De batterijen zijn recycleerbaar, het is gewoon een kwestie van het procedé op punt te stellen. Dat zal er zeker komen als er meer batterijen gebruikt gaan worden.
De vraag is of dat er ook komt als er tegelijk ook veel meer verschillende batterij-technieken gaan komen, die allemaal wat anders samengesteld zijn, zodat er niet "het" procedé, maar vele procedés zullen moeten geoptimaliseerd worden.
Momenteel gebeurt het eigenlijk amper - de metalen in de dure batterijen zijn te goedkoop ...
Er zijn nog heel wat verbeteringen mogelijk wat betreft de batterijen. Op korte termijn denk ik dan aan het gebruik van silicium in de Lion batterijen op iets langere termijn de Lithium-lucht batterijen. Hogere capaciteit per gewicht betekent dat het gewicht van de batterij uiteindelijk zal afnemen. De periode van auto's met een range van > 1000 km loopt nu toch wel ten einde.
Het hangt er allemaal van af met welke efficiëntie je dit kan. In elke omzetting gaat energie verloren!
Bij energie uit afval winnen we "verloren" energie terug.
Overtollige elektriciteit / gestopte windmolens zijn eigenlijk ook verloren energie.
We zullen hoe dan ook naar een slimmer net evolueren.
Wat ook een gigantische onderneming is om dat tot op huisniveau te regelen ...
Als zo een systeem wordt voorzien gaan de elektrische voertuigen het net zelfs stabiliseren. Bij pieken van aanbod kan men de wagens aanbieden om op max. stroomsterkte te laden, als de vraag te hoog wordt op het net kunnen de wagens even stoppen met laden.
Dat veronderstelt een totaal smart grid, terwijl we nog niet eens oplaadpunten op parkings hebben ...
Niet in het minst omdat er zo goed als niets te laden is .
Mijn werkgever heeft paar jaar terug de parking volledig heraangelegd.
0,0 faciliteiten voor bvb elektrische voertuigen.
En het niet-vooruitdenkend aanleggen gaat volop voort bij allerhande aanpassingen / heraanleg , de overheid op kop.
=> 24 TWh noodzakelijk voor een 100% elektrisch wagenpark
Dat is niet veel hoger dan het residentiële verbruik van 20 TWh (cijfers Febeg)
Een verdubbeling van het huidige verbruik is gewoon gigantisch.
Dat vereist een volledig heraangelegd / aangepast elektriciteitsnet of je kan echt gaan koken op het trottoir.
Hierbij ga je er dan automatisch van uit dat de wagens alleen thuis zullen geladen worden.
Neen, want niet iedereen kan thuis opladen - geen garage bvb.
Of een huurgarage waar geen elektriciteit voorzien is, of niet in de mate dat iedereen er zijn auto kan opladen / aan het grid koppelen.
Het decentrale karakter van elektriciteit is net ook het probleem: je moet overal alles gaan aanpassen om het te doen werken.
De warmtekrachtkoppeling die gebruikt wordt om het kantoor gebouw te verwarmen kan ook gebruikt worden om (gedeeltelijk) elektrische wagens te laden van werknemers.
Die had men doorgaans al voorzien om het kantoor draaiend te houden ...
Ik geloof voor de nabije toekomst nog altijd in nucleaire energie.
Ik niet meer.
De Duitsers hebben ze al aan de kant geschoven, de rest van de EU zal volgen - al gebeurt dat mogelijk pas na een Europees "Fukushima".
Electrabel-gate heeft al duidelijk gemaakt dat er serieuze gaten in hun operationele en veiligheidssystemen zitten (nooit voordien gedetecteerde scheuren in reactoromhulsels, interne sabotage in Doel, wanpraktijken in Tihange, ...)
De mogelijkheid op een "Oh-shit" scenario worden hier almaar groter.
De waarschuwingen zijn er, en ze worden volop genegeerd.
We gaan zelfs de alleroudste centrales nog wat langer open houden ...