Auteur Topic: De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder  (gelezen 2602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder
« Gepost op: vrijdag 06 april 2018 - 15:07:49 »
Citaat van: De Morgen
De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder

Reizigers die op het laatste moment een weekendtrip met de trein naar Nederland boeken, zullen daar vanaf maandag een pak meer geld voor moeten neertellen. Zo wordt vliegen naar Amsterdam bijna even goedkoop als met de trein gaan.

https://www.demorgen.be/binnenland/met-de-trein-naar-amsterdam-is-nu-even-duur-als-het-vliegtuig-nemen-bd92d563/

Wacht eventjes ....

Citaat
Een lastminute-weekendretour met de zogenoemde Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kost vanaf maandag geen 55 euro, maar 94 euro, een prijsverhoging van ruim 70 procent. Wel komt de trein een half uur eerder aan.

Ook wie van Antwerpen naar Rotterdam gaat, ziet de ritprijs stijgen van 27 naar 47 euro. Wie meer dan een week op voorhand zijn of haar ticket koopt, krijgt korting. Maar dan nog kost een retourticket in het weekend nog altijd 34 euro, een prijsstijging van 25 procent.

En de reden ?

Citaat
Met de nieuwe tarieven willen de Belgische en Nederlandse spoorwegen vroegboekacties promoten

Akkoord, wie vroeger boekt betaalt wat minder dan iemand die last minute nog boekt.  Dat is idd. bij het vliegtuig ook zo.  En als je per trein reist, moet je idd. niet inchecken en boarden, .....
En ja, ik ben bereid om na te denken over het milieu.
En ja, ik wil gerust de files kleiner maken door bvb per trein te reizen.  Ja, ook als dat betekent dat m'n uitstap ietwat beperkt is omdat ik afhang van welbepaalde uurregelingen van de trein.

Maarreuhm ..... dergelijke prijzen ?  Zeddezot ?  Het énige wat de spoorwegen nu bij mij zullen bereiken, is dat ik nu wel m'n karretje uit de garage zal halen.


Bij mij, stoten ze nu op een dikke NJET.  Een dikke, gemiste kans !

« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 april 2018 - 15:10:39 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 06 april 2018 - 17:28:24 »
De afstand Mechelen - Amsterdam is zo'n 180 km. Heen en terug met de auto 360 km. Als je dat met een zuinige auto doet kost je dat zo'n 0,35 euro/km (niet enkel brandstof, maar alles in!). Dat is afgerond zo'n 120 euro, reken daar nog eens zo'n 40 euro parking kosten per dag bij. Twee dagen kosten je dan 80 euro. De kost met de auto is dan ongeveer 200 euro. De trein is nog net iets goedkoper als je met twee rijdt!
De auto is voor de eenzame zakenreiziger een pak duurder, zelfs met de hogere tarieven. Het zijn geen uilen bij die trein-bedrijven!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 06 april 2018 - 21:49:04 »
360 km rij ik met ongeveer 15€ LPG, blijft er nog 105€ voor andere kosten over..... Als ik dus 4 keer naar Amsterdam rij heb ik een set nieuwe banden verdient..... ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 06 april 2018 - 23:12:08 »
Treintarieven zijn soms raar.

Ooit was mijn wagen aan de kust beschadigd en moest ik terug naar Antwerpen met het openbaar vervoer. In het station Oostende vroeg ik een enkele rit naar Antwerpen. De man verkocht me een heen-en-terug ticket "Een dagje aan zee", want dat was goedkoper.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 07 april 2018 - 07:49:05 »
Een uitstap, doe ik met het gezin.  Dan zijn we al met 5 ...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 07 april 2018 - 09:58:12 »
Een uitstap, doe ik met het gezin.  Dan zijn we al met 5 ...

Ja, dan heb je ook nog korting voor kroostrijke gezinnen, als dat nog bestaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 07 april 2018 - 14:10:19 »
Ik meen mij te herinneren dat Test-Aankoop daar ooit 's een onderzoek naar gedaan heeft.   En dat hun conclusie toen luidde, dat zelfs het personeel van de NMBS maar al te vaak niet de meest voordelige formule verkocht ifv de specifieke situatie/behoefte van de reiziger.

Dat zou een eenvoudig computerprogramma nochtans kunnen aangeven aan het personeel van de NMBS. Ik wil zoiets wel voor 1.000 euro op 2 weken schrijven, maar ze  gaan het niet vertrouwen als het niet minstens 100.000 euro kost en 5 jaar duurt. Van 1.000 euro kan ik immers niet veel zakken vullen.

jozef: Er is hier met de forumsoftware iets misgelopen. Bovenstaande zin werd niet door Bert Covens, maar door mij geschreven. Bovendien blijkt er een antwoord daarop van JC in het archief verzeild te zijn. Mijn verontschuldigingen hiervoor.

Het antwoord van JC luidde als volgt;

Citaat
Je hoeft dat niet te schrijven, dat bestaat  namelijk al en zit gewoon in bv. de website ingebouwd. Plan maar eens een reis en klik op ticketten kopen. De automaten in de stations houden ook al voor een stuk rekening met de goedkopere tickets. In het weekend gaan ze je het goedkopere weekend-ticket voorstellen bijvoorbeeld.

Wat betreft de kostprijs van d ergelijke systemen denk ik dat je complexiteit ervan niet ziet. Een goedkope ICT-er kost je 500 euro/dag. In de praktijk kost een teamlid eerder zo'n 600 à 750 euro/dag. Dit lijkt veel maar er komt meer bij kijken. Je hebt de dag/uurprijs van die persoon, maar daar komt natuurlijk nog de kost van de werkplaats bij (housing, bureau, stoel, elektriciteit, eventueel gratis koffie, ...), niet productieve uren, ... Als je weet dat een garagist/loodgieter/electrician/... ook al snel 50 à 60 euro /uur vraagt dan is de kost van de ICT-er al niet zo hoog meer.

Ga dan in een bedrijf eens zoeken naar de exacte requirements, waar komen de gegevens van daan, hoe moet het eruit zien. De boel programmeren, testen, integreren en overdragen naar de business en je levert vrijwel niets op onder de 50 k. Zelfs met 100 k ga je niet veel realiseren. De tijd van de losstaande hobby-applicatie in een bedrijf is al lang voorbij.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 april 2018 - 16:14:34 door jozef »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 10 april 2018 - 16:33:47 »
Ik heb lang genoeg bij de bank in de IT gewerkt om de complexiteit van een applicatie niet te onderschatten. Het gaat uiteraard niet alleen om het programmeren, daaraan vooraf gaan de niet te onderschatten functionele en technische analyse.

500 euro per dag, dat was 15 jaar geleden, toen ik nog werkte, al een relatief goedkope IT-kracht. We hadden een SWIFT-specialist op VAX van 1.750 euro per dag.

Een garagist die 50 euro per uur rekent? Ja, onze vrije werkplaats hier op het platteland. Bij BMW in Piding is het 80 euro per uur, en in een stad als München gaat het momenteel al tot 140 euro per uur bij Mercedes.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."