Auteur Topic: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.  (gelezen 18089 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Fietsers die stilstaande voertuigen links inhalen.
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2007 - 22:46:08 »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 15 augustus 2007 - 00:22:08 »
Ik ben het uiteraard met jou eens, bibi5858, als je er, als professioneel bestuurder, bewust van bent dat een frontale aanrijding wel het laatste is wat je wenst, omdat de snelheden van de betrokken voertuigen daarbij bij elkaar moeten opgeteld worden, en in samenhang daarmee deze snelheid met de massa van elk betrokken voertuig dient vermenigvuldigd te worden om het resultaat van de uiteindelijke impact te bepalen.

Bovendien zou ik nog het liefst in het voertuig zitten die de hoogste snelheid haald want diegenen die in het traagst rijdende voertuig zitten (bij gelijke massa) krijgen de zwaarste klap te verduren.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 15 augustus 2007 - 00:46:52 »
Citaat
Als een ambulance/brandweer er tussendoor kan, heeft een doorsnee personenwagen er echt geen moeite mee. Tenzij natuurlijk de personen die hun rijbewijs bij een doosje koekjes kregen.
Ik heb nochtans veel voorbeelden gezien van mensen die een rijexamen hebben afgelegd maar desalniettemin nog niet achteruit kunnen inparkeren wanneer de lengte minstens 3 keer zo groot is als de lengte van hun auto. ;)
Het spijt me dat ik het moet zeggen maar het zijn meestal meisjes. ;D

Deze mensen zullen zich niet er aan wagen om tussen de paaltjes te manoevreren. Ook is het veiliger dat de automobilisten bij het gewoon rechtdoor rijden niet zo maar even het fietspad kunnen snijden. Er zijn zo wel eens fietsers aangereden. Bovendien heb je als fietser dan minder last van de uitlaatgassen en het lawaai.

Ik blijf geneigd te denken dat mensen, zelfs wanneer ze het kunnen, toch minder snel illegaal op het fietspad zullen parkeren wanneer het minder verleidelijk is (helling en afbakening, vooral via psychologisch mechanisme).

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 15 augustus 2007 - 01:11:21 »
Ja, maar wat zou je bijvoorbeeld willen dat de overheid doet in een badstad, bibi585?

Als je een badstad in België bedoeld (ben er net een weekje geweest ;)) dan lijkt me dit niet zo moeilijk, maar met het geknoei van de pakweg laatste 30 jaar wel minder evidend.

Om te beginnen de Koningklijke baan, die over de gehele kustlijn loopt, z'n oorspronkelijk doel terug geven. Nl. in het kort, makkelijk van Frankrijk naar Nederland kunnen rijden en omgekeerd. Dus niet meer toegankelijk ook voor voethangers, fietsers, go-karts, bromfietsers enzomeer. Uiteraard ook voldoende (voethangers)brugen en tunnels voorzien.
Voldoende parkeerruimte voorzien buiten de stadscentra.
Duidelijker wegwijzers plaatsen.
Dit alleen al zal een pak verkeer weghalen uit de badsteden van mensen die doelloos rondrijden op zoek naar een parkeerplaats en/of hun bestemming.

In de winkelstraat bevindt de bakker zich mogelijk naast de slager, en moet daardoor de leverancier van de bakker met zijn bloemzakken onvermijdelijk in dubbele file sitlstaan vóór de leverancier van de slager met zijn halve varkens op zijn rug.

En daarnaast een Tea-room, cafe, dancing, broodjeszaak,...ga zo maar door. Dan staan die allemaal achter elkaar in dubbele fille te lossen he. ;)
Of zoals bvb. in de Kerkstraat in Blankenberge moeten ze zorgen dat alle klanten beleverd zijn tegen 9 uur s'morgens.

Een vat bier van 50 liter weegt om en bij de 65kg en sinds een maand of 2 kan ik ervan meespreken hoe dit aanvoeld wanneer je er zo een 100tal per dag heb mogen van de kamion sleuren en via de smalle keldertrap tot bij de tapinstallatie dragen. Met wat geluk komen er daar maar een 200tal volle bakken met drank in flessen bij. Met nog wat meer geluk zijn er maar evenveel lege die diezelfde weg in omgekeerde richting moeten volgen. Dikwijls komt daar nog bij dat je onderweg niet effe je vat of bak(ken) op de grond mag zetten om de spieren te laten rusten of op adem te komen want de vloerbedekking (klinkers, tegels, marmer,...) zouden kunnen beschadigd raken.

Is het dan zó moeilijk voor de voetgangers en fietsers om even een ommetje te maken, en voor de automobilisten om daar rekening mee te houden en even stapvoets re rijden?

Ik dacht het niet maar velen zien het maar als ze er (bijna) mee in botsing zijn gekomen.

Even verderop, in de Polders, beschikken de wielerterroristen over een zee aan geasfalteerde veldwegen, waar ze met drie naast elkaar kunnen rijden (en ook met drie tegelijk in de gracht kunnen belanden als één van de drie even uitwijkt).

Of op een tegenligger knallen die net zo verwonderd naar z'n voorwiel staart die verdorie wel draaid zeker. ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 15 augustus 2007 - 12:12:20 »
Een vat bier van 50 liter weegt om en bij de 65kg en sinds een maand of 2 kan ik ervan meespreken hoe dit aanvoeld wanneer je er zo een 100tal per dag heb mogen van de kamion sleuren en via de smalle keldertrap tot bij de tapinstallatie dragen. Met wat geluk komen er daar maar een 200tal volle bakken met drank in flessen bij. Met nog wat meer geluk zijn er maar evenveel lege die diezelfde weg in omgekeerde richting moeten volgen. Dikwijls komt daar nog bij dat je onderweg niet effe je vat of bak(ken) op de grond mag zetten om de spieren te laten rusten of op adem te komen want de vloerbedekking (klinkers, tegels, marmer,...) zouden kunnen beschadigd raken.

Ik kan me voorstellen dat je daar veel dorst van krijgt, en veel gerstsap moet drinken op een dag.  :D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 15 augustus 2007 - 19:07:00 »
Ik kan me voorstellen dat je daar veel dorst van krijgt, en veel gerstsap moet drinken op een dag.  :D ;)

Een bierdrinker ben ik niet echt maar dorst krijg je er wel van inderdaad. ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 02 oktober 2007 - 22:26:31 »
Effe dit oudere topic terug naar boven gehaald.

Zoals sommigen onder u waarschijnlijk reeds weten ga ik nu brandstoffen leveren aan huis.
Het fiets/voetpad vrijlaten kan nu gewoon niet meer (tenzij ik 2, 3, 4000liter huisbrandolie met emmertjes binnen draag), hoe kan ik nu de wet respekteren? :-\

Enige voorstellen?

« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 oktober 2007 - 22:31:31 door bibi585 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 02 oktober 2007 - 23:37:23 »
Kan je niet gewoon de volledige rijstrook blokkeren en het fietspad volledig vrijlaten in plaats van beiden te blokkeren?
Dat lijkt mij beter.
1. De fietsers kunnen gewoon doorrijden.
2. Het lijkt me ook veiliger. Als de rijstrook voor een deel nog vrij is dan zie ik het gebeuren dat automobilisten halsbrekende toeren gaan uithalen om niet te hoeven wachten. De fietsers zullen sowieso langs links gaan inhalen.
Als de rijstrook volledig geblokkeerd is dan moeten de automobilisten wel sterk vertragen en wachten totdat de tegenoverliggende rijstrook vrij is. De fietsers kunnen gewoon doorrijden en gaan daardoor niet de weg op hoeven.

PS, Voor een fietser is wellicht niets zo erg als achter de uitlaatgassen van een bus of wrachtwagen staan. ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007 - 01:58:00 »
@ BBB:

Je voorstel lijkt me niet haalbaar.

bibi585 heeft het over het leveren van 2.000 à 4.000 liter huisbandolie. Dat zijn eensgezinswoningen aan de kust, met haar milde zeer klimaat. Zodra hij op de dijk aan de kust eens een groot appartementsgebouw moet gaan bevoorraden, zal hij nog wel over heel wat grotere hoeveelheden spreken. Dat lukt heus niet op 10 minuten.

De enige valabele optie is dan ook dat hij een gedeelte van de openbare weg vrijlaat waar zowel auto's als fietsers zijn tankwagen kunnen voorbijrijden. Wat uiteraard de noodzaak kan nhouden dat hij het trottoir en het fietspad bezet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007 - 14:44:30 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007 - 16:38:58 »

Ik betwijfel het dat jij zomaar kan verderrijden over die darm...
Tja, daar heb je gelijk in. ;)
Ik herzie mijn standpunt, Bibi heeft inderdaad geen keuze.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 03 oktober 2007 - 21:59:00 »

Ik betwijfel het dat jij zomaar kan verderrijden over die darm...
Tja, daar heb je gelijk in. ;)
Ik herzie mijn standpunt, Bibi heeft inderdaad geen keuze.

;)

@ jozef

Het gaat hem over allerlei soorten woningen, niet enkel aan de kust.
Daar komen nog landbouwers, kippenkwekers, tuinbouwers, varkenskwekers, transportfirma's, loonwerkers, bouwondernemingen,... enzovoort enzoverder bij, die hebben niet alleen verwarmingsinstallaties maar ook machines die op diesel draaien.
Inderdaad vandaag zat er weer eentje bij die 10.000 liter nodig had. ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 04 oktober 2007 - 01:57:44 »

@ jozef

Het gaat hem over allerlei soorten woningen, niet enkel aan de kust.
Daar komen nog landbouwers, kippenkwekers, tuinbouwers, varkenskwekers, transportfirma's, loonwerkers, bouwondernemingen,... enzovoort enzoverder bij, die hebben niet alleen verwarmingsinstallaties maar ook machines die op diesel draaien.
Inderdaad vandaag zat er weer eentje bij die 10.000 liter nodig had. ;)

Dat verwondert me niet, bibi585.

Onze woning in de Beierse Alpen beschikt over 4 plastic tanks van 2.000 liter, in totaal dus 8.000 liter. Er wordt 5.000 à 6.000 liter per winter verstookt. Gelukkig beschikken we over een private toegangsweg, langswaar de tankwagens de woning kunnen bereiken, want in de straat kunnen zelfs twee personenwagens niet kruisen.

Maar ik denk bijvoorbeed aan een appartement zoals mijn ex-vriendin er één gekocht had in een complex van meer dan 100 woningen langs de dijk in Westende (residentie Trianon). Als je daar ooit zou moeten gaan leveren, zul je ongetwijfeld héél lang op het trottoir moeten staan. Maar dan zul je daarna ongetwijfeld even langs de woning van de syndic moeten rijden voor een gratis bevoorrading ...  :D

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 04 oktober 2007 - 02:46:11 »
Wat laat jij dan in die tanks stoppen? Mazoet is toch iets typisch Belgsich?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 04 oktober 2007 - 09:15:21 »
Mazoet, dat was indertijd nogal populair in het fuifwereldje. Je wordt daar minder snel zat van.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519