser voorrang verlenen aan bestuurders als hij een oversteekplaats wil oprijden,
Het staat er niet létterlijk, eerder wat omfloerster :
https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/216-art43Artikel 43. Fietsers en bromfietsers
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.maar eenmaal op de oversteekplaats, heeft de fietser voorrang.
Ik vrees dat artikel 40ter iets anders voorschrijft :
https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/213-art40terArtikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Is dat ook zo op de oversteekplaatsen van Weyts ?
Die zgn haaientanden doen alvast vermoeden van wél.
Ik schreef hierover reeds in m'n openingspost :
Merk op de desbetreffende foto bvb ook de de dwarsmarkering bestaande uit witte driehoeken op. Die duidt alleen maar de plaats aan waar er, indien nodig, gestopt moet worden om voorrang te verlenen. De verplichting óm voorrang te verlenen, vloeit evenwel voort uit het verkeersbord B1. Bij gebreke aan dat verkeersbord B1, is er dan ook helemaal géén verplichting om voorrang te verlenen (zie Cassatie over een stopstreep en verkeersbord B5). Op de foto, is dat verkeersbord B1 alvast niet te zien. Of zal het de bedoeling zijn, dat deze dwarsmarkering hier mee een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de wegmarkering die een oversteekplaats voor fietsers aanduidt soms ? Ik hou eerlijk gezegd NU al mijn hart vast voor de omschrijving in het verkeersreglement. Het belooft volgens mij niet bijster veel goeds .....
Heb vandaag contact gehad met verkeersdeskundige E. Caelen. Die beweerde even verbaast te zijn van de aankondiging van Weyts.
"" Het verkeersreglement moet hiervoor immers worden aangepast. Op dit ogenblik heeft deze markering geen enkele juridische waarde. ""
My point exactly.
Het is trouwens dat niet alleen. Indien niet opgenomen in het verkeersreglement, is deze wegmarkering zelfs stomweg verboden :
https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/852-art1Artikel 1. Algemene bepalingen
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.
Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken."" Het verkeersreglement moet hiervoor immers worden aangepast. Op dit ogenblik heeft deze markering geen enkele juridische waarde. ""
Heeft dat "hen" al ooit tegengehouden ?
Voorbeelden genoeg op straat te vinden van zulke eigen interpretaties.
Een oversteekplaats voor fietsers bestààt al. Al jàren. Alleen wordt die nu her en der verwijderd. En waarom ? Juist: omdat weggebruikers de regels langs geen kanten kennen. En het verkeerde idee dat zwak(zinnig)e weggebruikers
(een term die zelfs niet eens bestààt in het verkeersreglement) altijd en overal voorrang zouden hebben hoe langer hoe wijder verbreid wordt.
Hoe simpel het had kunnen zijn ?
1) schrijf in artikel 43 duidelijk én letterlijk dat fietsers voorrang moeten verlenen alvorens te beginnen met oversteken
2) lanceer een campagne, die weggebruikers de regels nog eens verduidelijkt, want daar knelt het schoentje behoorlijk
Mààr : de PR machine van Ben Weyts draait weer op volle toeren. Zij weet maar al te goed, dat het electoraal niet zo interessant is om fietsers op hun plichten te wijzen. De fietsersbond en consoorten zouden meteen op z'n achterste poten staan. Dus werkt Ben Weyts zich liever op déze manier in the picture. Raad vragen aan deskundigen, en die raad zo goed mogelijk concreet invullen, is daarbij overigens écht niet aan hem besteed. Op en tijd en stond wat media-aandacht, en méér moet dat niet zijn voor hem. Dat hij zich nu in juridisch drijfzand begeeft, zal hem allemaal worst wezen.
Mark my words. Her en der ga je die dingen zien verschijnen in het straatbeeld. En het zal nog lange tijd duren eer die dingen in het verkeersreglement opgenomen zullen worden. Bijvoorbeeld naar aanleiding van de uitspraak van een rechter, die in zijn vonnis géén rekening kan houden met dergelijk vooralsnog onbestaand
(en daardoor zelfs verboden) fantasietje.
Ik hou m'n hart NU al vast.