We leven in boeiende tijden wat betreft elektrische voertuigen. Tesla heeft de EV deftig op de kaart gezet. Vooral de Model S en X bewijzen dat je een EV kan gebruiken voor al je verplaatsingen. Het meest gehoorde argument tegen EV's heeft ofwel met Tesla te maken, nl. te duur. Een ander veel gehoord argument heeft dan weer minder met Tesla te maken, nl. te weinig bereik.
Het klopt, tot nu toe koos je ofwel voor een dure Tesla met voldoende bereik ofwel koos je voor een goedkoper voertuig met een bereik van 150 à 200 km.
Sinds enkele maanden is de Jaguar iPace beschikbaar die in de praktijk zo'n 400 km kan rijden op de batterij, maar goedkoop kan je deze wagen niet noemen. Als hij al leverbaar is gaat die toch zo'n 80 000 euro kosten. Dat is veel minder dan de Tesla Model X, maar het is ook een veel kleinere wagen.
Sinds kort kan je echter een betaalbare wagen met groot bereik bestellen, een Hyundai Kona met een 64 kWh batterij. Dit geeft deze wagen een praktisch bereik van meer dan 400 km! Ik heb al enkele tests gezien op youtube en daar wordt een bereik tot 500 km gehaald in realistische omstandigheden! Bereik heeft deze wagen dus genoeg. De wagen kost 42 000 euro. Dit is natuurlijk niet weinig, zeker als je weet dat deze wagen iets groter is als een Golf. Een gedeelte van deze kostprijs win je natuurlijk wel terug door besparing op BIV, wegentaks, onderhoud, …
In de praktijk verbruikt deze Kona tussen de 12 en 14 kWh/100 km. Nemen we het gemiddelde van 13 kWh/100 dan is de energiekost voor 100 km, 13 x 0,25 = 3,25 euro. Daar heb je aan de huidige prijzen net iets meer als 2 l diesel of benzine voor. Een soortgelijke wagen met een verbrandingsmotor verbruikt zo'n 4,5 l diesel, 100 km rijden kost je dan 4,5 x 1,5 = 6,75 euro. Een gemiddelde belg rijdt ongeveer 20 000 km per jaar en bespaart met deze wagen 700 euro/jaar aan brandstof!
Op lange afstand zal je moeten snelladen met de Kona. In de praktijk haalt hij ongeveer 75 kW aan een voldoende sterke laadpaal. Momenteel staan dergelijke laadpalen er nog niet veel, maar dit evolueert snel. Aan een dergelijke laadpaal duurt een typische laadsessie zo'n 50 min. Trager als een Tesla aan een supercharger, maar de Kona geraakt wel verder als de meeste Tesla's (uitzondering Model S 100D en P100D).
Deze wagen zou brokken kunnen maken in de leasemarkt. De meeste bedrijven hebben goedkopere stroom, meestal kost die voor hen 0,15 euro/kWh waardoor de energiekost onder de 2 euro/100 km komt. Aan een standaardstopcontact aan 16 A kan je dan 3,6 kW laden, na een werkdag heb je dan 3,6 x 8 = 28,8 kWh geladen, dit is voldoende voor (28,8/13)x100=221,5385 te rijden! Een snellere laadoplossing is trouwens ook mogelijk: monofase 32 A aan 7,2 kW of driefase 16A aan 11 kW.
Het wordt interessant om het aanbod aan EV's te volgen de komende jaren. Hyundai heeft nu al de Ioniq EV en Kona EV met een aanvaardbare prijs en bereik. Bovendien zijn ze zeer efficiënt. Nissan heeft ook enkele interessante voertuigen in de pipeline waaronder een Leaf met grotere batterij en actief temperatuurmanagement van de batterij. GM heeft de Bolt of Ampera-E.
De belangrijkste argumenten tegen EV's, hoge kostprijs en te weinig bereik kalven in hoog tempo af.