https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-de-groene-rekening-van-de-elektrische-auto
Dit artikel ga ik even 'debunken', gewoon omdat het te gemakkelijk is...
De lithium-ion-accu van een elektrische auto bevat tientallen grondstoffen, die niet onuitputtelijk zijn: lithium, kobalt, zeldzame aardmetalen, nikkel, grafiet…
Elke auto gebruikt tientallen grondstoffen die niet onuitputtelijk zijn, dat is geen eigenschap van de elektrische auto. Wat betreft de materialen die gebruikt worden in de batterij, daar staan toch wel enkele kemels. Lithium is één van de meest voorkomende elementen, daar zullen we niet direct problemen mee krijgen. Kobalt is een vervelend beestje, echter lang niet alle accu's van elektrische auto's bevatten echter kobalt. Bij Tesla is dit wel het geval, maar men bouwt het gebruik van Kobalt af in de batterijen, bij de laatste batterijen is dat al veel minder. Bij mijn weten zitten er geen zeldzame aardmetalen in de batterij. Nikkel is zeker niet zo zeldzaam en wordt in allerlei toepassingen gebruikt, het gebruik in batterijen maakt hier maar een klein percentage van uit. Grafiet is zeker geen probleem.
Bovendien zijn al deze materialen relatief makkelijk te recycleren. Dit is dus niet zoals de ontginning van aardolie welke na verbranding voorgoed is verdwenen.
De accu van een elektrische auto bevat tot 8 kilo kobalt
Deze bewering is fout. Zoals hierboven al vermeld bevat niet elke accu kobalt. Tesla gebruikt accu's met de zg. NCA chemie (Nickel - Cobalt - Aluminium). Ze beseffen dat kobalt in deze accu's een probleem is en men streeft naar een steeds lager gehalte aan Cobalt. De eerste Tesla's hadden tot 11 kg cobalt in de batterij. In Mijn Model X is dat al terug gebracht naar 7 kg en dit zelfs voor een grotere batterij. Bij de Model 3 is dit nog slechts 4.5 kg.
https://www.teslarati.com/tesla-battery-tech-cobalt-mining-industry/De lithiummijn Sales de Jujuy in Argentinië verbruikt bijvoorbeeld meer dan 7 miljoen liter water per dag.
Een lithium-mijn is geen mijn in de traditionele zin. Men pompt inderdaad grote hoeveelheden zout water van onder de zoutvlakte op. Dit water is verzadigd met zout, waaronder een zeker percentage lithium-zouten. Het process is vrij eenvoudig en vereist grotere evaporatie-meren. Hier wordt het lithium geconcentreerd. Er wordt dus zeker geen drinkbaar water gebruikt bij deze 'mijnen'. Meer nog, die verdampingsvijvers liggen in zo droog mogelijk gebieden.
Wat betreft de zeldzame aarden die gebruikt zouden worden in de elektrische voertuigen slaat men ook de bal mis. Zeldzame aarden worden een beetje overal gebruikt, maar het meest in permanente magneten. Er zijn auto's die elektromotoren hebben met permanente magneten. De Tesla Model S/X hebben geen permanente magneten in hun motoren! Er zitten wel zeldzame aarden in bv. de beeldschermen maar dat is niet anders in ICE-wagens.
Kortom, weer een triestig stukje journalistiek. De schrijver heeft de klok horen luiden maar weet de klepel niet hangen.