In ieder geval komt het er op neer dat men meer vertrouwen stelt in de beoordeling van een examinator dan in die van een rijschoolinstructeur.
Juist, het voelt aan als een kaakslag,
terwijl een instructeur na 20 uur een goed beeld heeft van de leerling en een examinator amper een half uurtje momentopname.
Wat een kostenplaatje allemaal ....
Zeer goede analyse, Bert.
Waarom houdt men het niet eenvoudig en betaalbaar? Rijopleiding Landuyt was nog niet zo slecht.
Hoe (met-, gedeeltelijk- of zonder rijschool) iemand veilig leert rijden, is onbelangrijk.
Niet iedereen heeft veel geld. Het eindresultaat telt!
Als een leerling, met zijn begeleider, op relatief goedkope wijze veilig leert rijden en er in slaagt om een succesvol examen af te leggen, moet dat kunnen.
Hebben begeleiders geen zin of tijd maar wel geld is rijschool volgen een mogelijke optie.
Combineren is ook nog een mogelijke optie.
Laat iedereen de vrije keuze.
Je zou het kunnen vergelijken met dat de overheid begint te verplichten dat je zelf niet meer jouw ramen mag kuisen, snoeien of gras maaien wegens te gevaarlijk. Ja, voor de éne misschien maar voor de andere dan weer niet.
Wat een regelneverij wordt dat allemaal en welk prijskaartje hangt er aan vast?
Een begeleidercursus zou zo'n 25 € kosten. Dat is nog best betaalbaar en misschien nuttig voor de éne en overbodig voor de andere.
Hier wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen wie reeds (succesvol) begeleider was (ervaring heeft) en het voor de éérste keer zal zijn. Een theorie-examen met enkele praktijkgerichte vragen afleggen (remtechniek), zou nuttiger, eenvoudiger en goedkoper zijn.
Je kunt natuurlijk ook het hele systeem van vrije begeleiding (uniek in Europa) in vraag stellen, waarbij oefenen ook risico's met zich meebrengt.
Dan komt de vraag: verplichte rijlessen? Hoeveel? 6 uur is lang niet voldoende voor de éne en volstaat ruimschoots voor de andere om veilig te gaan oefenen. Het zou ook nuttig zijn dat de begeleider de laatste les mee volgt.
Waarom hier geen attest 'voldoende om te mogen oefenen met begeleider' ?
Wat was destijds het succes van VERO (vervroegde rijopleiding samen met de begeleiders)?
Dan is er nog die belachelijke regel van minstens 9 maand stage. Je ruikt van ver dat hier een verborgen agenda achter zit.
Van uitstelgedrag gesproken...
Wat wordt het? Eenheidsworst of maatwerk?