Auteur Topic: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen  (gelezen 3817 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Gepost op: donderdag 21 september 2017 - 16:00:57 »
Citaat van: GVA
Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen

Kandidaat-chauffeurs die falen op het rijexamen mogen nadien alleen de baan op om te oefenen. “Onveilig”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die pleit voor bijkomende lessen.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170920_03084733/niet-meer-alleen-de-baan-op-na-mislukt-rijexamen
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 21 september 2017 - 22:13:22 »
Citaat
Bij mobiliteitsorganisatie VAB vinden ze dat er eerst moet gekeken worden naar de reden waarom iemand is gebuisd. “Stress kan de leerling parten hebben gespeeld
Gaat het om fouten die binnen de veiligheidsmarges liggen of niet?
Niet slagen is geen zwart-wit verhaal en lang niet altijd de reden dat het onveilig zou zijn.

Hier krijgen we nogmaals het bewijs hoe ongenuanceerd men algemene beslissingen wil nemen. Elke leerling is uniek. Geen eenheidsworst.

Het slaat ook nergens op. Een leerling mag maanden zogenaamd onveilig rondrijden en oefenen en als hij niet slaagt, mag de leerling plots niet meer alleen rijden. Draai het desnoods om en laat na 20 uur een testexamen afleggen, indien men de instructeur die het attest aflevert niet vertrouwt. Of schaf heel die handel af en werk volgens Nederlands model.

Ik zou mij nog kunnen inbeelden dat wanneer een kandidaat tijdens een rijexamen ongelooflijk slecht en gevaarlijk rijdt men een stok achter de deur zou moeten hebben. Dit zou eerder de uitzondering als regel moeten zijn. Tenslotte heeft de leerling een attest behaald waarbij de instructeur het rijden 'voldoende veilig' acht om verder te oefenen aan inzicht, ervaring en vlotheid.
« Laatst bewerkt op: donderdag 21 september 2017 - 22:19:17 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 04:18:07 »
Bedankt voor jouw genuanceerde visie op deze materie, beste rijprof.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 06:52:40 »
Citaat
“Een oplossing is kandidaat-chauffeurs enkel voort te laten oefenen met een erkende begeleider, die een opfriscursus van drie uur heeft gevolgd. Of alleen rijden pas toelaten nadat de kandidaat de pijnpunten op het examen heeft weggewerkt in een erkende rijschool.”

Stel dat men zou kiezen voor de pijnpunten te laten wegwerken in een erkende rijschool.
Wat dus letterlijk wil zeggen dat deze kandidaat na 1 keer niet slagen reeds terug rijles moet volgen.
Wat gaat er dan gebeuren als hij de 2de keer ook niet slaagt?
Dan zou hij zogezegd nog eens 6 u rijles mogen volgen volgens de huidige regel.

Iemand die met een begeleider leert rijden mag dan 2 keer op examen en iemand die met de rijschool heeft leren rijden mag maar 1 keer op examen, alvorens verplicht te worden tot 6 u rijles in een erkende rijschool.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 08:59:10 »
Ik volg Rijprof volledig in deze materie. Een kandidaat heeft (laat ons hopen) honderden zoniet duizenden km geoefend en slaagt niet. Plots is hij een gevaar op de weg en mag hij niet meer alleen rijden terwijl hij daarvoor bijna altijd en overal mocht rijden. Weer een typisch gevalletje Ben Zwets! Elke regering blijkt een nar nodig te hebben maar waarom plaats men deze altijd op verkeers gerelateerde materie?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 13:02:48 »
Een andere gedachte dat bij mij plots binnenschoot, is dat 'iedereen' een testexamen zou mogen doen om aan de voorwaarden 'voldoende veilig alleen rijden' te voldoen om daarna alleen te mogen gaan oefenen, ongeacht het aantal uren rijschool.
Slaag je niet > verder oefenen met begeleider
Slaag je > alleen oefenen
Slaag je met glans > ineens een definitief rijbewijs!
Is het ronduit gevaarlijk! > verplicht rijschool.
Er zijn soms witte raven en omgekeerd...

Nu komt er vanaf oktober een belachelijk lange stageperiode van minimum 9 maand.
Is dat nodig voor iedereen? Gaat dat bijdragen tot meer veiligheid? Wat als iemand dringend een rijbewijs nodig heeft voor een job?

Zelfs de dorpsslager denkt creatiever dan enkel het maken van eenheidsworst.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 13:35:35 »
In ieder geval komt het er op neer dat men meer vertrouwen stelt in de beoordeling van een examinator dan in die van een rijschoolinstructeur. En daar zie ik geen reden toe.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 17:22:06 »
Ik heb gisteren vernomen dat de RVS nog voor 1/10 uitspraak zal doen over de klacht van federaal minister Bellot i.v.m. de 3 uur opleiding voor begeleiders die de gemeenten moeten checken voor ze een VR 18 maanden mogen geven.
Als Bellot gelijk krijgt zal de nieuwe denkpiste van Weyts hetzelfde lot beschoren zijn.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 20:48:09 »
Wat een kostenplaatje allemaal ....

ofwel

* een begeleider uitzoeken die aan de voorwaarden voldoet, die begeleider moet dan ook een cursus gaan volgen = ? euro
* die begeleider zal dan mee op het voorlopig rijbewijs moeten vermeld staan, veronderstel ik ?  Gezien bankkaartmodel, nieuw vrb = 20 à 25 euro

Maar : voor sommigen is het feit dat er niet meteen een geschikte begeleider is, (of een begeleider die niet altijd tijd heeft als de leerling tijd heeft om te oefenen) mede een onderliggende reden om ineens te investeren in een voorlopig rijbewijs 18 maanden. 


in dat geval, andere optie :

* de leerling moet dan terug 6 uur rijles volgen = 378 euro + een 2de examenpoging = 39 euro.

Een tweede mislukking, betekent nogmaals hetzélfde kostenplaatje.
Dit alles uiteraard bovenop de prijs van de 20 uur die hij al gekregen had, en een eerste maal 39 euro voor de eerste (mislukte) examenpoging.
Zo de rijschool niet meteen een plaatsje vrij heeft, tikt de tijd voor een voorlopig rijbewijs dat dreigt te vervallen ook nog.




Een leerling die zich bewust is van deze gevolgen, gaat gebukt onder een hoop bijkomende stress.  Ik hoor, en begrijp ten volle, de bezorgdheid van menig ouder (in de gevallen waar er géén geschikte begeleider is) : "Jongen, zie dat je slaagt.  Want mislukken betekent 400 euro over de balk gesmeten".   

Dat is géén gezonde situatie meer om examen te leggen.   Dan gaan we schrijnende toestanden zien.



(edit : voor die 378 euro, heb ik mij gebaseerd op de prijzen die mijn werkgever aanrekent.  Prijzen kunnen ietwat verschillen van rijschool tot rijschool)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 september 2017 - 21:11:00 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 21:12:59 »
Ik heb gisteren vernomen dat de RVS nog voor 1/10 uitspraak zal doen over de klacht van federaal minister Bellot i.v.m. de 3 uur opleiding voor begeleiders die de gemeenten moeten checken voor ze een VR 18 maanden mogen geven.
Als Bellot gelijk krijgt zal de nieuwe denkpiste van Weyts hetzelfde lot beschoren zijn.

Ben Weyts is al 's terug gefloten door de RVS
Mogelijks (en hopelijk) doet de RVS dat nu nóg maar 's

Toen ik het las, bekroop mij slechts 1 gevoel : "Jongens, toch.  Het blijft maar komen bij Weyts.  Hij blijft halsstarrig morrelen aan materie waarvoor hij wellicht niet eens bevoegd is."  Het lijkt wel alsof hij o-ve-ral lak aan heeft.  Zelfs de RVS die hem terugfluit weerhoudt hem er niet van om toch weer dapper met iets nieuws voor de pinnen te komen.

Ik besef dat ik nu tegen de winkel van de rijscholen praat.  Maar eerlijk gezegd : ik hoop het ten zeerste dat Ben Weyts opnieuw terug gefloten zal worden.  En zo snel mogelijk ook !
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 september 2017 - 21:17:55 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 22 september 2017 - 21:55:42 »
Citaat van: Jozef
In ieder geval komt het er op neer dat men meer vertrouwen stelt in de beoordeling van een examinator dan in die van een rijschoolinstructeur.
Juist, het voelt aan als een kaakslag,
 terwijl een instructeur na 20 uur een goed beeld heeft van de leerling en een examinator amper een half uurtje momentopname.

Citaat van: Bert
Wat een kostenplaatje allemaal ....
Zeer goede analyse, Bert.
Waarom houdt men het niet eenvoudig en betaalbaar? Rijopleiding Landuyt was nog niet zo slecht.
Hoe (met-, gedeeltelijk- of zonder rijschool) iemand veilig leert rijden, is onbelangrijk.
Niet iedereen heeft veel geld. Het eindresultaat telt!
 
Als een leerling, met zijn begeleider, op relatief goedkope wijze veilig leert rijden en er in slaagt om een succesvol examen af te leggen, moet dat kunnen.
Hebben begeleiders geen zin of tijd maar wel geld is rijschool volgen een mogelijke optie.
Combineren is ook nog een mogelijke optie.
Laat iedereen de vrije keuze.

Je zou het kunnen vergelijken met dat de overheid begint te verplichten dat je zelf niet meer jouw ramen mag kuisen, snoeien of gras maaien wegens te gevaarlijk. Ja, voor de éne misschien maar voor de andere dan weer niet.
Wat een regelneverij wordt dat allemaal en welk prijskaartje hangt er aan vast?

Een begeleidercursus zou zo'n 25 € kosten. Dat is nog best betaalbaar en misschien nuttig voor de éne en overbodig voor de andere.
Hier wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen wie reeds (succesvol) begeleider was (ervaring heeft) en het voor de éérste keer zal zijn. Een theorie-examen met enkele praktijkgerichte vragen afleggen (remtechniek), zou nuttiger, eenvoudiger en goedkoper zijn.

Je kunt natuurlijk ook het hele systeem van vrije begeleiding (uniek in Europa)  in vraag stellen, waarbij oefenen ook risico's met zich meebrengt.
Dan komt de vraag: verplichte rijlessen? Hoeveel? 6 uur is lang niet voldoende voor de éne en volstaat ruimschoots voor de andere om veilig te gaan oefenen. Het zou ook nuttig zijn dat de begeleider de laatste les mee volgt.
Waarom hier geen attest 'voldoende om te mogen oefenen met begeleider' ?
Wat was destijds het succes van VERO (vervroegde rijopleiding samen met de begeleiders)?

Dan is er nog die belachelijke regel van minstens 9 maand stage. Je ruikt van ver dat hier een verborgen agenda achter zit.
Van uitstelgedrag gesproken...

Wat wordt het? Eenheidsworst of maatwerk?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 september 2017 - 22:27:23 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #11 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 12:02:15 »
De Auditeur van de Raad van Staten heeft blijkbaar een uitspraak gedaan.

Het vormingsmoment voor de begeleiders blijft en beperking in €€ ook.  Nu heeft de Raad van Staten twee jaar de tijd om deze uitspraak terug te draaien (wss niet dus).

Maar nu krijgen we >>> dit weer  >:(

Citaat van: Belg.be
Voorlopig rijbewijs niet klaar voor start 1 oktober

Vlaanderen maakte werk van een nieuwe rijopleiding. Die zou moeten starten op 1 oktober. In de brief die de FOD mobiliteit onlangs naar de gemeentes stuurde, vraagt men echter het besluit van de Vlaamse Regering niet te volgen en dus vanaf maandag het voorlopig rijbewijs gewoon onder de oude regelgeving af te leveren. Dit gaat compleet in tegen wat Vlaanderen beslist heeft.

En Lode Ceyssens (CD&V) zégt luidop, wat we hier al eerder geschreven hebben :

Citaat
“Dit is nogmaals het bewijs dat het opbod tussen de federale en Vlaamse minister van mobiliteit moet stoppen. Gemeentebesturen weten niet waar ze aan toe zijn. Mensen hebben recht op duidelijkheid”, oppert Lode Ceyssens.

En volgens mij, zijn het niet enkel de gemeentebesturen die er op de langen duur niet meer wijs uit raken.  Volgt u het nog ? 

Dus eventjes kort samengevat :

Ben Weyts wil dat vanaf 1 oktober ouders, vrienden, ... die als begeleider willen vermeld staan op een voorlopig rijbewijs eerst een vormingsmoment volgen (3u, 20 €).  Opgelegd in Vlaanderen
Francois Bellot is tegen deze beslissing naar de Raad van State gestapt
De Auditeur van de Raad van State, heeft blijkbaar geoordeeld dat het vormingsmoment en de kostprijs van 20 € blijven
De meeste erkende rijscholen hebben er al voor gezorgd hiervoor klaar te staan (just in case)

Màààààr ..... : de gemeentebesturen die onder de federale bevoegdheid vallen kregen ondertussen al een schrijven van de Fod Mobiliteit dat ze hier geen rekening mogen mee houden.

 ::)

Euh... wordt vervolgd zekers ?


Ik ben 's benieuwd wat er gaat gebeuren, als er morgen, dinsdag 2 oktober 2017 her en der in Vlaanderen kandidaten met hun attest van bekwaamheid en de gegevens van hun begeleider(s) naar het gemeentehuis trekken om een voorlopig rijbewijs 18 36 maanden aan te vragen.


edit: bericht aangepast na terechte opmerking van Rijprof hieronder.

« Laatst bewerkt op: zondag 01 oktober 2017 - 16:37:22 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #12 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 15:41:29 »
Citaat
Ik ben 's benieuwd wat er gaat gebeuren, als er morgen, maandag 2 oktober 2017 her en der in Vlaanderen kandidaten met hun attest van bekwaamheid naar het gemeentehuis trekken om een voorlopig rijbewijs 18 maanden aan te vragen.
Ze hebben toch geen begeleider nodig want mogen alleen oefenen. Wat zie ik over het hoofd?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #13 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 15:56:06 »
En volgens mij, zijn het niet enkel de gemeentebesturen die er op de langen duur niet meer wijs uit raken.  Volgt u het nog ?

Het wordt aartsmoeilijk om nog te kunnen volgen. Ik denk dat Eugeen er ook niet gelukkig zal mee zijn: probeer maar eens een site up to date te houden als er bijna elke week wat verandert.

Ik vind al die chaos belachelijk en een schande. Het toont weer maar eens aan dat het Belgisch model niet werkt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Niet meer alleen de baan op na mislukt rijexamen
« Reactie #14 Gepost op: zondag 01 oktober 2017 - 16:25:37 »
Citaat
Ik ben 's benieuwd wat er gaat gebeuren, als er morgen, maandag 2 oktober 2017 her en der in Vlaanderen kandidaten met hun attest van bekwaamheid naar het gemeentehuis trekken om een voorlopig rijbewijs 18 maanden aan te vragen.
Ze hebben toch geen begeleider nodig want mogen alleen oefenen. Wat zie ik over het hoofd?

Goed gezien.  Dat moest natuurlijk een voorlopig rijbewijs 36 maanden zijn, mét begeleider.

Merk trouwens op, dat àls Ben Weyts z'n goesting krijgt, dergelijke kandidaten na een éérste mislukking op het praktijkexamen voor de keuze zullen staan :  ofwel enkel nog mét begeleider de baan op, ofwel minstens 6 uur rijles in een erkende rijschool volgen.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 oktober 2017 - 16:41:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone