Ik volg de ontwikkelingen van Moller al zo'n 10 jaar. Het is een heel interessant concept. De M400 Skycar ziet er prachtig uit en is echt vernieuwend. Helaas gaan de ontwikkelingen zeer traag. Ondertussen hebben ze motoren die gebruikt worden aangepast om op alcohol te draaien. Het brandstofverbruik zou in de grootte orde liggen van een moderne (amerikaanse ?) auto.
In de lucht heb je veel minder wrijving waardoor er met toepassing van de laatste inzichten in aerodynamica zeer zuinige vliegtuigen mogelijk zijn. In de MLA wereld zijn vliegtuigen met een verbruik van 10 l/u niet uitzonderlijk. Niet zelden kruisen ze met dat verbruik zo rond de 200 km/u. Er zit hier nog duidelijk rek in, men vliegt nu met benzinemotoren. Hier in Europa gebruiken we moderne Rotax of Jabiru motoren, in de VS vliegt men vnl. Lycoming (aka Lycosaurus).
Ondertussen investeert men veel in luchtvaartdiesels. De bekendste is de Centurion van Thielert wat eigenlijk een omgebouwde Mercedesmotor is. De 1.7 l diesel produceert 136 pk, vergelijk dat met Lycosaurus in de sleepvliegtuigen van de zweefclub waar ik lid ben, nl. een 4 cylinder boxer van 5,4 l met 180 pk.