Auteur Topic: Geslaagd in Wallonië, maar geen rijbewijs in Vlaanderen  (gelezen 2127 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Geslaagd in Wallonië, maar geen rijbewijs in Vlaanderen
« Gepost op: dinsdag 05 juni 2018 - 14:51:54 »
Citaat van: HLN
“Geslaagd in Wallonië, geen rijbewijs in Vlaanderen”

RAAD VAN STATE BUIGT ZICH OVER MAXIME (18) EN LOTGENOTEN[/b]

Maxime Timmerman (18) uit het Vlaams-Brabantse Beersel is de pineut. De tiener slaagde voor zijn rijexamens, maar krijgt toch geen rijbewijs. Reden: hij heeft zijn proeven afgelegd in Wallonië, waar andere voorwaarden gelden. “De Raad van State moet dit dringend uitklaren”, zegt de sector. “Want Maxime is lang niet de enige.”

https://www.hln.be/de-krant/-geslaagd-in-wallonie-geen-rijbewijs-in-vlaanderen~a551ff1e/

Een gevolg dus van die zesde staatshervorming. 

Eerder zagen we al het gedoe tussen Weyts (die de drie jaar wachttijd wilde afschaffen) en Bellot, die beiden meenden daarvoor bevoegd te zijn.  De Raad van State floot Weyts toen terug.  Maar wie dacht, dat dààrmee nu alles opgelost zou zijn, moet zijn mening dus herzien.

Maxime, woont dus in Vlaanderen.  Het rij-examen, mag evenwel in eender welk examencentrum afgelegd worden.  Volgens de examenvoorwaarden van het gewest waar het desbetreffende examencentrum gelegen is.  Deze jongeman, ging dus in Wallonië zijn rij-examen afleggen.  Niet zo gek ver van zijn woonplaats, en ideaal voor hem aangezien hij van thuis uit het Frans beter beheerst dan het Nederlands.  In Wallonië, moet men drie maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs vooraleer men het rij-examen mag afleggen.  In Vlaanderen is dat inmiddels negen maanden.

Geslaagd in Wallonië, krijgt hij in Vlaanderen (edit : het rijbewijs wordt aangevraagd in de gemeente waar men gedomicilieerd is) ... géén rijbewijs afgeleverd.  Hij heeft immers het rij-examen al afgelegd voordat hij negen maanden zijn vrb bezat.

De Raad van State moet nu einde dit jaar de zaak uitklaren ......

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geslaagd in Wallonië, maar geen rijbewijs in Vlaanderen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 05 juni 2018 - 15:07:58 »
In de krant, schrijft men nu ... dat er voor hem niks anders zal opzitten dan te wachten tot september voordat hij zijn definitieve rijbewijs kan aanvragen.

Ik durf ervoor vrezen.  Ook dan ... zal hij géén negen maanden houder van een voorlopig rijbewijs geweest zijn, toen hij zijn praktijkexamen ging afleggen.  En men moet in Vlaanderen negen maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs om toegelaten te worden tot het praktijkexamen.  (dus niet om het definitieve rb te kunnen aanvragen).

Dus ofwel wachten, en opnieuw slagen in het praktijkexamen.  Ofwel hopen dat de Raad van State met een voor hem gunstig arrest afkomt ?

Pure kafka !  Ik heb het hier al vaker geschreven, en ik herhaal het nog maar eens.  Dit alles had integraal federale materie moeten blijven !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Geslaagd in Wallonië, maar geen rijbewijs in Vlaanderen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 05 juni 2018 - 22:54:11 »
Citaat van: bert covens
Pure kafka !  Ik heb het hier al vaker geschreven, en ik herhaal het nog maar eens. 
Dit alles had integraal federale materie moeten blijven !
Nee, ze hadden beter met de ganse santaboetiek bij 1 federaal België gebleven en liefst dan nog met 1 federale regering !
Weg gewesten en weg provincies ...
Hallucinant, mais c'est du Belge ! :)

België is een scheet groot, heeft 6 regeringen en dan nog een aantal bevoegdheden tss de twee gewesten willen splitsen en den ene dan maar heiliger willen zijn dan de paus ...

Ik vroeg me wel af of het in de omgekeerde richting wel lukt ?
Een Waal die in Vlaanderen examen doet na 3 maand en slaagt of gaan ze daar vallen over het feit dat je in Vlaanderen 9 maand "houder moet zijn van een VR" ?  :D

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geslaagd in Wallonië, maar geen rijbewijs in Vlaanderen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 06 juni 2018 - 09:43:59 »
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/06/05/weyts-rijbewijs-shoppen-in-brussel-of-wallonie-niet-mogelijk/

Alleen zal Ben Weyts wss niet écht graag lezen dat hij volgens de journalist van de CD&V zou zijn ...   ;D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Geslaagd in Wallonië, maar geen rijbewijs in Vlaanderen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 06 juni 2018 - 11:05:20 »
dus Maxime "moest het maar geweten hebben want het staat in de wet" ...
de Waalse rijschool/examencentrum is dan eigenlijk ook in fout of had Maxime er minstens op moeten wijzen maar of ze dat dan ook hebben gedaan, is niet geweten of niet te bewijzen
die burgemeester wou dan eventueel een precedent scheppen om het toch toe te staan maar als er iets zou gebeuren tot die 9e maand is hij verantwoordelijk


partij staat eerst nog juist dan verkeerd idd
nva of cdnv maakt niet uit, toch 1 pot nat ...  :)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Geslaagd in Wallonië, maar geen rijbewijs in Vlaanderen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 06 juni 2018 - 11:17:43 »
Hoewel het uitreiken van een rijbewijs federale materie gebleven is, gaat Ben Weyts eventjes beslissen dat een Vlaming die in Wallonië zijn rij-examen afgelegd heeft géén rijbewijs uitgereikt krijgt.  Tenzij betrokkene ff naar Wallonië zou verhuizen .....

Spierballen laten rollen, noemt men dat.  's Kijken of (en hoe) Bellot in deze de zijne dan weer 's gaat laten rollen.  Bellot hééft dat al 's gedaan, via de Raad van State. (toen Ben Weyts die drie jaar wachttijd wou afschaffen).

Om 1 of andere reden, begin ik zo'n déjà-vu gevoel te krijgen .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Geslaagd in Wallonië, maar geen rijbewijs in Vlaanderen
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 06 juni 2018 - 17:40:11 »
Is het nu echt de bedoeling om aan te tonen dat er in België, door de spreiding van de bevoegdheden, alsmaar minder nog functioneert?

Maxime zou in Wallonië na 3 maanden een rijbewijs kunnen krijgen. Als hij daar nog 6 maanden bij doet zonder nog één keer met een auto te rijden, dan pas acht Vlaanderen hem klaar om een rijbewijs te krijgen. Misschien wordt de volgende stap dat je met een rijbewijs dat in Wallonië uitgereikt werd, niet in Vlaanderen mag rijden, maar wel in het buitenland.

Duitsland is bijna 12 keren zo groot als België en telt 16 deelstaten, doch overal zijn de regels om een rijbewijs te bekomen volstrekt identiek.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."