Inderdaad, hatelijk dat mensen zo weinig aandacht hebben voor net datgene dat je wagen op de baan houd: Banden!
Druk moet steeds goed zijn. Uiteraard is dat een verrekening tussen de totale massa van het voertuig en de oppervlakte van het raakvlak van de band (breedte en omtrek van de band doen dus ook veel)
Het kan dus wel degelijk zijn dat een winterband (doorgaans iets minder breed) iets meer druk nodig heeft dan een sportieve zomerband.
Die druk verandert helaas continu! In oktober was het misschien nog 14°C en ondertussen vriest het (bijna). Logisch dat de bandenspanning zal variëren aangezien lucht ook uitzet en inkrimpt.
Dat is dan het voordeel van het vullen van banden met CO2... temperatuur heeft minder invloed.
Toch erg dat net die grootste verkeersapen die vinden dat traag=veilig vaak met bijna platte banden rijden. Met hun rijstijl voel je allicht ook minder de gevolgen op het sturen en remmen.
Ik merk vrij snel wanneer het tijd is om bij te pompen. Dikwijls scheelt dit dan 0.2Kg (op normale druk van 2.4Kg dus amper 10%)
Ik wil wel eens testen: Ik rij aan 90 waar 70 mag, en wijk uit/rem plots voor een obstakel (genre slipcursus). Dat wil ik vergelijken met zo'n verkeersaap aan 60 met een halve kilo te weinig druk op de banden.... Ik kan het me al zo voorstellen