Auteur Topic: Nieuwe regels inzake lading zekeren, ook qua verantwoordelijkheden  (gelezen 2539 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Nieuwe regels inzake lading zekeren, ook qua verantwoordelijkheden
« Gepost op: zaterdag 24 februari 2018 - 17:54:43 »
Bron : >>> Besluit van de Vlaamse Regering van 17 november 2017  tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat betreft de ladingzekering, BS 17 januari 2018.

Specifieke wetsartikelen :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/101-art3
https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/221-art45bis
https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/2146-art45bisvg
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 februari 2018 - 17:57:48 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nieuwe regels inzake lading zekeren, ook qua verantwoordelijkheden
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 24 februari 2018 - 19:13:07 »
En Bert, wat vind jij als professioneel (vrachtwagenbestuurder en rijschoolinstructeur) ervan?

Als de Duitse Autobahnpolizei vrachtwagens controleert die uit Oost-Europa komen, is onvoldoend gezekerde lading een veel voorkomende overtreding.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nieuwe regels inzake lading zekeren, ook qua verantwoordelijkheden
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 24 februari 2018 - 22:17:50 »
En Bert, wat vind jij als professioneel (vrachtwagenbestuurder en rijschoolinstructeur) ervan ?

Dat het belang ervan tot op heden nog zwaar onderschat wordt. 

* Eind jaren '80, is men begonnen met de remmen van de vrachtwagens te verbeteren
* In de 90-er jaren, heeft men ingezien dat men maar beter ook de remmen van de aanhangwagens kon verbeteren (ABS ook op aanhangwagen verplichten bvb)
* Daarna is er oa de digitale tachograaf er gekomen, om de rij- en rusttijden te controleren
* En nu .... begint men in te zien, dat die vrachtwagens lading vervoeren.  En dat slecht geladen, of slecht gezekerde lading vroeg of laat een eigen leventje gaat leiden.

Als de Duitse Autobahnpolizei vrachtwagens controleert die uit Oost-Europa komen, is onvoldoend gezekerde lading een veel voorkomende overtreding.

Ik denk dat het in ons landje, een vaak voorkomende oorzaak is van ongevallen.  Denk aan ladingverlies.  Maar zeker ook aan lading die bij een bruuske beweging aan het stuur of rempedaal, toch begint te schuiven waardoor de chauffeur geen controle meer heeft over z'n voertuig, en dies meer.


In Duitsland, heb je het Budesamt Güterverkehr (BAG)
In Nederland, heb je het Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

Stilaan komen er bij ons ook meer controles.  Maar we zijn er nog làng niet. 
Was ondermeer ook te zien in Alloo bij de wegpolitie.  Een of andere pipo die een vrachtwagen geladen had op een dieplader, zonder dat die deftig gezekerd was.  De agenten vertrouwden het niet, en 't was einde oefening voor de Franse chauffeur.

Ik denk dat veel chauffeurs toch nog vertrekken met het idee van "Ik rij al 20 jaar op deze manier, da's nog nog nooit fout gegaan.  Waarom zou het dan NU wél fout gaan ?"  Maar dàn .... komt die éne keer, dat het tóch 's stevig mis gaat.  Ik geef hieronder enkele voorbeeldjes mee, van wat er dàn zoal kan gebeuren :

Voorbeeld 1

(tamelijk bekende foto)

Oepsie  .....



Wat velen, echter niet weten, is waarvóór onze vriend is moeten remmen :



Geloof me vrij : DIT had oneindig véél sléchter kunnen aflopen ......


Voorbeeld 2 :

Foto is al vele jaren oud (oa te zien aan de stripings van het voertuig van de toenmalige rijkswacht)


Voor wie even niet mee is : de chauffeur had DRIE van die blokken geladen.  De dérde, ligt nu ergens op de E313

Voorbeeld 3 :




Voorbeeld 4 :






Voorbeeld 5 :

« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 februari 2018 - 22:56:20 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nieuwe regels inzake lading zekeren, ook qua verantwoordelijkheden
« Reactie #3 Gepost op: zondag 25 februari 2018 - 02:22:52 »
tja, ik ga ervan uit dat als je vrachtwagen op zijn zijkant gaat dat de lading nog steeds aan de vloer moet hangen.
Wij hebben op het werk bvb. kraanballasten te vervoeren, 3 ton het stuk, als je nu iets voor krijgt, kan me niet schelen wat, je wilt toch niet dat zo'n blok door iemand z'n voorruit gaat.
Idem voor kleine losse stukken op je trailer, een balkje van 40 cm, dat is een moordwapen als dat van je trailer vliegt.
Tijd dat ze zwaar gaan controleren, zeker ook de bouwcamionetjes, wat daar allemaal los in die open bakken-aanhangertjes ligt.
Geen rubber onder de lading? Geen hoekjes gebruikt om de spanbanden te beschermen? Geen net over je container? Langs de kassa graag.
Die waar het al jaren goed gaat, die zullen me een zeikerd noemen maar je moet eens een avond op het net surfen wat er kan mis gaan, dan wil ik niet net diegene zijn die het moet bekopen.
« Laatst bewerkt op: zondag 25 februari 2018 - 02:29:22 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nieuwe regels inzake lading zekeren, ook qua verantwoordelijkheden
« Reactie #4 Gepost op: zondag 25 februari 2018 - 20:45:15 »
Ik ben 's benieuwd, OF (en zo ja, wanneer) de maker van een site waarvan de naam suggereert dat men er gratis een rijbewijs zou kunnen bekomen, zijn site aan deze recente ontwikkelingen gaat aanpassen.  Hij claimt bij mijn weten toch steeds volmondig, dat zijn site te allen tijde up to date zou zijn, nietwaar ?

Welnu, alvast onder hun pagina met >>> recente aanpassingen aldaar, vind ik er vooralsnog niets over terug.

Misschien, staat het wel op de bladzijde van ladingverzekering.  Zie >>> inhoudsopgave terzake.  Maar goed, iets doet mij denken dat het daar veeleer gaat over de ladingzekering.

Maar ach, mss is het maar beter dat ze er vooralsnog niks over schrijven.  Dan staan er tenminste géén stommiteiten.  Misschien is het inderdaad maar beter, dat zij hun huidige theorie-pagina's ne keer uitmesten.  Ondermeer hun bladzijde over de >>> verkeersborden betreffende de voorrang in het theorie-boek van de categorie C+D.

Daar lees ik namelijk nogal eigenaardige dingen.



Dit is volgens de site blijkbaar een verkeersbord betreffende de voorrang. 

Neen, jongens !

Dit is dus een onderbord, dat de verkeersborden B1, B3, B5, B7 en B15 mag aanvullen om het tracé van de weg aan te duiden waarop de bestuurders aan het volgend kruispunt voorrang hebben.
En wanneer het verkeersbord B9 voor of op het kruispunt geplaatst is, mag het eveneens met dit onderbord aangevuld worden.


Maar onderaan de pagina, wordt het zelfs nog erger.  Blijkbaar is een   nu ook al een voorrangsbord.

Neen, jongens ! 

Ook al is dit een verkeersbord dat bij een rotonde hoort, dit is dus een gebodsbord.  En het betekent : verplicht rondgaand verkeer, dacht ik zo. 

De maker van de site, samen met zijn co-auteur >>> Stefan Peeters menen evenwel evenwel dat dit verkeersbord al volstaat, om te spreken over een rotonde !  Jawel !  Ik dacht nochtans dat 't bij >>> VELGIO allemaal zo'n zelfverklaarde professionals waren ?

Even een basis-lesje dus .....

+ of op élke toegangsweg.

DAN PAS IS ER SPRAKE VAN EEN ROTONDE, MIJNE HEREN !


Ziezo, welgeteld 5 minuten moet ik lezen op het beperkte gratis gedeelte van deze theorie, en toch vind ik weer zulke flagrante bokken van formaat.  Het belooft in ieder geval weer weinig goeds voor de rest van hun theorieboek.

edit : Sorry voor dit draadje, en bij uitbreiding je forum, Jozef en JC.  Maar alvast ikzelf ben aan geen enkel gentleman's-agreement tussen mezelf en de makers van die site gebonden.  Zeker niet na wat ze mij geflikt hebben als dank voor hetgeen ik gedaan heb in de vrede tussen beide sites.
« Laatst bewerkt op: maandag 26 februari 2018 - 13:44:34 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nieuwe regels inzake lading zekeren, ook qua verantwoordelijkheden
« Reactie #5 Gepost op: maandag 26 februari 2018 - 08:56:58 »
Eugeen is er via een omweg van in kennis gesteld -van MIJ zou hij het sowieso toch nooit aannemen- en heeft inmiddels 1 en ander rechtgezet.

Benieuwd hoe lang het ditmaal gaat duren vooraleer hij aan Rafael gaat vragen om ervoor te zorgen dat stouten Bert -behalve het forum- ook niet langer kan meelezen op Eugeen's eigen site.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone