De geteste wagen had inderdaad luchtvering.
Hij werd voor de eerste keer tot het verkeer toegelaten op 25.07.2016. Zijn basisprijs bedroeg 120.300 €, met enkele opties er bij 155.200 € (perswagen). Bij het begin van de test had hij 2.135 km gereden.
De ADAC heeft een rijbereik van 390 km vastgesteld.
De kosten bij een gebruiksduur van 5 jaar en 15.000 km per jaar werden als volgt berekend:
- bedrijfskosten 83 € per maand.
- vaste kosten 229 € per maand.
- werkplaatskosten 173 € per maand.
- waardeverlies 1.309 € per maand. Dit betekent in totaal een waardeverlies van 78.540 €, en dus een restwaarde na 5 jaar van 76.660 €.
- totaal 1.794 € per maand.
met slechts een laadvermogen van 445 kg is de wagen met 4 inzittenden en hun bagage al aan de limiet; problematisch wordt het als ook de zesde en zevende zitplaats benut worden.
Voor een BMW 5-serie is dit niet veel meer, die blijft zo rond de 500 kg steken. Ik heb het even nagekeken en veel auto's hebben inderdaad een laag laadvermogen. Een Model S zit bij de grotere sedans een beetje in het midden qua laadcapaciteit.
Waarom vergelijk je de Tesla S altijd met een BMW 5-reeks, wijl hij veel meer kost dan heel wat BMWs uit de 7-reeks?
Ik heb het ook even nagekeken:
- BMW 6 Gran Coupé: laadvermogen 570 kg.
- Mercedes-Benz S-klasse: laadvermogen naargelang het model 665 kg tot 715 kg.
Met een breedte van 2,20 m (spiegels inclusief) en een draaicirkel van 12,5 m is het niet bepaald een handige wagen in het alledaags verkeer.
De draaicirkel is inderdaad wat groter maar ik zou het niet onhandig noemen. Het is en blijft een grote wagen en daar moet je op letten, maar dat geld voor alle wagens in deze categorie.
Ook dat heb ik even opgezocht:
- BMW 6 Gran coupé: lengte 5007 mm - breedte met spiegels 2090 mm - wielbasis 2968 mm - draaicirkel 11,95 m
- Mercedes-Benz S-klasse: lengte 5141 mm - breedte met spiegels 2130 mm - wielbasis 3035 mm - draaicirkel 11,90 m
- Tesla S P90D: lengte 4980 mm - breedte met spiegels 2200 mm - wielbasis 2960 mm - draaicirkel 12,50 m
De Tesla is van de drie de wagen met de kortste lengte en de kortste wielbasis, maar de grootste draaicirkel (60 cm, dat scheelt al een slok op de borrel).
De zithoogte is behoorlijk laag, waardoor in- en uitstappen niet zo gemakkelijk is.
Ik heb althans dat gevoel niet.
Je hebt dan ook een goede conditie. Voor mij is het in- en uitstappen in een Jaguar ook erg moeizaam (een X300 is amper 1,31 m hoog).
De bediening van de klimatisatie bevindt zich zeer laag.
Niet lager dan bij andere auto's. Het bevindt zich inderdaad onderaan het scherm, maar dat is de zone waar de airco instellingen van de meeste wagens zich bevinden.
Ik laat de lezer deze uitspraak beoordelen aan de hand van enkele bedieningspanelen van wagens in die klasse:
Bedieningspaneel van een Jaguar XJ6 X300.
Bedieningspaneel van een Mercedes-Benz S W140.
Bedieningspaneel van een Tesla S (temperaturen in dit geval aangegeven in °Fahrenheit).
Achteraan komen inzittenden met een gestalte van meer dan 1,80 m in de problemen met de dakhoogte.
Dan moet het toch deftig meer dan 1,8 m zijn. Ik heb geen probleme met mijn 1,82 m.
Bij technische gegevens gaat men uit van een gewicht van een inzittende van 75 kg. Mogelijk kan jouw gewicht de zetel voldoende naar beneden drukken.