Ik deel toch ook de mening van Svenn.
Ja, een kruispunt is wat ze is.
En ja, als elke weggebruiker zich had aangepast ... zou dit ongeval ook nooit hebben plaatsgevonden.
Anderzijds, zou men toch stillekes aan mogen weten dat lang niet elke weggebruiker zich meteen aanpast. Zeker niet aan een kruispunt waar de verkeerssituatie ingrijpend gewijzigd is. Wààr was het ook alweer, dat een vrachtwagenbestuurder er 's morgens in alle vroegte niet beter op vond dan de afsluiting van een afrit doodleuk te verplaatsen, in een poging de nodige omleidingen te negeren ? Gans de omgeving zat toen muurvast omdat talloze bestuurders hem gevolgd waren en zich hopeloos vastgereden hadden thv die bouwwerf. Juist, ja : dat was thv een afrit voorbij de Beverentunnel. En het betrof een omleiding die nodig was voor een welbepaalde fase bij het omvormen van deze rotonde naar een kruispunt Hollands model, jawel.
Men had van ki-lo-me-ters ver kunnen inzien en voorspellen dat bestuurders altijd ff tijd nodig hebben om te wennen aan de nieuwe situatie. Zelfs aan een situatie waarbij de verkeerslichten al actief waren. En er was écht géén glazen bol nodig om te kunnen voorspellen dat het stevig mis zou kunnen gaan, als het kruispunt opengesteld zou worden vóórdat de verkeerslichten actief waren. Helaas heeft iemand het nu met de dood moeten bekopen voordat de sjarels van wegbeheerders deze weg weer sloten totdat de verkeerslichten actief waren (of inmiddels al zijn).
Dus ja, in de éérste plaats ligt de schuld bij onaangepast rijgedrag van de weggebruiker.
Maar toch ben ik van ook van mening dat de wegbeheerder ook geenszins vrij is van zonde door deze weg al stoemelings open te stellen voordat de verkeerslichten er actief waren. Met de grote verkeersdrukte daar, had dat nooit, jamais mogen gebeuren. Zelfs mét werkende verkeerslichten, zou in den beginne bvb enige vorm van verhoogd politioneel toezicht (zichtbaar aanwezig), ook geen kwaad gekund hebben. Ondermeer de WPR toert daar toch vaak genoeg rond, met de weegbrug en douanescanner thv de Tijsmanstunnel.