Als men de wielen blokkeert komt er voor de band een 'hoopje' sneeuw te liggen dat een beetje werkt als een wig. Hierdoor zal er iets harder geremd kunnen worden dan wanneer het wiel niet blokkeert.
Daar ben ik ook lang van uitgegaan. Doch bij de training bij de ÖAMTC in Saalfelden heeft de trainer ons gezegd dat men die theorie heeft moeten laten varen. Die wig kan zich enkel vormen als het wiel de tijd heeft om zich een beetje in te graven in de sneeuw, en dat is enkel op het laatste stukje van de remweg, als de snelheid al zeer gering is. Alleen het laatste stukje van de remweg wordt daardoor korter dan met ABS, maar de totale remweg is desondanks met ABS nog altijd korter.
Veel wagens hebben een speciaal knopje om te kunnen vertrekken op sneeuw, een soort van slipstart. Op jouw BMW bestaat dat zeker ook Jozef!
Ik heb een knop waarmee ik het ESP kan uitschakelen, en als ik hem 2 seconden langer indruk, wordt ook de tractiecontrole uitgeschakeld (dat was vereist voor de oefeningen in Saalfelden).
Verder heb ik nog een knop waarmee de BMW ervoor zorgt dat hij een helling afrijdt tegen een constante snelheid, en hij daarbij, via de X-drive, de tractie en de remkracht op elk wiel afzonderlijk voortdurend bijregelt. De basissnelheid is 8 km/h, en je kunt ze met stappen van 8 km/h verhogen.
Als onze oprit besneeuwd is, geraakt geen enkele wagen boven als het ESP niet uitgeschakeld wordt. Helaas heeft onze nieuwe huurder een oudere Mercedes-Benz A-klasse, één van de eerste die al ESP had om niet om te kippen, doch waarbij je het ESP niet kunt uitschakelen.
Onlangs kwam men bij ons stookolie leveren. De man zei dat hij gemakkelijk de oprit opgeraakt was omdat het oppervlak van de bevroren sneeuw er vrij oneffen bijlag. We stelden hem voor om zout op de oprit te strooien, maar hij vroeg ons om dat vooral niet te doen, want dan zou hij beneden aan onze oprit niet meer kunnen stoppen hebben.