https://wegcode.be/pdf/wijzigingen/KB011275/2018-03-05.pdfGewijzigde wetsartikelen :
Vooreerst enkele bijkomende bepalingen :
2.65. Autobus : elk voor het vervoer van zittende en staande passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.
2.66. Autocar : elk voor het vervoer van uitsluitend zittende passagiers ontworpen en gebouwd motorvoertuig met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend.
2.67. Landbouwvoertuig : elk landbouw- of bosbouwvoertuig op wielen of rupsbanden, met motor, ten minste twee assen en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet minder dan 6 km/h, dat voornamelijk voor tractiedoeleinden is bestemd en in het bijzonder is ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde verwisselbare uitrustingsstukken die voor gebruik in de land of bosbouw zijn bestemd, of voor het trekken van aanhangwagens of uitrustingsstukken voor de land- of bosbouw; het kan zijn aangepast om een lading te vervoeren voor landbouw- of bosbouwdoeleinden en kan zijn uitgerust met één of meer zitplaatsen voor passagiers.Qua snelheid verandert er ook wat voor de autocars :11.2 Vlaams Gewest.
Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt:
1° tot 120 km per uur:
a) op de autosnelwegen;
De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en van autobussen, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur. De snelheid van autocars waarvan alle zitplaatsen zijn uitgerust met een veiligheidsgordel en met een snelheidsbegrenzer tot 100 km/u, is er beperkt tot 100 km per uur.Zij moeten dan wél een snelheidsplaat hebben :
59.3. De door de artikelen 11.2, 1°, a) en 11.3.1° tot 3° toegelaten maximumsnelheid wordt vermeld op het rechtergedeelte van het achtervlak van het voertuig door een snelheidsplaat waarvan het model bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.Ook inhaalverbod bij neerslag verdwijnt voor autobussen en autocars :
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
6° bij neerslag, op de autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm, voor bestuurders van voertuigen en slepen bestemd voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton. Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen. Onderstaande 2 artikeltjes, worden opgeheven, MAAR :
vanaf 1 januari 2019 :
17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden: 7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken
met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton. Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen.
17.2bis. In afwijking van artikel 17.2., 7°, is het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, toegelaten voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton wanneer het verkeersbord F107 is aangebracht, behoudens bij neerslag voor voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.
De verkeersborden en zullen ook vanaf 1 januari 2019 verdwijnen uit de wegcode.Qua verkeer op de autosnelwegen :21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden:
• aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;
• aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;
• aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;
• aan de bestuurders van vierwielers met motor zonder passagiersruimte;
• aan de bestuurders van landbouwvoertuigen.Kortom, een soort fast-trac zal niet meer de autosnelweg op mogen rijden.
Qua verkeer op de spitsstroken :Art. 22decies. Verkeer op spitsstroken
Het gebruik van spitsstroken wordt geregeld door de signalisatie bedoeld in artikel 65.4 of de verkeerslichten bedoeld in artikel 62bis.
Indien noch de signalisatie bedoeld in artikel 65.4 noch de verkeerslichten in werking zijn, is het verkeer op de spitsstrook niet toegelaten behalve:
1° in de gevallen bedoeld in artikel 9.7;
2° om de autosnelweg op te rijden of te verlaten;
3° om van richting te veranderen.
65.2. De onderborden die een tijdsbeperking aanduiden, hebben zwarte opschriften op een witte achtergrond of
witte opschriften op een blauwe achtergrond en zijn van het volgende model:Belangrijk :In diverse media, is verschenen dat deze nieuwe regels zouden ingaan per 1 maart 2018. Dat klopt dus niet !
Dit is pas op 5 maart 2018 in het Belgisch Staatsblad verschenen, en
zal bijgevolg
pas vanaf 1 april 2018 ingaan !De regels mbt wijzigen van de regels mbt inhaalverbod, zullen pas vanaf 1 januari 2019 ingaan ! (ttz: het schrappen van 17.2.7° en 17.2bis, en het verdwijnen van de verkeersborden f107/F109)Art. 10. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad met
uitzondering van de artikelen 3, b), 4 en 9 die in werking treden op 1 januari 2019.