Eérst iets fiscaal aanmoedigen, om het daarna te belasten.
Natuurlijk. Eerst ervoor zorgen dat er zo snel mogelijk zoveel mogelijk elektrische wagens komen die je dan daarna kunt uitpersen als een citroen.
En er valt veel meer te compenseren dan alleen maar accijnzen en BTW op accijnzen van de brandstoffen. Elektrische wagens hebben minder onderhoud en herstellingen nodig. Dus minder BTW, minder belastingen op de lonen van de mechatronikers, minder inkomstenbelastingen van de garages. Ze zullen er wel iets op vinden.
Ooit diende er, naast 25% BTW, op bepaalde wagens ook nog 8% weeldebelasting bij de aankoop betaald te worden. Mercedes had toen de 260 met 165 PK; speciaal voor België kwam er een andere nokkenas in, zodat hij nog slechts 156 PK had en er geen weeldebelasting diende voor betaald te worden.
Wat deden ze toen ze veroordeeld werden voor de BTW op occasiewagens? Juist, de BIV invoeren.
Electronen zijn immers niet te kleuren, rode elektriciteit voor het huis en witte voor de auto zit er dus niet in.
Er bestaat nochtans al groene stroom. En als er rode komt, dan voor de boeren, voor de elektrische landbouwtractoren. De douane gaat het niet gemakkelijk hebben om te zien of je al dan niet rode stroom opgeladen hebt.