Auteur Topic: vraagje over slijtage van de koppeling  (gelezen 2179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
vraagje over slijtage van de koppeling
« Gepost op: donderdag 30 augustus 2007 - 12:58:19 »
Ik heb mij laten wijsmaken dat als je de koppeling induwt, de koppelingsplaat toch nog een klein beetje verslijt omdat die dan los is van het vliegwiel maar toch nog wrijft tegen de drukgroep of tegen het vliegwiel (ik zou eerder de drukgroep zeggen, omdat als je de koppeling helemaal induwt er volgens mij normaal geen enkel contact meer is tussen vliegwiel en koppelingsplaat). We spreken hier dan wel van heel lichte slijtage (en het lijkt mij aannemelijk).
Maar klopt dit, of heb ik mij iets laten wijsmaken waar niets van aan is?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vraagje over slijtage van de koppeling
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 30 augustus 2007 - 17:06:07 »
De koppelingsplaat kan verschuiven op in ingaande as van de versnellingsbak. Maar er is niets dat ze, bij het ontkoppelen, daadwerkelijk verwijdert van het vliegwiel of de drukplaat. Daardoor ondergaat de koppelingsplaat ook dan toch nog enige wrijving.

Belangrijker bij een ingedrukt gehouden koppelingspedaal is de slijtage op de druklagers van de koppeling.

Toch verdient het aanbeveling om, bij het starten van de motor, het koppelingspedaal ingedrukt te houden.

Ten eerste is het een extra zekerheid om te vermijden dat de auto in beweging komt, mocht de versnellingsbak niet in neutraal staan. Met een automaat kun je trouwens alleen maar starten als de automaat in P(arking) of N(eutraal) staat, en bij heel wat automaten kun je slechts in D(rive) or R(everse) schakelen als je daarbij het rempedaal ingedrukt houdt.

Ten tweede vermijd je aldus dat de startmotor, behalve de motor, ook nog eens de assen en tandwielen van de versnellingsbak moet ronddraaien.

Als de auto een tijdje stilgestaan heeft, is het best dat je na het starten, en met de versnellingsbak in neutraal, de koppeling even laat opkomen. Zo draaien de assen en de tandwielen in de versnellingsbak al even zonder belasting, en worden ze gesmeerd (dit gebeurt uitsluitend door spatsmering door de tandwielen die door de olie onderaan in de versnellingsbak draaien). Op het ogenblik dat je dan vertrekt en de tandwielen in de versnellingsbak belast worden, zijn ze al gesmeerd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: vraagje over slijtage van de koppeling
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 30 augustus 2007 - 19:34:18 »
Ten tweede vermijd je aldus dat de startmotor, behalve de motor, ook nog eens de assen en tandwielen van de versnellingsbak moet ronddraaien.

Of zelfs het gehele voertuig en dan meestal nog met opgetrokken handrem. ;)

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
Re: vraagje over slijtage van de koppeling
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 30 augustus 2007 - 21:02:17 »
Oké, bedankt voor de uitleg Jozef :)

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: vraagje over slijtage van de koppeling
« Reactie #4 Gepost op: maandag 12 november 2007 - 13:57:10 »
Gewoon de voet laten rusten op de koppelingspedaal is al schadelijk op den duur.
Mijn dochter, nog niet zo lang haar rijbewijs, liet haar linker voet altijd zachtjes rusten op de koppelinspedaal, om sneller te kunnen reageren indien nodig.

Dit heeft ons een nieuwe koppeling gekost, omdat het een deel van de druk wegneemt op het verende spanelement van de koppeling, die daardoor lichtjes gaat slippen, warm lopen en zelfs op de duur vervormen (uitleg van de garagist).