Auteur Topic: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen  (gelezen 11122 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Gepost op: dinsdag 11 juli 2006 - 17:15:53 »
Citaat uit Gazet van Antwerpen:


11/07 Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 augustus 2011 - 22:14:30 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 11 juli 2006 - 22:48:26 »
Dus omdat er één absurde situatie bestaat, moet dan maar de hele stad in een zone 30 herschapen worden ?
Lijkt me een slecht idee, omdat dit de vlotte doorstroming belemmert.

Pak gewoon sneller de probleemsituaties aan zoals in die Kronenburgstraat, maar blijf van de rest af :)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 11 juli 2006 - 23:04:05 »

Dus omdat er één absurde situatie bestaat, moet dan maar de hele stad in een zone 30 herschapen worden ?


Neen, alleen in de woonwijken in de binnenstad wil Groen! dat.

Citaat

Lijkt me een slecht idee, omdat dit de vlotte doorstroming belemmert.


Inderdaad. 30 km/h is de maximaal toegestane snelheid, 25 km/h zal dus ook wel mogen zeker. Ik hoor al het niet aflatende bellen van de trambestuurder achter mij ...  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 12 juli 2006 - 09:32:11 »
Nog maar eens een bewijs dat er nogal dikwijls met slogans wordt gegooid. Zone 30 is nu zo'n slogan die het verkeer veiliger zou maken, net zoals die absurde 3 zones borden die men aan veel gemeenten ziet. Waarom zijn 3 zones beter dan 4 (30, 50, 70, 90) ?

Groen zou beter de zwakke weggebruiker responsabiliseren. Het tegenovergestelde is de laatste jaren gebeurd, het wordt tijd dat de slinger terug de andere kant opgaat. Ik zie dikwijls de zotste dingen op de wegen. Als vooral den ouders hun kinderen verkeerd opvoeden en met hen aan de hand door het rode licht stappen dan denk ik dat we binnenkort een zone 5 moeten om toch nog wat veiligheid te creëren.

2 zones, zone 5 en zone 20. In een zone 20 moet er wel iemand met een rode vlag voor het voertuig lopen om de zwakke weggebruiker te verwittigen dat er een auto op komst is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eugeen

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 169
  • Geslacht: Man
    • GRATIS RIJBEWIJS ONLINE
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 12 juli 2006 - 10:13:40 »
Citaat
Groen zou beter de zwakke weggebruiker responsabiliseren.

Op dat vlak is er nog veel werk aan de winkel.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 01:26:30 »
Tja, die zones 30 hangen mij nu al de keel uit en ik rij nog maar net.
Wat een politieke correctheid zeg, bah.
Bij elke school (en die zijn er veel in leuven) plaatsen ze zo'n bord. Ik word er zot van dat ik de hele tijd moet vertragen en versnellen omdat er elke paar honderd meter weer een snelheidsverandering is en dat vaak voor niets. Waarom moeten die borden geldig zijn als er geen schooluren zijn? Waarom moeten automobilisten super traag rijden omdat zoals JC terecht opmerkt de voetgangers zommar blind oversteken.
Waarom zetten ze niet, zoals in de buurlanden, in de buurt van scholen gewoon simpelweg een extra waarschuwingsbord 'let op voor overstekende kinderen' ? Dat is even effectief maar de mensen hoeven dan niet voor niets traag te gaan rijden.

Op verkeersgebied is dit landje toch maar een bananenrepubliek vrees ik.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 01:33:09 »

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 01:46:10 »
Dat is mij inderdaad opgevallen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 02:26:38 »
Onder voorwendsel het aantal verkeersslachtoffers te verminderen, wordt er al geruime tijd gezorgd voor lagere snelheden. En dit op alle mogelijke manieren: verkeersregels, verbodsborden, verhoogde inrichtingen, bloembakken, asverschuivingen, enz.

Laatstgenoemde inrichtingen zullen ongetwijfeld al mensenlevens gekost hebben, onder meer vanwege de hinder die ze opleveren voor de prioritaire voertuigen van de hulpdiensten.

Ook de mobiliteit is er drastisch door verlaagd.

Het wordt moeilijker de snelheidsbeperkingen na te leven, omdat ze dikwijls absurd laag zijn. Als je je op een weg waar je vroeger 90 km/h mocht rijden, nu moet beperken tot 70 km/h, verhoogt het risico op ongevallen vanwege bumperklevers en gevaarlijke inhaalbewegingen.

Hoe lager de snelheidsbeperkingen, hoe meer overtredingen evenwel, en dus hoe meer inkomsten van boetegelden bij snelheidscontroles.

Het risico op een ongeval is niet afhankelijk van de snelheid op zichzelf, doch van het rijden tegen een aan de omstandigheden aangepaste snelheid. Hier hecht de overheid evenwel niet het minste belang aan. Als er op de autosnelweg twee auto's tegen 140 km/h geflitst worden met een interval van een halve seconde, dan bewijst dat dat de tweede auto veel te dicht achter zijn voorligger gereden heeft. Maar daarvoor worden geen boetes uitgeschreven; enkel voor die 140 km/h, ook al was ze misschien perfect verantwoord in de gegeven omstandigheden, zij het mits voldoende afstand. Als er daarentegen bij een zichtbaarheid van amper 50 meter een aantal onverlaten verder tegen 120 km/h over de autosnelweg rijden, worden ze niet beboet.

Lagere snelheden hebben wel tot gevolg dat de gevolgen van aanrijdingen minder zwaar zijn. Dat zien we dan ook aan de statistieken. Er gebeuren niet minder ongevallen, maar ze zijn minder ernstig. De dode van vroeger, die in vrede kon rusten, wordt nu een zwaargekwetste, die voor de rest van zijn leven in een rolstoel kan zitten. Wat een vooruitgang!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 09:12:05 »
De bordjes overstekende kinderen stonden er vroeger wel. Aan sommige scholen zelfs met knipperlichten op momenten dat er kinderen op straat waren. Helaas wil men nu alles regelen met snelheidsbeperkingen. Aan een scherpe bocht zal men een bordje zetten met 50 km/u (of minder) in plaats van een bord met opgepast gevaarlijke bocht. Dit is een betutteling van de chauffeur. Die 50 zegt niks in geval van die bocht. Met droog weer en goede banden kan die bocht misschien perfect tegen 70 genomen worden, bij regenweer kan 50 al teveel zijn. Als er eentje uitvliegt in de winter kan je nog altijd de snelheid verder omlaag brengen naar 30, 20, 10, ...

Wat mij telkens opvalt als ik ga skiën in Oostenrijk is de logica van de beperkingen. Even voor een dorp 80, in het dorp 50, voor de rest 100. In haarspeldbochten gaan ze geen snelheidsbeperking zetten, daar moet je je verantwoordelijkheid en kunnen als chauffeur nog aanspreken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 09:40:07 »
Het gekke van die 30 km/h in de schoolomgevingen is dat men overweegt om ze te beperken tot de schooluren, maar dan wel enkel van het dagonderwijs.

Kinderen die in datzelfde schoolgebouw bijvoorbeeld 's avonds muziekonderwijs gaan volgen, hoeven blijkbaar niet beschermd te worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 15:18:45 »
Het lijkt mij heel wat nuttiger als de bestuurders leren hun snelheid aan te passen aan de omstandigheden zoals ze in Oostenrijk dus blijkbaar doen. De enige manier om dat te leren is door dit te oefenen en daarvoor is enige vrijheid nodig. Een goede rijopleiding en periodieke evaluatie kan hier natuurlijk een positieve bijdrage toe leveren. In Oostenrijk moeten ze natuurlijk wel leren om hun snelheden aan te passen met al die haarspeldbochten als ze niet de afgrond in willen rijden.
Ik ben het met JC eens dat de betutteling ook hier weer is doorgeschoten.

Het gevolg van deze zinloze lage maximum snelheden is dat de burgers het verkeersbeleid hoe langer hoe minder serieus nemen en zich ook steeds minder aan de regels gaan houden. Als een overheid wilt dat de burgers de regels volgen dan moeten de regels redelijk zijn en door meer dan 50% van de mensen aanvaardt worden.
Een ander ongewenst gevolg van dit wanbeleid is dat de rijken zich niets aantrekken van de regels, die kunnen toch wel de boetes betalen en kopen eventjes een goede radarverklikker, de arme sukkelaar moet zich wel zo veel mogelijk aan de regels houden omdat hij zich de boetes niet kan veroorloven.

Citaat
Onder voorwendsel het aantal verkeersslachtoffers te verminderen, wordt er al geruime tijd gezorgd voor lagere snelheden. En dit op alle mogelijke manieren: verkeersregels, verbodsborden, verhoogde inrichtingen, bloembakken, asverschuivingen, enz.
Tja, wie ergert zich er niet aan?
Ik vraag me af hoe veel geld die drempels al gekost hebben, ik heb het dan niet alleen over de aanleg en het weer afbreken. Ik denk dan ook aan de beschadiging van de vering van auto's en met name bussen en ambulances en dergelijke.
Bloembakken zijn iets aanvaardbaarder maar belemmeren inderdaad nog altijd sterk de mobiliteit.
Over die asverschuivingen kan ik me opwinden. Ik moet bij mij in de buurt vaak op de weg lopen als ik normaal wil oversteken, als ik mee loop met de stoep dan moet ik nogal omlopen. Dat lijkt mij toch niet goed voor de verkeersveiligheid, dan kunnen ze beter het kruispunt normaal laten blijven. Eerst dacht ik dat het malloten zijn die zoiets per abuis hebben afgeleverd. Nu weet ik dat ze door andere malloten zijn aangelegd onder de waan van verkeersveiligheid.   ???


Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 15:41:21 »
Hier staat niet iedereen achter die nieuwe verkeerswet. Maar de tegenstanders durven de mond niet open te doen, als je dat wel doet wordt je behandeld als een crimineel. De automobilist met een beetje rijvaardigheid wordt verketterd door een bende mensen die eigenlijk hun rijbewijs niet waardig zijn.
Ik kan me voorstellen dat heel wat oudjes een trager verkeer willen. Als ze echter echt niet mee kunnen met het verkeer dan moeten ze hun eigen rijbewijs in vraag stellen, wat natuurlijk moeilijk is.
Een ander veel gehoorde dooddoener als je durft protesteren tegen de zone 30 aan de scholen is "Wacht tot je zelf kinderen hebt". In principe geven deze ouders hun onmacht toe om een degelijke opvoeding aan hun kinderen te geven en er verantwoordelijkheid over te nemen.
Dergelijke wantoestanden leiden inderdaad tot een groot aantal schoolmeesterkes op de baan. Mensen die denken dat ze even rechter kunnen spelen op de wegen. Ze rijden hinderlijk lang op het linkse rijvak tegen 112 km/u, want hun oudere auto heeft een grotere afwijking op de teller.
Je mag dus stellen dat het huidige beleid wordt ondersteund door die mensen die niet behoorlijk met een auto kunnen rijden. Ik hoop dat op een bepaald moment de slinger de andere richting in gaat en dat er terug behoorlijke eisen aan een chauffeur worden gesteld, ik ben ervan overtuigd dat dan pas het aantal ongevallen gaat dalen.

Ik denk dan met name aan maatregelen als:

- rijbewijs met punten
- medische keuring
- weerkerende praktische en theoretische proeven
- degelijk verkeersonderricht vanaf de lagere school

Voor de mensen die uit de boot vallen moet aan gepaste maatregelen gedacht worden: goedkope buskaarten, treinticketten en een reductiekaart voor de taxi zou hen al een heel eind op weg helpen.


Om de onkunde van die oudere chauffeurs weer te geven:

Ik stond onlangs op de ring in Lier waar er aan de kruispunten bypasses zijn gemaakt om rechts af te slaan. Hierdoor hoef je dus niet voor het rode licht te blijven wachten. De klak en de paarse boma bleven in de bypass staan wachten tot het licht op groen sprong. Toen ik hen met lichtsignalen liet merken dat ze beter doorreden kreeg ik heel wat gebaren in mijn richting geslingerd. Toch voor de volledigheid vermelden dat het licht links van de weg staat, en duidelijk niet voor de bypass is bedoeld.


"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 17:27:53 »
Citaat van: JC

Dergelijke wantoestanden leiden inderdaad tot een groot aantal schoolmeesterkes op de baan. Mensen die denken dat ze even rechter kunnen spelen op de wegen. Ze rijden hinderlijk lang op het linkse rijvak tegen 112 km/u, want hun oudere auto heeft een grotere afwijking op de teller.


Enige tijd geleden heb ik weer eens zo een schoolmeesterke ontmoet. Hij bleef links rijden op een autosnelweg met twee rijstroken in elke richting, hoewel de rechter rijstrook vrij was. Hij had mijn geduld zodanig op de proef gesteld, dat ik hem, toen hij uiteindelijk toch naar de rechter rijstrook ging, al inhaalde op het ogenblik dat hij nog half op de linker en half op de rechter rijstrook reed. Intussen had de bestuurder achter mij het zodanig op zijn zenuwen gekregen, dat hij besloten had rechts in te halen, en dan ook mijn voorligger inhaalde toen deze nog half op de linker en half op de rechter rijstrook reed. Het resultaat was dus dat we op een bepaald ogenblik met drie naast elkaar reden op een rijbaan met slechts twee rijstroken. :D Het schoolmeesterke werd lijkbleek, ik hoop dat hij zijn lesje geleerd heeft.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Groen! voert actie voor invoering zone 30 in Antwerpen
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 13 juli 2006 - 18:20:19 »
 :D Het schoolmeesterke werd lijkbleek, ik hoop dat hij zijn lesje geleerd heeft.  ;D

Neenee, ik denk eerder iets van " :o grmbl... :-[ :-\ moet dat ier es bekijken die hooligans, zotten,... :( >:(" niet eens besseffend dat hijzelf de hooligan is. :-\