Auteur Topic: Rollen  (gelezen 3508 keer)

Offline Olivier16

• Starter
  • *
Rollen
« Gepost op: zondag 09 september 2007 - 18:46:34 »
We zijn gisteren tegen gehouden door flikken die vrij onbeschoft waren toen ik vroeg naar de eikingspapieren we mochten ze niet zien dus vroeg ik dat ze wel
legaal bezig waren want we hebben het recht ze te zien maar ik moest al drek zwijgen. Mijn maat die ree 58 op de rollen terwijl hij degelijk voor een auto
45 rijd en is ook zo voor een moto met digitale teller. Mijn andere maat die zijn brommer is afgenomen reed op de rollen 62 terwijl hij ook getest door een moto
50 zou rijden dus die rollen kloppen niet. Nu heb ik ook al veel horen zeggen dat de rollen niet mogen van de europese richtlijnen en hier zou ik dan toch eens wat
meer info over willen zoals of dit zo is en wat dat wel zou kunnen gebruikt worden.
« Laatst bewerkt op: zondag 09 september 2007 - 18:55:04 door Olivier16 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rollen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 09 september 2007 - 23:03:00 »
Vooreerst bedankt voor je registratie en hartelijk welkom op dit forum, Olivier.

Het gebruik van de curvometer (de rollen) heeft al heel wat stof doen opwaaien.

Deze toestellen zijn niet geijkt, enkel gehomologeerd door de dienst Metrologie, die ook de opleiding verzorgt van de politieambtenaren die er moeten mee werken.

Het probleem is dat, volgens het verkeersreglement, om een bromfiets te zijn, het voertuig niet sneller mag kunnen rijden dan 25 km/h (bromfiets klasse A) of 45 km/h (bromfiets klasse B) op een horizontale weg. Er staat niet: op de curvometer. De curvometer kan niet nauwkeurig de maximum snelheid van de bromfiets op een horizontale weg bepalen, hij geeft slechts een indicatie van deze snelheid. Om deze snelheid nauwkeurig te bepalen, zou men bijvoorbeeld met de bromfiets volgas voorbij een toestel moeten rijden dat de snelheid meet met behulp van radartechnologie (zoals de bemande toestellen die door de politie gebruikt worden). Eerst zouden dan nog de regels moeten bepaald worden om deze meting uit te voeren (zoals bijvoorbeeld het gewicht van de bestuurder, de maximum windsnelheid, enz.).

Om deze problemen te omzeilen, trekt men van de door de curvometer aangegeven snelheid 8 km/h af voor snelheden van meer dan 40 km/h en 10 km/h voor snelheden tot 40 km/h, daar de dienst Metrologie met proeven vastgesteld heeft dat de afwijking ten opzichte van de maximum snelheid op horizontale weg nooit groter is. Indien, na aftrek van deze afwijking, de bromfiets nog sneller dan 25 km/h (klasse A) of 45 km/h (klasse B) kan rijden, gaan de rechters ervan uit dat dit ook zo is op horizontale weg.

Niet aan elke bromfiets die sneller kan rijden, is er geprutst. Sommige bromfietsen zijn niet correct afgesteld bij aankoop.

Indien jij en je maat grondige redenen hebben om te stellen dat de politieambtenaren zich onbeschoft gedragen hebben tegenover jullie, kun je hiertegen desgewenst een klacht indienen bij het Vast Comité van Toezicht op de Politiediensten met het daartoe voorziene formulier op de website http://www.comitep.be/.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #2 Gepost op: maandag 10 september 2007 - 14:33:00 »
Een klein vraagje, was jij wel 100% correct? Mss. niet de correcte houding aangenomen?

Verder is de uitleg van Jozef volledig! De politieambtenaar moet wel in het bezit zijn van een attest van opleiding. Deze dient enkel vertoont te worden op vraag van het parket of de rechtbank.

Offline Olivier16

• Starter
  • *
« Reactie #3 Gepost op: maandag 10 september 2007 - 16:11:13 »
Ik heb de vraag heel beleefd gesteld maar toen de politie nogal vrij onbeschoft was van da zen a zakes ni was ik al iets minder beleefd. En toen vroeg ik van is dat eigelijk wel legaal want heb eens gehoort van dat het niet zo is en deze zin was iets cordater gesteld.

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #4 Gepost op: maandag 10 september 2007 - 16:30:44 »
Ik heb de vraag heel beleefd gesteld maar toen de politie nogal vrij onbeschoft was van da zen a zakes ni was ik al iets minder beleefd. En toen vroeg ik van is dat eigelijk wel legaal want heb eens gehoort van dat het niet zo is en deze zin was iets cordater gesteld.

Indien blijkt dat alles gegaan is zoals jij hier schrijft betreur ik dit ten zeerste!

Offline Olivier16

• Starter
  • *
« Reactie #5 Gepost op: maandag 10 september 2007 - 16:38:13 »
Ja typen en spreken is totaal anders ook he. En dit is ook maar een korte versie van wat er gebeurt is en wat er gezegt is. De politie beweerde zelfs dat de borden die je soms tegenkomt die je snelheid aanduiden dat die helemaal fout zijn.