Auteur Topic: spreiding van de files en het korte geheugen van onze beleidsmensen.  (gelezen 1819 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
spreiding van de files en het korte geheugen van onze beleidsmensen.
« Gepost op: dinsdag 04 september 2007 - 00:48:42 »
Via de pers hebben we kunnen lezen dat Minister-President Peeters een proefproject opstart om de files te beperken. Hierbij zou vrachtvervoer uit de ochtendspits geweerd worden en verplaatst worden naar de latere ochtend. Een van de bedrijven die hier in eerste instantie aan meewerkt is Bekaert. Dit bedrijf is gevestigd in Zwevegem langs het kanaal Kortrijk-Bossuyt. De keuze van dit bedrijf is toch wel ongelukkig.

Indertijd was het kanaal van Kortrijk-Bossuyt, wat een verbinding vormt tussen de Schelde en de Leie een idyllische vaarroute. Gekend was de lange kanaaltunnel aan de kant van Bossuyt. Het kanaal kende slechts zeer weinig trafiek omdat de max. tonnage slechts 350 ton was. O.a. op vraag van Bekaert werd de kanaaltunnel uitgegraven, werden nieuwe sluizen aangelegd en werd de max. tonnage op 1350 ton gebracht, behalve het laatste stukje naar Kortrijk. T.h.v. Bekaert werden grote portaalkranen geïnstalleerd en werden kademuren aangelegd. Zij zouden via het kanaal hun staal aanvoeren en ook hun afgewerkte producten afvoeren. Bij voltooiing van deze omvangrijke - en zeer dure - werken bedankte Bekaert echter voor het kanaal en blijf de transporten per vrachtwagen uitvoeren.
Het kanaal was gemoderniseerd en kende lange tijd een trafiek van ongeveer 1 schip per maand ! Ondertussen heeft het kanaal een nevenfunctie als drinkwaterwinning. In Bossuyt wordt immers Scheldewater opgepompt om water in het kanaal te houden. Na enkele weken in het kanaal is het meeste vuil gesedimenteerd en wordt het afgetapt voor drinkwaterwinning. Trafiek zit er echter nog steeds niet op dit kanaal.

Net nu wordt dit bedrijf uitgekozen om zijn vrachtwagens op een ander moment te laten rijden. Had men niet beter dit bedrijf benaderd om het vervoer over het water te organiseren, waardoor zij hun oude engagementen zouden nakomen en deze dure infrastructuur eindelijk wordt gebruikt ? De route van Zwevegem naar Zeebrugge is perfect mogelijk over het water. I.p.v. vrachtwagens die later rijden heeft men helemaal geen vrachtwagens meer. Het transport via het water is veel milieuvriendelijker wat nog een bijkomend voordeel is.
Weten onze beleidsmensen dit echt niet meer of hoopt men dat deze blunders weerom vergeten worden ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
Re: spreiding van de files en het korte geheugen van onze beleidsmensen.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 04 september 2007 - 01:14:37 »
Men hoopt dat niet alleen, dat is bij de overgrote meerderheid van de mensen ook zo denk ik :p

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: spreiding van de files en het korte geheugen van onze beleidsmensen.
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 07 september 2007 - 23:36:03 »
Ondertussen heeft men er ook al de zogenaamde Bekaertweg aangelegd.
Zo'n typische Belgische ringweg die nergens naartoe gaat behalve dan naar het nieuwe aanmeldingsgebouw van Bekaert.
Dus een bijna volledige ringweg om het vrachtvervoer uit het centrum van Zwevegem te weren (die na aanmelding dan toch door het centrum moeten om naar de verschillende laad/losplaatsen te rijden en terug om af te melden) en letterlijk zo op te vatten is want die pakweg 100tal vrachtwagens/dag zijn dan ook omzeggens de enigen (uitzonderingen daargelaten) die in sommige gevallen van deze weg gebruik kunnen maken en dan moeten ze nog uit de goede richting komen en niet uit pure gewoonte van vroeger toch door het centrum rijden.
Wie zou voor de kosten van die omzeggens nutteloze ringweg moeten opdraaien ??? >:(
En dit terwijl Bekaert nog steeds stelselmatig de bedrijvigheid naar de lageloonlanden aan het verplaatsen is. :-\