Auteur Topic: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen  (gelezen 21676 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #45 Gepost op: maandag 05 oktober 2015 - 11:25:05 »
´N sjoemeldiesel eens gemeten:

software sjoemelt tot 15 PK en 14,7 % minder koppel op de 2-weel-rollenbank (dynotest) dit vooral om de NOx emissiewaarden te verdoezelen.

via: http://www.autoblog.nl/nieuws/rij-jij-een-vwaudi-sjoemeldiesel-doe-de-check-80805

Citaat
https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY
1.10.2015
Surprise! We Dyno a VW Dieselgate TDI Jetta to get the Truth about HP Loss

- verlies in PK´s ging tot 15 PK over het grote deel van zijn max-koppelkromme, dit is dus quasi tot 15 % van zijn gemiddelde PK´s!
(PK-kromme: ~ koppelkromme x resp. toerental)

- sjoemel- maxkoppelcijfer bij respectievelijk t/m:
 slechts 228,4 lb-ft bij 2588 t/min
of sjoemelkoppel om de emissiecijfers te halen op de rollenbank of 2-weel-dyno mode.
(Test 2 vanaf 4´50" in de video)

In de 4-weel-mode of real-world-rollenbank werd die sjoemelsoftware dan misleidt en de echte vervuilende software nam over, dat max koppel werd dan:
 260,0 lb-ft bij 2561 t/min gemeten (Test 1 vanaf 3´in video)
Dit is dus 14,7 % méér max-koppel op zijn piek
, en aangezien turbomotoren en zeer vlakke koppelkromme hebben (bij afgeregelde max turbodruk) is dit verschil quasi min of meer over 90 %-toerentalbereik.

In het filmpje tonen ze grafisch de significante verschillen van de twee koppelkrommes.

De ganse koppelkromme lag dus een pak lager met die sjoemelsoftware moesten ze niet sjoemelen zouden de CO2-normcijfers en dus het normverbruik(f)verbruikskosten significant hoger liggen.

Ik schat dat het verbruik van die sjoemeldiesels moesten ze legale software krijgen gemakkelijk 10 % kan hoger liggen (voor de 2.0 TDI), dat is pakweg 0,5 l /100 km, kan ook 0,3-0,6 liter/100 km zijn is maar een gok, er zullen wel websites zijn die dat ondertussen onderzocht hebben...

En ADAC zal zijn TDI-kostentabel serieus moeten herzien, de directe VAG-versies TSFI- en TSI-benzines gaan er (nog) beter uitkomen. :-)
« Laatst bewerkt op: maandag 05 oktober 2015 - 11:34:47 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #46 Gepost op: maandag 05 oktober 2015 - 15:14:38 »
Intussen hebben de media het verloop van de ontwikkeling van de bewuste VW dieselmotor bekendgegeven.

De ontwikkeling begon in 2005, waarbij de ingenieurs de opdracht kregen om ervoor te zorgen dat de motor in overeenstemming was met de emissienormen, en ze tevens een bepaald budget toegewezen kregen.

In 2008 stelden ze vast dat de betrokken motor de emissienormen niet kon halen, en er aanzienlijke bijkomende investeringen zouden nodig zijn om dit te bereiken. De "oplossing" waarvoor ze kozen, was dan de "sjoemelsoftware".

Was het bij VW voor de ingenieurs mogelijk om hun oversten mede te delen dat er aanzienlijke bijkomende investeringen nodig waren zonder nadelige gevolgen voor hun carrière? Het antwoord op deze vraag bepaalt volgens mij of VW mee schuld heeft aan de inzet van de sjoemelsoftware.

Jaren geleden maakte een jonge medewerker bij IBM een fout die IBM vele miljoenen kostte. Een directeur riep de medewerker bij hem en vroeg hem: "U weet waarom ik U laten komen heb?" "Ja", zei de medewerker, "ik ga ervan uit dat ik hier niet lang meer ga werken". "Hoezo", zei de directeur, "U gaat ons toch niet verlaten, nu uw opleiding ons zoveel geld gekost heeft?"
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 06 oktober 2015 - 12:28:38 »
Op middellange tot lange termijn zullen het elektrische voertuigen zijn op batterij.
Dat is dan weer problematisch gezien de metalen in die batterijen ...
Winning, aanbod en recyclage zijn allerminst (milieu)vriendelijk.
Gewicht van die batterijen blijft ook een hinderpaal

Citaat
Een elektrisch voertuig met een brandstofcel heeft net iets meer potentieel, maar er is geen netwerk voor waterstofverdeling, dat is er wel voor elektriciteit.
Het waterstofnet ligt uiteraard niet tot thuis, maar er is wel degelijk een vrij uitgebreid netwerk voor, en wat er is, kan ook uitgebreid worden.

Citaat
Bovendien kan je elektriciteit ook zelf opwekken. Er zijn een aantal manieren waarop dat milieuvriendelijk kan:
Aardgas kunnen we ook zelf maken, én gemakkelijk opslaan zonder nòg meer batterijen, uit afval en CO2+alle mogelijke elektriciteitsoverschotten.

Citaat
Een voorbeeldje uitgewerkt wanneer je alle elektriciteit voor een gemiddelde wagen wil opwekken met een PV-installatie
Wat dan in de zomer gigantische zonnestroom-pieken oplevert, terwijl PV in de winter amper wat stroom levert, hoewel de afname toch gigantisch is om al die auto's op te laden ...
Afname-pieken als iedereen terug thuis is van het werk gaan ook gigantisch zijn.

Bestaande elektriciteitsnet is niet opgewassen tegen massaal gebruik van elektrische voertuigen.
Zelfs de stijgende bevolking in steden was en is al problematisch .
Ooit stond het trottoir hier te koken door overbelasting stroomkabels ... dagelijkse kost blijkbaar.


Het is vrij simpel: géén van de alternatieven zal de volledige markt overnemen omdat dat stomweg niet haalbaar is.
Probleem: België heeft nog nooit enige politiek gevoerd om alternatieve brandstoffen te promoten.
Zelfs LPG kwijnt hier weg terwijl het elders opmars maakt ...
En dan zou men er nu meerdere moeten promoten ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #48 Gepost op: dinsdag 06 oktober 2015 - 13:07:25 »
Dat is dan weer problematisch gezien de metalen in die batterijen ...
Winning, aanbod en recyclage zijn allerminst (milieu)vriendelijk.
Gewicht van die batterijen blijft ook een hinderpaal

De batterijen zijn recycleerbaar, het is gewoon een kwestie van het procedé op punt te stellen. Dat zal er zeker komen als er meer batterijen gebruikt gaan worden. Er zijn nog heel wat verbeteringen mogelijk wat betreft de batterijen. Op korte termijn denk ik dan aan het gebruik van silicium in de Lion batterijen op iets langere termijn de Lithium-lucht batterijen. Hogere capaciteit per gewicht betekent dat het gewicht van de batterij uiteindelijk zal afnemen. De periode van auto's met een range van > 1000 km loopt nu toch wel ten einde.

Citaat
Het waterstofnet ligt uiteraard niet tot thuis, maar er is wel degelijk een vrij uitgebreid netwerk voor, en wat er is, kan ook uitgebreid worden.

Dat netwerk is er inderdaad, maar de capaciteit zal niet opgewassen zijn om er voertuigen mee te tanken. De aanleg van een waterstofnet is bovendien problematischer dan de aanleg of versterking van een elektriciteitsnet.

Citaat
Aardgas kunnen we ook zelf maken, én gemakkelijk opslaan zonder nòg meer batterijen, uit afval en CO2+alle mogelijke elektriciteitsoverschotten.

Het hangt er allemaal van af met welke efficiëntie je dit kan. In elke omzetting gaat energie verloren!

Citaat
Wat dan in de zomer gigantische zonnestroom-pieken oplevert, terwijl PV in de winter amper wat stroom levert, hoewel de afname toch gigantisch is om al die auto's op te laden ...
Afname-pieken als iedereen terug thuis is van het werk gaan ook gigantisch zijn.

We zullen hoe dan ook naar een slimmer net evolueren. Als je onmiddellijk wil laden aan max. stroomsterkte zal je dikwijls meer moeten betalen. Op de dalmomenten kan dan weer goedkoper geladen worden. Als zo een systeem wordt voorzien gaan de elektrische voertuigen het net zelfs stabiliseren. Bij pieken van aanbod kan men de wagens aanbieden om op max. stroomsterkte te laden, als de vraag te hoog wordt op het net kunnen de wagens even stoppen met laden.

Citaat
Bestaande elektriciteitsnet is niet opgewassen tegen massaal gebruik van elektrische voertuigen.
Zelfs de stijgende bevolking in steden was en is al problematisch .
Ooit stond het trottoir hier te koken door overbelasting stroomkabels ... dagelijkse kost blijkbaar.


Het is vrij simpel: géén van de alternatieven zal de volledige markt overnemen omdat dat stomweg niet haalbaar is.
Probleem: België heeft nog nooit enige politiek gevoerd om alternatieve brandstoffen te promoten.
Zelfs LPG kwijnt hier weg terwijl het elders opmars maakt ...
En dan zou men er nu meerdere moeten promoten ...

Weer een cijfervoorbeeld (ik rond af voor de eenvoud):

- 6 000 000 personenwagens in België
- 20 000 km/jaar per personenwagen
- 200 Wh/km

=> 24 TWh noodzakelijk voor een 100% elektrisch wagenpark

Dat is niet veel hoger dan het residentiële verbruik van 20 TWh (cijfers Febeg)

Dit is het meest extreme geval bij een volledige overschakeling op elektrisch rijden. Stel dat we binnen enkele jaren 10% elektrische voertuigen hebben dan zal er maar 2,2 TWh nodig zijn, ofwel, het residentiële verbruik zal stijgen met max 11%.
Hierbij ga je er dan automatisch van uit dat de wagens alleen thuis zullen geladen worden. In de winter is er inderdaad weinig PV beschikbaar om de wagens te laden. Gezien we echter steeds efficiënter moeten omgaan met energie zal in de nabije toekomst het aantal warmtekrachtkoppelingen toenemen. De warmtekrachtkoppeling die gebruikt wordt om het kantoor gebouw te verwarmen kan ook gebruikt worden om (gedeeltelijk) elektrische wagens te laden van werknemers.

Wanneer tijdens de avondpiek niet of nauwelijks wordt geladen en men de capaciteit van het netwerk 's nachts gebruikt zullen we niet snel grote problemen hebben met het elektriciteitsnet. Ik geloof voor de nabije toekomst nog altijd in nucleaire energie. Deze nucleaire stroom kan dan 's nachts aan de auto's gevoed worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2015 - 14:59:02 »
De batterijen zijn recycleerbaar, het is gewoon een kwestie van het procedé op punt te stellen. Dat zal er zeker komen als er meer batterijen gebruikt gaan worden.
De vraag is of dat er ook komt als er tegelijk ook veel meer verschillende batterij-technieken gaan komen, die allemaal wat anders samengesteld zijn, zodat er niet "het" procedé, maar vele procedés zullen moeten geoptimaliseerd worden.

Momenteel gebeurt het eigenlijk amper - de metalen in de dure batterijen zijn te goedkoop ...



Er zijn nog heel wat verbeteringen mogelijk wat betreft de batterijen. Op korte termijn denk ik dan aan het gebruik van silicium in de Lion batterijen op iets langere termijn de Lithium-lucht batterijen. Hogere capaciteit per gewicht betekent dat het gewicht van de batterij uiteindelijk zal afnemen. De periode van auto's met een range van > 1000 km loopt nu toch wel ten einde.


Citaat
Het hangt er allemaal van af met welke efficiëntie je dit kan. In elke omzetting gaat energie verloren!
Bij energie uit afval winnen we "verloren" energie terug.
Overtollige elektriciteit / gestopte windmolens zijn eigenlijk ook verloren energie.

Citaat
We zullen hoe dan ook naar een slimmer net evolueren.
Wat ook een gigantische onderneming is om dat tot op huisniveau te regelen ...


Citaat
Als zo een systeem wordt voorzien gaan de elektrische voertuigen het net zelfs stabiliseren. Bij pieken van aanbod kan men de wagens aanbieden om op max. stroomsterkte te laden, als de vraag te hoog wordt op het net kunnen de wagens even stoppen met laden.
Dat veronderstelt een totaal smart grid, terwijl we nog niet eens oplaadpunten op parkings hebben ...
Niet in het minst omdat er zo goed als niets te laden is .

Mijn werkgever heeft paar jaar terug de parking volledig heraangelegd.
0,0 faciliteiten voor bvb elektrische voertuigen.

En het niet-vooruitdenkend aanleggen gaat volop voort bij allerhande aanpassingen / heraanleg , de overheid op kop.


Citaat
=> 24 TWh noodzakelijk voor een 100% elektrisch wagenpark
Dat is niet veel hoger dan het residentiële verbruik van 20 TWh (cijfers Febeg)
Een verdubbeling van het huidige verbruik is gewoon gigantisch.
Dat vereist een volledig heraangelegd / aangepast elektriciteitsnet of je kan echt gaan koken op het trottoir.


Citaat
Hierbij ga je er dan automatisch van uit dat de wagens alleen thuis zullen geladen worden.
Neen, want niet iedereen kan thuis opladen - geen garage bvb.
Of een huurgarage waar geen elektriciteit voorzien is, of niet in de mate dat iedereen er zijn auto kan opladen / aan het grid koppelen.
Het decentrale karakter van elektriciteit is net ook het probleem: je moet overal alles gaan aanpassen om het te doen werken.

Citaat
De warmtekrachtkoppeling die gebruikt wordt om het kantoor gebouw te verwarmen kan ook gebruikt worden om (gedeeltelijk) elektrische wagens te laden van werknemers.
Die had men doorgaans al voorzien om het kantoor draaiend te houden ...


Citaat
Ik geloof voor de nabije toekomst nog altijd in nucleaire energie.
Ik niet meer.
De Duitsers hebben ze al aan de kant geschoven, de rest van de EU zal volgen - al gebeurt dat mogelijk pas na een Europees "Fukushima".

Electrabel-gate heeft al duidelijk gemaakt dat er serieuze gaten in hun operationele en veiligheidssystemen zitten (nooit voordien gedetecteerde scheuren in reactoromhulsels, interne sabotage in Doel, wanpraktijken in Tihange, ...)
De mogelijkheid op een "Oh-shit" scenario worden hier almaar groter.
De waarschuwingen zijn er, en ze worden volop genegeerd.
We gaan zelfs de alleroudste centrales nog wat langer open houden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #50 Gepost op: maandag 02 november 2015 - 19:16:10 »
Net in het nieuws: ook de zware > 3000 cc diesels van VW, Audi en Porsche zouden sjoemelsoftware hebben... in feite dan allemaal zeker ?

http://uk.reuters.com/article/2015/11/02/epa-tells-volkswagen-that-porsche-diesel-idUKL1N12X1E020151102
« Laatst bewerkt op: maandag 02 november 2015 - 19:26:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #51 Gepost op: maandag 02 november 2015 - 20:37:01 »
Net in het nieuws: ook de zware > 3000 cc diesels van VW, Audi en Porsche zouden sjoemelsoftware hebben... in feite dan allemaal zeker ?

http://uk.reuters.com/article/2015/11/02/epa-tells-volkswagen-that-porsche-diesel-idUKL1N12X1E020151102

Ik zie dat daar niet staan hoor.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 03 november 2015 - 00:00:17 »
Net in het nieuws: ook de zware > 3000 cc diesels van VW, Audi en Porsche zouden sjoemelsoftware hebben... in feite dan allemaal zeker ?

http://uk.reuters.com/article/2015/11/02/epa-tells-volkswagen-that-porsche-diesel-idUKL1N12X1E020151102

Ik zie dat daar niet staan hoor.
Link is blijkbaar veranderd, gewoon andere nemen:
betreft enkel de 3000 cc diesels V6-motoren, voorlopig toch. V8 V10 V12 diesel bestaan ook bij VAG...

Citaat
http://www.usatoday.com/story/money/cars/2015/11/02/epa-diesel-suv-volkswagen-audi-porsche/75044132/

But Monday's announcement broadens the scandal to more than 10,000 new vehicles in the U.S.: the 3-liter diesel engine versions of the 2014 Volkswagen Touareg, the 2015 Porsche Cayenne, and the 2016 Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L, and Q5. Those vehicles are among Volkswagen Group's most profitable.

Citaat
http://www.zeit.de/wirtschaft/unternehmen/2015-11/vw-abgasskandal-3-liter-dieselmotor-us-umweltbehoerde
Auch Porsche-Motoren manipuliert

Die US-Umweltbehörde Epa erhebt neue Vorwürfe gegen Volkswagen: Auch Abgaswerte von Dreiliter-Modellen wurden gefälscht. Betroffen sind Modelle von VW, Audi und Porsche
...

Die neuerliche Rüge der Epa betrifft ungefähr 10.000 Dieselfahrzeuge, die seit dem Modelljahr 2014 in den USA verkauft worden seien. Zusätzlich sei eine bislang unbekannte Zahl aus dem Modelljahrgang 2016 betroffen. Volkswagen sei abermals damit gescheitert, seine Pflicht zur Erfüllung der gesetzlichen Vorgaben in den USA einzuhalten, sagte Epa-Expertin Cynthia Giles.
Blijkbaar ook de allernieuwste 2016 modellen of minstens euronorm 6 equivalent, de NOx-norm in de USA is wel strenger als de Europese.

Of De Standaard:
Citaat
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151102_01951113

'Ook sjoemelsoftware in Porsche Cayenne en zwaardere Audi's'

Vandaag om 19:12 door wver, rvs | Bron: Reuters, Belga

Het Duitse autoconcern Volkswagen (VW) heeft ook in auto’s met grotere 3-liter dieselmotoren van modeljaren 2014 tot 2016 software geïnstalleerd om uitstootgegevens te manipuleren. Dat heeft het Amerikaanse milieubeschermingsagentschap EPA gezegd. Volkswagen ontkent de beschuldigingen.

Het gaat volgens EPA, het agentschap dat in september het milieuschandaal aan het licht bracht, om auto’s van de modellen VW Touareg, Porsche Cayenne, Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8, Audi A8L en Audi Q5.

De emissiewaarden van de betrokken wagens zouden onder reële omstandigheden tot negen keer hoger liggen dan de normen, aldus EPA. Volgens het agentschap zijn zeker 10.000 van deze wagens betrokken in de VS, maar een exact cijfer kan voorlopig niet gegeven worden.

In een eerste reactie ontkent Volkswagen dat er er illegale software werd geïnstalleerd in V6-dieselmotoren. Het wil naar eigen zeggen de volledige medewerking verlenen aan het EPA-onderzoek om de zaak op te helderen. Porsche, dat voor het eerst genoemd wordt in de Dieselgate-affaire, zegt kennis genomen te hebben van de beschuldigingen en dat het de zaak onderzoekt.

edit: zelfs de Duitse wikipedia is al bijgewerkt:
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/VW-Abgasskandal

VW-Abgasskandal
Dieser Artikel beschreibt ein aktuelles Ereignis. Die Informationen können sich deshalb rasch ändern.

 Laut der Volkswagen AG ist die betreffende Software in weltweit etwa elf Millionen Fahrzeugen mit der Motorenreihe VW EA189 im Einsatz, in den USA ist auch die Nachfolgereihe VW EA288 betroffen. Laut der Nachrichtenagentur Reuters wurde die Software jedoch für vier verschiedene Motorentypen angepasst. Betroffen sind laut dem deutschen Bundesverkehrsministerium auch in Europa zugelassene Autos sowie gemäß Medienmeldungen von Anfang November 2015 auch Fahrzeuge von Audi und Porsche.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 november 2015 - 00:39:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 03 november 2015 - 17:51:33 »
Het USA NOx-verschil met Euronorm 6 is quasi dubbel zo streng EPA-Bin 5 = 0,031 g/km (0,05g/mi omgerekend) dit met iets snellere US-rijcyclus, euronorm 6 = 0,06 g/km bij zwakkere NEDC rij-cyclus.

Daarenboven moeten de US-diesels (federale wet) die 0,031 g max NOx ook nog hebben tot 90.000 km, vanaf dan nog 0,043 g/km max gegarandeerd tot 193.000 km. Dus worden die diesels ook na die gereden kms gecontroleerd (grote emissiekeuring ?)
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#USA.2C_Federal

en er zijn nog mss veel strengere NOx-normen zoals Bin3 en Bin2 op komst, wslk gelden sommige al in Californië.

Wie weet wou VW wat op zekerheid spelen met zijn 3000 cc diesels want de Europese euronorm 6-versies (ondanks adblue/NOx-kat) voldoen wslk niet in de USA, of mss niet na 150.000 km ofzo... ik gis nu.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 03 november 2015 - 17:54:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 03 november 2015 - 21:08:48 »
Daarenboven moeten de US-diesels (federale wet) die 0,031 g max NOx ook nog hebben tot 90.000 km, vanaf dan nog 0,043 g/km max gegarandeerd tot 193.000 km. Dus worden die diesels ook na die gereden kms gecontroleerd (grote emissiekeuring ?)
In een aantal staten wordt dat inderdaad gemeten, o.a. CA

Men was daar ook in de ban van de "clean diesel" aan het geraken ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Oostenrijk : Sjoemelsoftware in uw auto? Dan moet VW hem volledig terugbetalen
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 07 juni 2018 - 16:27:07 »
Citaat van: Nieuwsblad
Test Aankoop probeert met groepsvordering ook Belgische gedupeerden te helpen

Sjoemelsoftware in uw auto? Dan moet Volkswagen hem volledig terugbetalen

Een Oostenrijkse rechtbank heeft een concessiehouder van de Duitse autobouwer Volkswagen bevolen om een wagen volledig terug te betalen aan een Oostenrijkse vrouw. De auto in kwestie was uitgerust met zogenaamde sjoemelsoftware. In ons land probeert Test Aankoop met een groepsvordering hetzelfde gedaan te krijgen voor ongeveer 11.000 gedupeerden.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180607_03549701?utm_source=twitter&utm_medium=dlvr&utm_campaign=twitterfeed
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 07 juni 2018 - 17:02:02 »
Ik vind dat er nu toch lieden zijn die geen genoegen nemen met een billijke schadevergoeding, doch er echt wel munt proberen uit te slaan.

Het Oostenrijks vonnis gaat al zeer ver. Maar Test-Aankoop zou willen dat de eigenaars de aankoopprijs terugkrijgen EN de wagen mogen behouden. Je zou haast al spijt krijgen dat je zo een auto niet gekocht hebt.

Al jaren kraait er geen haan over dat auto's meer verbruiken dan in de catalogus staat, niettegenstaande dat de eigenaars geldt kost. Wat kost het een eigenaar dat zijn auto meer schadelijke stoffen uitstoot dan aangegeven? Niets, de benadeelde is niet de eigenaar van de auto, maar het milieu, dus de hele maatschappij. Die zou moeten schadevergoeding krijgen.

Wat trekt de doorsnee eigenaar zich trouwens aan van de luchtvervuiling? In de winter laat hij de motor draaien terwijl hij de auto sneeuwvrij maakt. Hij neemt de auto om nog geen 500 m verder naar de bakker te gaan, schakelt slecht, laat het onderhoud niet tijdig doorvoeren, en raast er hier in Duitsland tegen 180 km/h of meer mee over de snelwegen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 07 juni 2018 - 17:25:16 »
Het Oostenrijks vonnis gaat al zeer ver. Maar Test-Aankoop zou willen dat de eigenaars de aankoopprijs terugkrijgen EN de wagen mogen behouden. Je zou haast al spijt krijgen dat je zo een auto niet gekocht hebt.

Ik wil het nog wel 's zien gebeuren, dat een rechtbank Test Aankoop hier volledig in gaat volgen : het goed (hun auto, een VW) gewoon mogen behouden én toch integraal terugbetaald krijgen (hoewel ze er ongetwijfeld zelfs al véle km's mee gereden hebben).

Ze kunnen het maar proberen.  Maar of een rechter dérgelijke eis nog billijk acht ?  Misschien is het eerder hun (verdoken) strategie om méér te vragen, om finaal toch minstens te krijgen wat ze eigenlijk willen ?  Ik weet het ook niet.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Volkswagen sjoemelt met software om emissienorm te omzeilen
« Reactie #59 Gepost op: dinsdag 12 juni 2018 - 11:24:25 »
Tja waarom zouden ze het hier niet doen terwijl ze in de states al duizenden wagens hebben teruggekocht?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien