Auteur Topic: Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw ...  (gelezen 1422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw ...
« Gepost op: donderdag 10 januari 2019 - 21:55:53 »
Alles okee ginder, Jozef ?

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/winterweer-neemt-extreme-vormen-aan-in-alpen-en-ergste-moet-nog-komen-duizenden-mensen-vast-noodtoestand-uitgeroepen~a1207947/

Ik heb doorheen de jaren zo ook al m'n deel met sneeuw en diets meer gehad in Zwitserland maar dit is er los over  ...  :o



Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw ...
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 11 januari 2019 - 17:00:01 »
Volgens het krantenartikel zou hier de "noodtoestand" uitgeroepen zijn. Dat klopt niet. Sinds gisteren geldt hier de "Katastrofenzustand".

De plaats waar 350 mensen vast zitten is geen deelgemeente van Berchtesgaden (er bestaan er geen), doch het gehucht Buchenhöhe. De daken van de huizen zijn daar voorzien op een tweemaal hogere sneeuwlast dan in de rest van dit Alpengebied. De weg ernaar werd versperd door een sneeuwlawine.

3 tot 5 maal per 24 uur een uur met de sneeuwfrees rijden heeft ons tot nu toe in staat gesteld om onze oprit vrij te houden. We hebben gelukkig een braakliggend terrein naast ons eigendom, waar we de sneeuw kunnen opspuiten. Velen hier moeten, bij gebrek aan plaats, geld uitgeven voor vrachtwagens die de sneeuw komen opladen en in de beek gaan kappen.

Maar het ergste moet nog komen. Ons dak is voorzien op een sneeuwlast van 300 kg per m², wat een sneeuwhoogte van 1,50 m is, maar het stort pas in bij 1,7 keren zoveel belasting. Dramatisch zou het kunnen worden als het gaat regenen en dan het regenwater in de sneeuw bevriest; dan krijgen we 900 kg per m² daklast, en is het dak amper nog bestand tegen een sneeuwhoogte van 0,82 meter als we de veiligheidsmarge van 1,7 meerekenen.

Roekeloze eigenaars kruipen hier op hun dak om er sneeuw af te vegen zonder dat ze ook maar enige vorm van beveiliging dragen. Ze doen het bovendien niet gelijkmatig over de gehele oppervlakte, zodat eenzijdige belasting van het dak ontstaat.

We hebben verleden jaar een carport tegen het huis gebouwd. Die lijkt wel goed bestand te zijn tegen sneeuwlast op zijn dak. Maar als er bovendien nog een sneeuwlawine van het dak van het huis opdondert, stel ik me vragen.

Het meeste gevaar lopen de licht gebouwde schuine daken van winkels zoals Aldi en Liddl.

Leslie is thuis met vakantie, en één van onze huurders rijdt al de hele week met haar Suzuki Jimny naar het werk, want met zijn Audi A4 geraakt hij hier nu nergens. Onze BMW X3 doet het ook zeer goed met zijn vierwielaandrijving.

Het is wel onvoorstelbaar mooi, die winterpracht. Blij dat ik dat nog mocht beleven.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw ...
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 11 januari 2019 - 20:14:41 »
Blij dat er toch een positieve kant aan zit en dat je weet op wat het dak berekend is, kunnen ze hier nog iets van leren.
Op 1 van de filmpjes zie je inderdaad drie idioten een dak ruimen, ineens heel de laag eraf en van onderuit, je moet naast de sneeuw staan en maar de helft per keer eraf halen, dat weet ik nog van in Saa-Fee.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw ...
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 12 januari 2019 - 15:17:46 »
Vindingrijk zijn ze hier ook wel. Gisteren zijn ze met een helikopter een hele tijd laag over een bos gaan vliegen om met de luchtverplaatsing van de schroef de sneeuw van de bomen te blazen, om te vermijden dat nog meer bomen het zouden begeven onder de sneeuwlast.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw ...
« Reactie #4 Gepost op: zondag 13 januari 2019 - 22:11:13 »
En déze, doet op facebook ook al een tijdje de ronde :

Citaat
Ik verneem trouwens ook de moeilijke situatie momenteel in Oostenrijk.  Ik sprak zojuist met een collega die in Vorarlberg op vakantie is.  Hij zegt dat het al twee dagen abnormaal fel sneeuwt, met temperaturen van 's nachts -16 ° Celcius en windvlagen van 120 km/u.  Ze zijn daar volledig geïsoleerd en zijn schoonmoeder doet niks anders dan de hele dag door het keukenraam te kijken.

Hij denkt, dat als het zo doorgaat met dit weer, hij vroeg of laat geen andere keuze zal hebben dan haar binnen te laten.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone