Auteur Topic: De duurzaamheidsstrategie van Mazda  (gelezen 1844 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
De duurzaamheidsstrategie van Mazda
« Gepost op: maandag 13 november 2017 - 19:36:51 »
SKYACTIV-X - de niewe motorengeneratie

Ze is een mijlpaal op de weg naar de vermindering van de CO2 uitstoot.

SKYACTIV-X is wereldwijd de eerste in serie geproduceerde benzinemotor met kompressie-ontsteking zoals bij een Diesel. Samen met een speciale luchttoevoereenheid stijgt ze het rendement en daalt ze de emissies.

Rijgenot, spaarzaamheid en zuiverheid verenigd

SKYACTIV-X brengt het rijgenot van een Mazda M-5 en een verbruik op het niveau van de Mazda 2 Diesel.
  • ecologische performance met hoog vermogen.
  • een koppel dat tot 30% hoger is dan dat van de huidige SKYACTIV-G benzinemotor.
  • een magere verbranding op lage temperatuur zorgt voor zeer geringe NOx uitstoot.
CO2 vermindering op "Well-to-Wheel" basis

Of het nu gaat over elektrische of verbrandingsmotoren: Mazda benadert het uitlaatthema in zijn geheel - evenals de CO2 uitstoot, die zich voordoet bij de stroomopwekking, in de raffinaderijen of bij het vervoer van brandstoffen. Het doel tegen 2030 is een vermindering van de bron tot het rijden met 50% tegenover 2010.

Vrij vertaald uit Motorwelt 11/2017, het tijdschrift van de ADAC.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: De duurzaamheidsstrategie van Mazda
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 14 november 2017 - 12:29:57 »
Bij m'n werkgever, heeft men ook MAZDA. 

Nu is dat nog de MAZDA 2, maar de vloot wordt stilaan vervangen door het grotere broertje MAZDA CX3.  De MAZDA 2, benzinemotor.  Voor een beginnend leerling niet moeilijker om te leren rijden dan met een diesel.  Maar tóch heeft hij de pit die van een benzinemotor verwacht mag worden.  Interessant is oa de schakel-assistent.  Op je instrumentenpaneel, geeft de boordcomputer aan wanneer het moment gekomen is om te schakelen + naar wélke versnelling.  Voor mezelf was het aanvankelijk toch wat wennen als het motormanagement vraagt om van 3 ineens naar 5 op te schakelen.

Tijdens een personeelsfeestje, mochten we de verschillende modellen eens testen.  Ik heb vooral de >>> MAZDA 6 getest, de sedan-versie weliswaar.  Zalige wagen.  Mocht ik m'n huidige tuf ooit vervangen, zou deze zeker een kanshebber kunnen zijn.  Enige twee struikelblokken nu, zijn de beperkte beenruimte en het feit dat hij enkel in diesel en benzine beschikbaar is (en hoofdzakelijk diesel dan).

Bij datzelfde event, won m'n echtgenote nog een weekendje weg met de MAZDA MX5.  Hieronder nog twee filmpjes, van m'n collega.  Hij had dezélfde wagen, maar een weekendje eerder.  Laat u vooral niet misleiden bij het tweede filmpje, de snelheid op het filmpje oogt sneller dan hij werkelijk reed.

https://www.facebook.com/bartel.vangoethem/videos/vb.1553083707/10210146984541767/?type=2&theater
https://www.facebook.com/bartel.vangoethem/videos/vb.1553083707/10210146740655670/?type=2&theater

« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 november 2017 - 12:32:59 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone