Auteur Topic: Slecht weer en de Belgische rijkunde  (gelezen 4219 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Gepost op: donderdag 05 oktober 2017 - 20:46:25 »
Dus 1 op 2 vindt zichzelf niet geschikt om met slecht weer ... say what ...  ???
Daarom dat B op z'n gat ligt bijna de minste druppel of sneeuwvlok dat valt ...  ;D

https://www.hln.be/de-krant/1-op-2-kan-niet-rijden-in-slecht-weer~a75e144d/

Ik kan enkel de eerste zinnen lezen, de rest is te lezen achter een registreermuur ...
« Laatst bewerkt op: donderdag 05 oktober 2017 - 20:48:39 door svenn »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 14:48:48 »
Een gelijkaardig artikel verscheen 9n GVA:

Slechts een op de drie bestuurders weet wat te doen bij slippen

http://www.gva.be/cnt/dmf20171004_03112281/slechts-een-op-de-drie-weet-wat-te-doen-bij-slippen
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 15:16:38 »
Dus 1 op 2 vindt zichzelf niet geschikt om met slecht weer ... say what ...  ???
(...)

Wel wel ... 't hing blijkbaar in de *lucht* (pun intended)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 18:12:37 »
Hoppa ... nog maar *eens* een hoopje blik op, in en over elkaar ...

Vandaag is 't er goed op alleszins.




Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 18:17:51 »
Citaat
Wat het ongeval precies veroorzaakt heeft, is nog niet duidelijk.

Foute vraag lijkt me.  WIE het ongeval veroorzaakt heeft, is nog niet duidelijk.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 18:35:25 »
Citaat
Tijdens het slippen moeten bestuurders volgens Touring immers vermijden te remmen, ontkoppelen, tegensturen en de ogen richten op een uitweg in plaats van op de hindernis.
'ontkoppelen' werd ook gezegd op de antislipcursus die ik volgde. Ik vond het wat eigenaardig, snapte hun uitleg niet goed (achterkant zou vlugger uitbreken...) en ben naar huis gegaan met de gedachte:" zij zullen het wel weten, zeker?"

Heeft iemand een verklaring waarom ontkoppelen bij slip?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 oktober 2017 - 18:37:52 door de rijprof »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 18:54:35 »
Heeft iemand een verklaring waarom ontkoppelen bij slip?

Bij de eerst volgende slip hang ik! Ik heb geen ontkoppeling! Was dat niet die inrichting die al op Romeinse strijdwagens voorkwam?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 19:12:33 »
Citaat
Tijdens het slippen moeten bestuurders volgens Touring immers vermijden te remmen, ontkoppelen, tegensturen en de ogen richten op een uitweg in plaats van op de hindernis.
'ontkoppelen' werd ook gezegd op de antislipcursus die ik volgde. Ik vond het wat eigenaardig, snapte hun uitleg niet goed (achterkant zou vlugger uitbreken...) en ben naar huis gegaan met de gedachte:" zij zullen het wel weten, zeker?"

Heeft iemand een verklaring waarom ontkoppelen bij slip?
Om de kracht van de wielen te halen, gas los is als remmen zonder abs, gas bij of constant geeft meer slip. Gaat natuurlijk in tegen het principe tractie is stabiliteit (in zijn vrij de berg afdonderen...)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 22:53:36 »
Wat ik niet snap is dat vermijden te remmen. Op de training hier in Oostenrijk hebben we geleerd dat het eerste wat je moet doen keihard het rempedaal induwen is. Met ABS blijft een auto immers bestuurbaar tijdens een noodstop. Je bouwt er snelheid mee af, zodat je de kansen vergroot om een obstakel te kunnen ontwijken en de gevolgen van een eventuele aanrijding aanzienlijk vermindert.

Aldus zal het, tegenover de sterke remkracht, nog maar weinig uitmaken of je al dan niet ontkoppelt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 22:57:24 »
Citaat
Bij de eerst volgende slip hang ik! Ik heb geen ontkoppeling!
En een Tesla remt dan nog fel op de motor... Je gaat misschien een beetje gas (gas? nouja, electropower) moeten bijgeven om te compenseren samen met ABS?  ::)
Dat wordt subtiel voetenwerk.  ;D Wanneer is de volgende antislipcursus voor EV's?

Citaat
Gaat natuurlijk in tegen het principe tractie is stabiliteit
op droog wegdek.

Ik heb vroeger geleerd, bij slip gas los en sturen steeds kijkend naar een uitweg.
Als de bestuurbaarheid wegvalt (wielen schuiven verder door, geen grip meer), dan pas ontkoppelen en durven om wat minder fel te sturen om terug grip te krijgen.
Klopt dit?

Citaat
Wat ik niet snap is dat vermijden te remmen. Op de training hier in Oostenrijk hebben we geleerd dat het eerste wat je moet doen keihard het rempedaal induwen is. Met ABS blijft een auto immers bestuurbaar tijdens een noodstop. Je bouwt er snelheid mee af, zodat je de kansen vergroot om een obstakel te kunnen ontwijken en de gevolgen van een eventuele aanrijding aanzienlijk vermindert.
Met of zonder ontkoppelen?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 23:06:09 »
Bij de eerst volgende slip hang ik! Ik heb geen ontkoppeling! Was dat niet die inrichting die al op Romeinse strijdwagens voorkwam?

Ik neem aan dat je bij de Tesla het op de motor remmen niet kunt uitschakelen. Dan is de enige manier om accelererende of afremmende motorkracht uit te schakelen hem in neutraal te zetten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 23:12:05 »
Citaat
Gaat natuurlijk in tegen het principe tractie is stabiliteit

op droog wegdek.

Bij het rechtuitrijden zorgt de aandrijfkracht ervoor dat de wagen rechuit rijdt, ondank zijdelingse krachten (zijwind, naar opzij afhellend wegdek).

In een bocht duwen bij een achterwielaangedreven wagen de wagen rechtdoor, alhoewel je een bocht wil nemen. Bij een voorwielaangedreven wagen trekken de voorwielen hem volgens de raaklijn van de bocht in de gewenste draairichting, maar die aandrijfkracht vermindert wel de stuurkracht waarmee de centrifugaalkracht door de voorwielen kan overwonnen worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 23:14:28 »
Als de bestuurbaarheid wegvalt (wielen schuiven verder door, geen grip meer), dan pas ontkoppelen en durven om wat minder fel te sturen om terug grip te krijgen.

Bij een geringe slip volstaat wat minder fel te sturen, vermits je dan al gedeeltelijk op weg bent om tegen te sturen.

Je moet wel de gelenheid hebben om minder fel te sturen. Hier bij ons leidt dat er op vele wegen toe dat je ofwel tegen een rotswand knalt, ofwel naar beneden tottert.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Slecht weer en de Belgische rijkunde
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017 - 23:25:58 »
en de vraag
Citaat
Met of zonder ontkoppelen?
Wanneer wel wanneer niet?