Daar begin ik nog maar zelden aan. Sowieso al praktisch onmogelijk met 75pk onder de kap, en aangezien de naft meer dan cola kost....
Als het om de veiligheid gaat, mag je je niet laten leiden door de prijs van de brandstof, hoor Rafael (en al zeker niet door diegenen die beweren dat je bij 2.500 toeren per minuut moet opschakelen).
Stel dat een auto gemiddeld 6 liter op 100 km verbruikt. Op 500 km is dat 30 liter.
Als je daarentegen 499 km aflegt met een verbruik van 6 liter op 100 km en 1 km met een verbruik van 25 liter op 100 km (opletten dat je het gaspedaal niet zo diep indrukt dat je je tenen verbrandt aan de motor), dan heb je in totaal 30,19 liter verbruikt.
Van zodra ik merkte dat de vrachtwagen ging versnellen, zou ik de knop van de claxon ingedrukt gehouden hebben en plankgas gegeven hebben.
Maar toegegeven, de verleiding was enorm groot, maar ik kon me beheersen en gewoon denken "die mens heeft me niet gezien in zijne spiegel, iedereen maakt fouten".
Een beroepschauffeur die niet het automatisme heeft om te kijken of hij niet ingehaald wordt alvorens te versnellen? Dan is het hoog tijd dat hij gaat slapen, en er zich daarna eens ernstig over bezint of hij niet beter zijn rijbewijs zou inleveren en met een kruiwagen zou gaan rijden.
Ik ben nog iets te jong om hartproblemen te krijgen door anderen ;-)
Daar heb je volkomen gelijk in, Rafael.
