Auteur Topic: Uniti: Zweedse elektrische auto voor 2019  (gelezen 1464 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 september 2017 - 18:03:33 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Uniti: Zweedse elektrische auto voor 2019
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 27 september 2017 - 10:53:48 »
Citaat
150 tot 300 kilometer

Het kleine elektrische karretje wordt aangedreven door twee elektromotoren met een maximaal piekvermogen van 55 pk. Daarmee trekt hij op van 0 naar 80 km/h in minder dan 3,5 seconden en haalt hij een top van 90 of 130 km/h naargelang de versie. De motoren worden gevoed door een lithium-ionbatterij van 11 of 20 kW, die volgens de constructeur een rijbereik van respectievelijk 150 of 300 kilometer mogelijk maken.

Minder dan 20.000 euro

Voor de bouw van zijn elektrische auto heeft Uniti een samenwerkingsakkoord getekend met de Duitse reus Siemens om een ultramoderne en volledig geautomatiseerde fabriek te bouwen in het Zweedse Malmö. Die zou tot 50.000 auto’s per jaar kunnen bouwen. Het karretje wordt online verkocht en zou maximaal 19.900 euro gaan kosten, batterijen inbegrepen. Je kan nu al online een bestelling plaatsen.

Die laat "98% van de fossiele bakken" terplaatse verharren, en dat voor de prijs van een Ligier-brommobiel-full option, die wel nooit op de autoweg/snelweg mag.  ;D

Uiteraard mag die Uniti, ook de 90 kmh versie, wel op de snelweg. Maar niet aan te raden.
De 130 kmh versie kan wel gemakkelijk vlot meerijden zoals een Smartje.

https://en.wikipedia.org/wiki/Uniti_(car)
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 september 2017 - 11:06:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Uniti: Zweedse elektrische auto voor 2019
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 27 september 2017 - 11:57:30 »
En weer wordt hier dezelfde fout gemaakt in het artikel! Zucht!

- de capaciteit van een batterij wordt uitgedrukt in kilo-watt-uur, meestal afgekort als kWh. Een batterij van 1 kWh kan 1 uur lang een vermogen van 1 kW leveren.
- het vermogen van een motor wordt uitgedrukt in kW of pk. 1 pk = 0.75 kW
- het verbruik van een elektrische wagen kan ook uitgedrukt worden in kWh/km, bijvoorbeeld 20 kWh/100 km. Meestal spreekt men hier echter van Wh/km 1 Wh = 0,001 kWh.
- mensen met photo-voltaïsche cellen op het dak vinden wel eens kWp terug. Dit is het piekvermogen dat de PV-installatie kan leveren.

Nog enkele handige weetjes.

De energie-inhoud van 1 l diesel is ongeveer 10 kWh.
Een gemiddeld gezin verbruikt tussen de 5 en 10 kWh per dag.
Een typische LED-lamp van 4,5 W (vergelijkbaar met een gloeilamp van zo'n 40 à 50 W) verbruikt per dag ongeveer 0,1 kWh.
De gemiddelde stroomprijs in België is 0,25 euro/kWh.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Uniti: Zweedse elektrische auto voor 2019
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 27 september 2017 - 18:21:30 »
En weer wordt hier dezelfde fout gemaakt in het artikel! Zucht
Gebeurt wel meer.
55 PK-piek is 40 kW piekvermogen van de 2 E-motoren.

11 kWh en 20 kWh zijn de versies accupack.

De journalisten lijken wel te lui even op de website of gewoon op wikipedia na te checken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Uniti_(car)

 De 11 kWh batterijversie heeft wslk maar max 15 kW (max 90kmh) en heeft dan een homologatie *L7e zoals een Renault Twizy 80 kmh versie (13 kW) , dus geen personenwagen M1.
 De 130 kmh versie van de Uniti is natuurlijk een M1-personenwagen vermits met 40 kW is >> 15 kW. Het krantenbericht is ook daar onvolledig.
Citaat
Uniti is een Zweedse start-up die in 2016 is opgericht om een klein elektrisch karretje te ontwikkelen met een homologatie als zware quad.

*L7e-.. bestaat bvb pas sinds 1 januari 2017 in bepaalde landen (D) :
https://de.wikipedia.org/wiki/EG-Fahrzeugklasse

* Renault Twizy, L6e (max 4 kW/45 kmh en L7e versie (tot 15 kW/ 90 kmh):
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Renault_Twizy#Modelle

Nach der Richtlinie 92/61/EWG oder 2007/46/EG (max. 45 km/h und nicht mehr als 50 cm³ bzw. maximal 4-kW-Elektromotor) zählte die limitierte Version als vierrädriges Leichtkraftfahrzeug nach EG L6e.[5]
Seit dem 1. Januar 2017 ist in Deutschland die europäische Verordnung 168/2013 geltendes Recht. Dies führte dazu, dass der Twizy in der bisherigen Form so nicht mehr verkauft werden konnte. In dieser Verordnung wurde die Grenze von 15kW (L6e 4kW) durch in der Bauartzulassung fest definierte Leistung (auch mehr als 15kW), Höchstgeschwindigkeit (maximal 90km/h für L7e) sowie Drehmomentwerte ersetzt.

Ook de wiki is daar verkeerd, L7e is > 4 kW tem 15 kW.
Citaat
L7e   Vierrädriges Kraftfahrzeug, das nicht unter L6e fällt, mit einer Leermasse bis 400 kg (bis 550 kg für Güterbeförderung) ohne Batterien bei Elektrofahrzeugen und max. Nutzleistung bis zu 15 kW
https://de.wikipedia.org/wiki/EG-Fahrzeugklasse

L7e: vierwielig motorvoertuig dat niet onder L6e valt, met een lege massa van maximaal 400 kg (tot 550 kg voor goederenvervoer) zonder accu's voor elektrische voertuigen en max. vermogen tot 15 kW

En voor *L7e bestaan er nog verschillende onderklassen, de lichtste Uniti 15 kW versie (max 90 kmh) is een L7e-C wegens gesloten carosserie:
Citaat
Unter-Unterklassen
Bezeichnung der Unter-Unterklasse
Zusätzliche Kriterien für die Einstufung hinsichtlich der Unterklasse
L7e-C
Schweres Vierradmobil
(7)
L7e-Fahrzeug, das nicht mit den spezifischen Einstufungskriterien für ein L7e-B-Fahrzeug übereinstimmt, und
(8 )
maximale Nenndauerleistung oder Nutzleistung (1) ≤ 15 kW und
(9)
bauartbedingte Höchstgeschwindigkeit des Fahrzeugs ≤ 90 km/h und
(10)
geschlossener, höchstens von drei Seiten zugänglicher Fahrer- und Fahrgastraum und...

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013R0168&from=DE  / Anhang I bij de laatste blzn
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 september 2017 - 19:02:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I