Klopt, je kan inderdaad niet zomaar overal (snel) laden. Voor mij zijn er dan ook twee scenario's. Het eerste scenario is de daguitstap waarbij je wel ter plaatse geraakt zonder te laden. Voor de Model 3 is dit 400 km of zelfs meer. Dat is al een behoorlijke afstand voor een daguitstap. In zo'n scenario ga je toch een aantal uren op bestemming blijven. Je vindt hiervoor steeds meer publieke laadpalen. Zo'n model 3 laadt aan een laadpaal van 11 kW zo'n 65 km/u bereik bij. Op 7 uur tijd is de long range versie aan zo'n laadpaal volledig opgeladen. Hierbij verlies je geen tijd, want de auto laadt terwijl je zelf geniet van je daguitstap.
Een concreet voorbeeld zou een ritje zijn van zo'n 250 km, je geraakt net niet terug, maar minder dan 2 u laden geeft je genoeg om terug thuis te geraken. Veel verder voor een daguitstap wil ik niet rijden. Als je wat verder rijdt kan je meestal ter plaatse laden op een stopcontact. Aan 3 kW (13A) komt er dan 18 km bereik per uur bij. Op een nachtje laden is dat snel meer dan 200 km extra bereik.
Op lange afstand moet je snelle laders gebruiken. Dat kunnen de superchargers van Tesla zijn, maar sinds kort zijn er ook de Ionity snelladers. De rusttijden op zo'n locatie liggen nu dus rond het half uur. Deze locaties zijn meestal zo gekozen dat het er comfortabel is om even rond te hangen. Er is vrijwel altijd iets om te eten in de buurt, koffie, speeltuintje voor de kinderen, shopping, …
Kijk even wat voor een weg er is afgelegd op pakweg 10 jaar. Zo'n 10 jaar geleden waren er geen elektrische wagens die verder dan pakweg 150 km konden rijden. Laadpalen waren zeldzaam en al zeker de snelladers. Deze snelladers waren dan meestal nog Chademo's beperkt tot 50 kW. Ondertussen staan er meerdere laadpalen in de meeste dorpen. Steeds meer toeristische locatie s bieden ze aan. Op de parkings aan kantoren zijn er dikwijls tientallen beschikbaar. Voertuigen met een bereik van meer dan 300 km, of zelfs meer dan 400 km kan je kopen van meerdere merken! We zijn het omslagpunt voorbij. De Model 3 maakt brokken in zijn klasse. Ik herhaal mijn voorspelling, één van de grote Duitse fabrikanten gaat de handschoen in de ring moeten gooien of een samenwerking aangaan met een fabrikant van elektrische voertuigen.