Als het koelsysteem het niet meer kan bijbenen zit je heel waarschijnlijk met een probleem. Moderne wagens kunnen gerust zeer hoge temperaturen aan zonder hierbij in de problemen te komen. Dit is zelfs zo wanneer er een zware last door de Alpen wordt getrokken. In zo'n gevallen komt het wel eens voor dat de chauffeur niet kan rijden en zo zijn motor oververhit.
Het kan ook zijn dat de termostaat het begeeft. Das een dingetje die bij de motor zit om, onder andere, in de winter de motor sneller op bedrijfstemepatuur te krijgen. Met wat gereedschap bij de hand kun je dit verwijderen en verder rijden tot aan de garage (of zelfs tot de volgende winter).
Of de ventilator die niet meer aanslaat door 1 of andere reden, of bij watergekoelde versies te weinig (of geen) koelvloeistof,...
Als alles perfekt werkt lijkt het me bijna onmogelijk om een te motor te warm te laten lopen.
Zie maar eens in de autosport aan welke extremen die voertuigen worden blootgesteld en zelden of nooit koelproblemen, tenzij bij 1 of ander defekt dan.
Een chauffeur die in de bergen in de problemen komt zal veel eerder problemen hebben met de remmen dan met de motor.